Historian havinaa: Kautta aikain ensimmäinen Seat Ibiza kohtaa jälkeläisensä

28.09.2013 | Michael von Maydell / AMS
Historian havinaa: Kautta aikain ensimmäinen Seat Ibiza kohtaa jälkeläisensä

Seat on tehnyt autoja yli 60 vuotta – ensin yhteistyössä Fiatin kanssa ja sitten Volkswagen-konsernin katon alla. Monet asiat ovat muuttuneet Seatilla vuosien saatossa, mutta Ibiza on kuulunut vuodesta 1984 asti harvoihin pysyviin tekijöihin. Aivan ensimmäinen valmistunut yksilö tapasi kotikonnuillaan Barcelonassa auton viimeisimmän, eli neljännen sukupolven edustajan.

Kaikista ensimmäinen Seat Ibiza, joka tuli tehtaan liukuhihnalta 27.4.1984 alustanumerolla 09000001, ei olisi luultavasti koskaan uskonut kokevansa tätä. Se on nimittäin pysynyt hengissä paljon pidempään kuin useimmat sisarautonsa ja kohtaa nyt voimiensa tunnossa yhden monista jälkeläisistään, vuoden 2013 Ibiza Cupran.

Kuluneiden vuosien aikana on tapahtunut paljon. Pelkästään ensimmäistä Ibizaa, jonka kehitystyössä Giugiaro antoi aikanaan muotoiluapua ja Karmann avusti korirakenteen kanssa, tehtiin vuoteen 1993 asti 1,342 miljoonaa kappaletta. Kulmikkaan konepellin alla oli useimmiten VW:n isommaksi porattu nelisylinterinen bensakone, jota Porsche aikanaan jatkojalosti. Moottorin venttiilikopan teksti ”System Porsche” kertoo tästä yhteistyöstä, josta Seatin piti maksaa moottoria kohden seitsemän Saksan markan lisenssimaksu.

Vaiheikasta historiaa

Seatin tarina alkoi reilut kaksi vuosikymmentä aikaisemmin, tarkkaan sanottuna 9.5.1950, kun Sociedad Española de Automóviles de Turismo S.A. perustettiin ja Zona Franca -kantatehtaan peruskivi muurattiin Barcelonassa. Yhtiön osakkaita olivat Espanjan valtio, muutamat pankit sekä Fiat. Kolme vuotta myöhemmin Seat esitteli ensimmäisen autonsa, ponttoonikorisen 1400 A:n, joka oli ensimmäinen Fiatin lisenssillä tehty malli. Fiatin lisenssimalleja tehtiin melkein 30 vuoden ajan. Erityisen suosittuja olivat Fiat 600:n, 124:n ja 127:n johdannaiset.

Vuonna 1981 Seatin ja Fiatin tiet lopulta erosivat. Ritmosta tuli Ronda, Pandasta Marbella ja 127:sta Fura. Hieman myöhemmin VW loi ensimmäisiä siteitä Seatin kanssa, Furaa ja Rondaa alettiin myydä myös vientimarkkinoilla, ja maaliskuussa 1983 Seatia alettiin myydä Saksassa. Siitä lähtien niitä on myyty siellä yli miljoona kappaletta.

Vuoden 1986 lopussa Volkswagen nosti omitustaan Seatista 75 prosenttiin. Vuonna 1993 VW-johtaja Ferdinand Piëch ja Espanjan kuningas Juan Carlos avasivat uuden tehtaan Martorellissa, jossa valmistettiin ensin toisen sukupolven Ibizaa 1,52 miljoonaa yksilöä ja nykyään melkein kaikkia Seatin malleja. Martorellissa on tehty yli kahdeksan miljoonaa autoa, joiden joukossa on myös tämän vuoden alussa valmistettu tämän jutun auto, eli Nova-valkoinen Ibiza Cupra. Se on tällä hetkellä Ibiza-perheen tähti. Siinä on 180 heppaa, sen huippunopeus on 228 km/h, ja auton särmikkäät muodot saavat sen teknisen perustan, VW Polon, helposti unohtumaan.

Kun Ibiza Cupraa vertaa melkein 30 vuotta vanhaan ja 40 senttiä lyhyempään edeltäjäänsä, käy pian selväksi, että molemmilla Ibizoilla ei ole nimen ja peruskonseptin lisäksi juuri mitään yhteistä. Pystyssä olevan maskin, massiivisten puskurien ja tässä esitellyn SX-version paksujen punaraitaisten kylkilistojen sijaan nykymallissa on aerodynaamisesti siloiteltu nokka, jossa on valtavat ilmanottoaukot. Ainoastaan selkeät linjat ja kulmikkaat etuvalot ovat kuin jäänteitä vanhasta mallista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ulos sateeseen

Uskaltaudumme pienelle retkelle pirteällä vanhuksella. Ajamme varovasti, koska sataa kaatamalla, ja autossa on sen ajan muodin mukaisesti vain yksi tuulilasinpyyhin. Näemme kuitenkin jotakin sen nopeimmalla asennolla, ja myös vaihteistossa on jo nopeaan ajoon tarkoitettu viitosvaihde. Onhan auton 86-heppainen 1,5-litrainen neloskone kuitenkin ”engineered by Porsche”, ja se tarjoaa jopa nykyautoihin verrattuna Ibizalle ripeän kulun 180:n nopeuteen saakka. 

Sitä emme tietenkään testaa museoyksilöllämme, varsinkin kun näkyviin tulee mutka, ja ohjaus on tosi epätarkka. Cupra pääsee siis näyttämään nykytekniikkansa voiman: 250 newtonia vääntöä, seitsemänvaihteinen DSG, vaihtovivut ratissa ja ohjaustehostin. Siitä lähtien kun VW on antanut moottorinsa, vaihteistonsa ja alustansa käyttöön merkeilleen ympäri Eurooppaa, myös Seat on hyötynyt Wolfsburgin insinöörien osaamisesta.

Nyt olemme löytäneet vanhasta Ibizasta ajovalojen keinukytkimen liukkaan ratin alta sen oikealta puolelta, ja suhautamme nelosvaihteella uudesta Ibizasta ohi.

 

 

                     

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.