Honda siirtymässä pikkubensaturboihin

19.11.2013 | Jussi Saarinen
Honda siirtymässä pikkubensaturboihin

Honda on lähtemässä mukaan downsizing-buumiin.

Aasialaiset automerkit ovat tähän mennessä jättäneet ahdetut pienet bensiinimoottorit eurooppalaisten pelikentäksi, mutta nyt trendi on pikku hiljaa muuttumassa. Honda kehittelee peräti kolmea erikokoista turbovoimalaa, joihin pääsimme tutustumaan tehtaan testiradalla Japanissa.

Vielä kehitysvaiheessa olevista moottoreista 1,0-litrainen kolmisylinterinen on kokonaan uusi konstruktio. Tehoksi ilmoitetaan 95 kW (129 hv) ja suurimmaksi vääntömomentiksi 200 Nm. Tehtaan edustajan mukaan moottori pystyy vauhdittamaan Hondan malleja aina Civiciin asti.

Astetta suurempi bensaturbo on aiemmasta samankokoisesta moottorista modifioitu 1,5-litrainen nelisylinterinen, jonka suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan peräti 150 kW (204 hv) ja väännöksi 260 Nm. Tehtaan edustajien mukaan muitakin voimavariaatioita on luonnollisesti tulossa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kolmas painos on kaksilitrainen, 2,4-litraisesta vapaasti hengittävästä kehitetty moottori, joka 280 hv:n ja 400 Nm:n arvoillaan vauhdittaa tulevaa Civic Type R -sporttia. Kaikki uudet ahdetut voimanpesät ovat suorasuihkutteisia ja varustettu muuttuvalla venttiilinohjauksella.

Civic Type R tulee Eurooppaan ja myös Suomeen vuonna 2015, ja kaksi pienempääkin moottoria ”niin pian kuin mahdollista”, vaikka tarkkaa lanseerausaikaa ei olekaan vielä paljastettu.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.