Herätys: "Tasoristeysonnettomuudet tapahtuvat yleensä tutuissa tasoristeyksissä ja hyvissä ajo-olosuhteissa"

03.06.2014 | TL-verkkotoimitus
Herätys: "Tasoristeysonnettomuudet tapahtuvat yleensä tutuissa tasoristeyksissä ja hyvissä ajo-olosuhteissa"

Liian moni ihminen kuolee tai loukkaantuu tasoristeysonnettomuuksissa.

Välttääksesi onnettomuuden sinun tulee aina olla tarkkana ja valmistautua pysähtymään, sillä juna ei pysähdy. Liikennevirasto ja Trafi haluavat muistuttaa kansainvälisenä tasoristeyspäivänä, että tasoristeyksen edessä pysähtyminen saattaa olla päivän tärkein pysähdyksesi.

Tänään vietetään kansainvälistä tasoristeyspäivää viidettä kertaa. Päivän aikana yli 40 maassa ympäri maailmaa katseet suunnataan tasoristeysturvallisuuden parantamiseen. Vaikka olisi kuinka kiire, niin pysähtyminen tasoristeyksissä kannattaa aina.

”Suomella on tasoristeysturvallisuudessa selvästi kirittävää muihin EU-maihin nähden”, huomauttaa erityisasiantuntija Kirsi Pajunen Trafista.

”Tasoristeysonnettomuudet tapahtuvat yleensä tutuissa tasoristeyksissä ja hyvissä ajo-olosuhteissa. Onnettomuudet ovatkin parhaiten estettävissä, jos olet tarkkana etkä ota tietoista riskiä. Jos puomi on alhaalla, niin tasoristeystä ei ylitetä – ja tämä koskee myös kävelijöitä, kaksipyöräisiä kuin muitakin liikkujia.”

Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksissa kuoli 2 ja loukkaantui 11 henkilöä. Kaikkiaan vuonna 2013 onnettomuuksia oli 34.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tasoristeysturvallisuutta parannetaan suomalaisella teknologialla

Liikennevirasto parantaa turvallisuutta poistamalla tasoristeyksiä sekä lisäämällä huomio- ja varoituslaitteita. Esimerkiksi nyt kesäkuussa otetaan Toijala–Valkeakosken-rataosalla koekäyttöön 20 kappaletta uusia aurinkoenergialla toimivia huomiolaitteita, jotka parantavat tasoristeysturvallisuutta.

Näiden Suomessa kehitettyjen huomiolaitteiden kustannukset ovat kymmenesosan puolipuomilaitoksiin verrattuna. Tasoristeyksien läheisyyteen sijoitetut huomiolaitteet toimivat siten, että junassa oleva lähetin lähettää huomiolaitteelle signaalin junan olinpaikasta ja tämän tiedon perusteella huomiovalot syttyvät.

Tällä hetkellä valtion rataverkolla on hieman alle 3000 tasoristeystä, joista erilaisilla varoituslaitteilla on varustettu hieman yli viidennes.

"Vaikka varoitus- ja huomiolaitteet parantavat turvallisuutta ja helpottavat junien havaitsemista, niin tasoristeyksissä tulee aina noudattaa erityistä varovaisuutta. Radanylittäjä on aina itse suurimmassa roolissa tasoristeyksen turvallisessa ylittämisessä", toteaa rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.