Historiakatsaus: Astra ponnisti Kadettin pohjalta – Opel esittelee uusimman mallin Frankfurtissa

03.09.2015 | TL-verkkotoimitus
Historiakatsaus: Astra ponnisti Kadettin pohjalta – Opel esittelee uusimman mallin Frankfurtissa

Opel esitteli vuonna 1936 uuden Kadettin. Aikaa on kulunut melkoisesti ja Kadetteja ja sitä seuranneita Astroja on myyty yli 24 miljoonaa kappaletta.

Opelin kompaktin perheauton historiassa on yksitoista lukua. Mikäli tarinan aikana valmistetut kaikki yli 24 miljoonaa autoa pistettäisiin jonoon, sille tulisi mittaa 100 000 kilometriä ja se ulottuisi kaksi ja puoli kertaa päiväntasaajan ympäri.

Ensimmäinen luku: Kadett 1

Ensimmäinen Kadett oli pieni vallankumous sekä edistyksellisen tekniikan että halvan hintansa ansiosta. Sitä valmistettiin vuosina 1936 - 1940 yli 100 000 kappaletta, ennen kuin toinen maailmansota katkaisi menestystarinan. Neuvostoliittolaiset veivät tuotantolinjat Moskvitshin tehtaalle. Sieltä Kadettiin perustuvia autoja tuotiin meille aina 1950-luvun loppupuolelle saakka.

Toinen luku: Kadett A

Parin vuosikymmenen tauon jälkeen Opel aloitti vuonna 1962 uuden pienen mallin valmistuksen. Moderni Kadett tarjosi hyvät tilat ja kookkaan tavaratilan. Konepellin alla oli 1,0-litrainen nelisylinterinen moottori, jonka 40 hevosvoimaa varmistivat kohtuullisen hyvän suorituskyvyn. Kaksiovisen mallin lisäksi myynnissä olivat Coupé ja ensimmäinen farmarimalli – Caravan.

Kolmas luku: Kadett B

Puoli vuosisataa sitten vuonna 1965 Opel esitteli suuremman Kadettin, jota valmistettiin kahdeksan vuoden aikana yli 2,6 miljoonaa kappaletta. Sitä myytiin ympäri maailmaa aina Yhdysvaltoja myöten ja vientimaita olikin 120 kappaletta. Suomessa Opel valloitti viistoperäisellä Kadett Rallyella pikataipaleet ja verkostolla oli oma rattitalli.

Neljäs luku: Kadett C

Elokuussa 1973 esitellyllä Kadett C:llä oli monet kasvot sillä sitä valmistettiin monena korimallina. Auto Motor und Sport kehui koeajossaan auton olevan harvinaisen hyvä ajettava ja sen lisäksi vielä tyylikäs. Pari vuotta ensiesittelyn jälkeen oli GT/E-mallin vuoro, jonka keulalla oli polttoaineensuihkutuksella varustettu 1,9-litrainen 105 hevosvoimaa kehittävä moottori. Se vei 900 kilon painoista autoa parhaimmillaan 184 km/h nopeudella.

Viides luku: Kadett D

Neljännen sodanjälkeisen Kadettin myötä Opel siirtyi etuvetoon. Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1979 esitelty malli oli vain neljä metriä pitkä ja toistakymmentä senttiä edeltäjäänsä lyhyempi, mutta tilaa oli runsaasti. Farmarimalliin saattoi lastata tavaraa 1 425 litraa, mikä oli tuohon aikaan hämmästyttävän paljon.

Kuudes luku: Kadett E

Toisen etuvetoisen Kadettin tuotanto alkoi vuonna 1984 ja sitä valmistettiin vuoteen 1991 saakka. Autoa tehtiin lähes 3,8 miljoonaa kappaletta ja se nousi tuolloin kaikkien aikojen eniten myydyksi Opel-malliksi. Menestystä siivitti Car of the Year 1984 -voitto. Farmarikorisena Kadett E oli Euroopan suosituin ja sen sai tauon jälkeen myös porrasperäisenä. Myös Bertonen valmistama avomalli kuului valikoimaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Seitsemäs luku: Astra F

Vaikka Opelin suosikin nimi vaihtui vuonna 1991, sukupolvien merkintää jatkettiin entiseen tapaan. Ensimmäinen Astra on edelleen kaikkien aikojen suosituin Opel-malli 4,13 miljoonan kappaleen myynnillään. Astran nimi oli muuten käytössä Brittein saarilla valmistetuissa etuvetoisissa Kadetteissa jo vuodesta 1980 alkaen. Tähän malliin lisättiin monta turvallisuutta parantavaa varustetta ja sen myötä Opel siirtyi ensimmäisenä automerkkinä Suomessa ympäristön huomioivaan katalysaattoriaikaan.

Kahdeksas luku: Astra G

Keväällä 1998 esitelty seuraava Astra tarjosi ostajille valinnanvaraa usealla korimallilla. Kolme- ja viisiovisten viistoperien lisäksi mallistosta löytyivät farmari, porrasperä, coupé ja avokorinen Astra. Kokonaan galvanoidun korilla haluttiin lisätä auton kestävyyttä ja akseliväli kasvoi edeltäjään verrattuna kymmenellä sentillä, mikä toi lisää tilaa sekä matkustajille että heidän tavaroilleen.

Yhdeksäs luku: Astra H

Maaliskuussa 2004 oli kolmannen Astra-sukupolven vuoro, joka toi asiakkaille todella laajan malliston. Moottoreita oli saatavilla kaksitoista ja korimalleja seitsemän. Sopivan vaihtoehdon niiden joukosta löysi yli 2,7 miljoonaa autoilijaa. Tähän Astraan oli saatavilla ensimmäistä kertaa mukautuva alusta elektronisesti säätyvällä iskunvaimennuksella. Turvallisuutta lisäsivät ensimmäisen sukupolven olosuhteisiin mukautuvat AFL-valot.

Kymmenes luku: Astra J

Vuonna 2009 esitellyssä Astrassa siirryttiin Opelin uuteen muotoilufilosofiaan, missä veistoksellisuus yhdistyy saksalaiseen täsmällisyyteen. Vielä toistaiseksi myynnissä olevaan Astraan tuotiin paljon ajajaa avustavia järjestelmiä, jotka olivat aiemmin saatavilla vain Insigniaan. Opel Eye tunnistaa liikennemerkit muistuttaen kuljettajaa nopeusrajoituksista tai ohituskielloista. Valoissa edettiin seuraavalle tasolle, kun järjestelmä osasi valaista kaarteen ja vaihtaa automaattisesti lähivaloille vastaantulijan havaitessaan.

Yhdestoista luku: Astra K

Syyskuun 15. päivänä Frankfurtin autonäyttelyssä alkaa uusi luku Opelin historiassa, kun yhtiö esittelee perheautosarjansa yhdennentoista sukupolven. Toisesta Astrasta lähtien Opel on ollut edelläkävijä valotekniikassa ja nyt noustaan uudelle tasolle IntelliLuxLED-valojen myötä, jollaiset on tähän saanut vain kalliisiin urheilu- ja loistoautoihin. Tehokkaat matriisiledvalot antavat tielle enemmän valoa häikäisemättä vastaantulijoita ja mukautuvat salamannopeasti liikennetilanteeseen ja tien muotoihin

Historiaa toistetaan siinäkin, että 50 vuoden tauon jälkeen Astra on saatavissa 1,0-litraisella moottorilla varustettuna. Tekniikka on edistynyt niin paljon, että 40 hevosvoiman sijaan uudessa ahdetussa voimanlähteessä hevosvoimia on käytettävissä 105 kappaletta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.