Honda-sukupolvien välinen vertailu: CRX ja CR-Z

29.09.2013 | Birgit Priemer / AMS
Honda-sukupolvien välinen vertailu: CRX ja CR-Z

Honda CRX oli 80-luvulla hyvin tienaavien sihteerikköjen urheiluautounelma. Nykyinen CR-Z on erityisesti naisten mieleen tyylikkään ulkonäkönsä ja hybriditekniikkansa myötä, vaikka sitä ei myydäkään niin suuria määriä.

Wendelin Fugel on mies, jota kuuntelee mielellään. Hän on luonut itse omaisuutensa ja kohonnut pienen bensa-aseman pitäjästä Saksan menestyksekkäimmäksi Honda-kauppiaaksi. Hänellä on useita autotaloja ja Bodensee-järven rannalla vanhojen autojen kokoelma, johon kuuluu myös vuoden 1986 CRX 125-heppaisella 1,6-litraisella neloskoneella.

Hondan nykymalliston CRZ-mallia ja vanhaa CRX:ää yhdistää se, että niillä on tavallaan vihreä sydän. Vuonna 1983 ensiesitelty CRX on kevyeksi rakennettu auto hightech-moottorilla, jotta öljykriisin varjossa saatiin aikaiseksi mahdollisimman pienet kulutuslukemat. Mallin 2000-luvun vastineessa on sen sijaan hybriditekniikka. Ajat eivät siis olekaan muuttuneet niin paljon? Vai ovatko? Kyllä ne ovat muuttuneet, ja ihan kunnolla.

Missä on tupakansytytin?

Ratti ilman airbagia? Se ei käy nykyään enää päinsä.

Klassinen tupakansytytin tuhkakupilla on myös kadonnut monista autoista, aurinkolipoissa on nykyään valaistut meikkipeilit, ja ikkunat liikkuvat veivaamisen sijaan sähköllä. CRX:ssä ei ole vielä ohjaustehostinta, ja takana on rumpujarrut.

CRX:n kevyt rakenne oli sen sijaan omana aikanaan vallankumouksellinen. Etupuskuri ja lokasuojat tehtiin jo muovista, ja kaiken kaikkiaan noin 40 prosenttia ulkokuoresta on valmistettu kevyistä materiaaleista.

Leffateatteri kojelaudassa

Autot, joissa ei ole vielä niin paljon elektroniikkaa kuin nykyään, haisevat jotenkin erilaisilta. Ne tuoksuvat rehellisemmiltä tai maanläheisemmiltä, eivät niin synteettisiltä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

CR-Z pommittaa sen sijaan kuskiansa erilaisilla kojelaudan kuvaruutuun tulevilla ilmoituksilla, esittelee ylpeästi monimutkaista voiman jakautumista sähkö- ja polttomoottorin kesken sekä vaikenee samalla häveliäästi siitä, että auton 137 hepan kokonaisteho ei riittänyt autobahnilla matkalla Bodenseelle ihan niin ripeään etenemiseen kuin olisi toivonut.

Wendelin Fugel valittaa, että hybridimallit eivät mene hyvin kaupaksi. Hän on nähnyt pitkän työuransa aikana, kuinka autojen luonteen lisäksi myös ihmiset ovat muuttuneet.

”Aiemmin nuorilla ihmisillä oli vielä rahaa, ja yhteiskuntaluokasta riippumatta he pystyivät ostamaan CRX:n. Nykyään tutkimme asiakkaidemme kanssa rahoitusmalleja, joiden hakemuksista pankki tyrmää puolet, koska ihmisillä ei ole rahaa", Fugel kertoo.

CRX:n tähti himmeni vähitellen, ja auton kolmas, turvakaarella varustettu sukupolvi oli segmentin uuteen peluriin Mazda MX-5:een verrattuna liian kallis.

CR-Z ei puolestaan yllä CRX:n myyttisyyteen. Sitä ei voi pitää edullisena vaihtoehtona Porschelle. Mutta yksi ominaisuus yhdistää sitä ja CRX:ää. Se on äärimmäisen kompakti ja omaleimainen.

 

 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.