Honda esitteli uuden tykin – vapari vaihtui turboon

29.09.2014 | TL-verkkotoimitus

Vuonna 2015 myyntiin tuleva Civic Type R tarjoaa Hondan mukaan paremman suorituskyvyn kuin yksikään aiempi Type R -malli.

Honda esittelee uuden tykin Pariisin autonäyttelyssä loppuviikosta.

Civic Type R:n moottorina hyrrää 2,0-litrainen i-VTEC, joka kuuluu Hondan Earth Dreams Technology -sarjaan. Suurin teho on yli 206 kW (280 hv), jonka avulla Civic Type R on Hondan mukaan nopeampi kuin yksikään aiempi Type R -malli. Uutuus on sikälikin ainutlaatuinen, sillä se on ensimmäinen turbomoottorilla varustettu Type R, kun kaikissa aiemmissa on ollut vapaasti hengittävä moottori.

Honda on halunnut lisää voimaa moottorin käyntinopeusalueen alapäähän. Kun tuon ominaisuuden yhdistää Hondan VTEC-tekniikalle tyypilliseen suureen tehoon huippukierroksilla, uusi moottori antaa valmistajan mukaan sensaatiomaisen ajokokemuksen. Lisäksi moottori alittaa Euro 6 -päästörajat.

Uutta ja vanhaa tekniikkaa

Hondan tutkimus- ja kehitysosastolla uuden Civic Type R:n kehityksestä vastannut Suehiro Hasshi on ylpeä luomuksestaan.

”Hondalla on ollut Type R neljässä malliperheessä (Civic, Integra, Accord ja NSX). Uuden Honda Civic Type R:n moottori lyö kaikki edeltäjänsä laudalta raa’assa tehossa, väännössä ja moottorin reagoinnissa”, toteaa Hasshi tiedotteessa.

Hasshi-san korostaa, että auton vetovoima on paljon monipuolisempi kuin vain erittäin tehokas moottori konepellin alla. Monien teknisten innovaatioiden ja kehitysaskelten myötä Civic Type R on Hasshin mukaan todellinen ajajan auto, joka voi ylpeänä kantaa kuuluisaa punaista H-merkkiä.

Yksi Civic Type R:n uusista teknisistä ratkaisuista on Hondassa ensimmäistä kertaa esiteltävä +R-katkaisin. Ohjauspyörän viereen sijoitettua nappia painettaessa kytkeytyy päälle +R-ohjelma, joka antaa ajoon aivan uuden ulottuvuuden. Moottori reagoi kaasupolkimen liikkeisiin entistäkin herkemmin ja vääntökäyrä muuttuu aggressiivisemmaksi sekä suorituskykyä painottavaksi. Ohjaus on tarkempi ja yhdessä uuden mukautuvan iskunvaimennuksen kanssa Honda kertoo tarjoavansa kuljettajalle äärimmäisen ajokokemuksen.

”Jo vakioasetuksilla Civic Type R on erittäin herkkäliikkeinen urheiluauto, joka on miellyttävä ajaa ja kiihtyy ripeästi. Uuden +R-valitsimen painaminen tuo ajo-ominaisuuksiin lisää dynamiikkaa ja aggressiivisuutta tehden Civic Type R:stä lähes rata-auton", Hasshi syventää valitsimen toimintaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Muutos on huomattava ja +R-valitsinta käytettäessä auto on parhaimmillaan suljetulla radalla, jolloin urheiluautoharrastajat voivat nauttia täysin siemauksin sen ominaisuuksista.”

Toinen esimerkki Hondan innovatiivisista ratkaisuista auton rakenteissa on sen ohjaus. Jotta ahdetun 2,0-litraisen VTEC-moottorin voima saataisiin täysin välitettyä tiehen, on etujousitukseen lisätty mekaaninen järjestelmä, jossa on kaksi pyöränripustusta tukevaa keskiötappia. Niiden avulla minimoidaan tehokkaan moottorin aiheuttama ohjauksen vetely, jolloin kuljettaja saa kaiken irti auton ainutlaatuisesta suorituskyvystä ja ajettavuudesta.

Uutta Civic Type R:ää varten on lisäksi suunniteltu uusi Adaptive Damping System eli mukautuva iskunvaimennus. Se säätää etu- ja takajousituksen iskunvaimennuksen jäykkyyttä sekunnin murto-osassa olosuhteiden mukaan. Mukautuvan iskunvaimennuksen ansiosta uusi Civic Type R on mukava arkipäivän liikenteessä, mutta muuttuu herkäksi ja urheiluautomaiseksi näitä ominaisuuksia tarvittaessa.

Uusi Civic Type R seuraa edeltäjiään siinä, että autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Kehitystiimi päätyi tähän vaihtoehtoon varmistaakseen ajamisen ilon.

Lyhyt Type R historia

Hondan ensimmäinen Type R oli vuonna 1992 esitelty NSX Type R, jota myytiin vain Japanissa. Kehitystyön tavoitteena oli tuoda markkinoille auto, joka tarjoaa ostajalle korkeatasoisen ajonautinnon ja kilpa-auton nopeuden.

Ensimmäisen NSX Type R:n ulkonäköön lainattiin elementtejä F1-autoista. Se oli myös ensimmäinen Hondan automalli, jossa oli punainen H-logo ja Championship White -väri.

Menestykseksi noussutta NSX Type R:ää seurasivat Integran, Accordin ja Civicin Type R-mallit. Suomessa varsinkin Civic Type R on ollut erittäin suosittu ja niitä on myyty yli 600 kappaletta. Hondalla on ollut merkkiluokka ratakilpailuissa ja Civic Type R:llä on menestytty ralleissa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.