Hondan vetyauto ei riittänyt – Clarityn pohjalle nyt myös lataushybridi ja sähköauto

13.04.2017 | Max Lange

Honda on julkistanut New Yorkin autonäyttelyssä Clarity Electricin sekä Clarity Plug-In-Hybridin, jotka perustuvat japanilaismerkin polttokennoautoon.

Honda Clarity on tähän asti ollut vain polttokennoauto, jota Honda myynyt tietyillä markkinoilla vain Kaliforniassa ja Japanissa. Nyt Honda tekee samoin kuin Huyndai on tehnyt Ioniqinsa kanssa, eli samasta korimallista tarjotaan useampia vaihtoehtoisia voimalinjavaihtoehtoja.

Honda on Toyotan tapaan panostanut aiemmin voimakkaasti polttokennoautoiluun, mutta näiden autojen kysyntä on toistaiseksi ollut todella alahaista. Honda aikookin jatkossa käyttää resurssejaan entistä enemmän sähköistettyihin autoihin. Siksi myös Claritystä tehtiin sähköauto- ja lataushybridiversiot.

Lataushybridimallissa yhdistyvät 17 kWh akku ja 1,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori. Pelkän sähkön avulla luvataan vajaan 70 kilometrin toimintamatkaa, mikä on pistokehybridille kunnioitettava lukema. Lataushybridinä Clarity lienee kilpailukykyinen malli.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Clarity Electric tuottaa sen sijaan jonkinlaisen pettymyksen, sillä isokokoisen täyssähköauton akun kapasiteetti on vaivaiset 25,5 kWh. Lukema ei ole mitenkään vakuuttava aikana, jolloin Nissan Leafissä, Hyudai Ioniqissa ja VW e-Golfissa on huomattavasti isommat akut. Hondan toimintamatkaa ei ole vielä kerrottu, mutta se ei tule olemaan kovin mairitteleva.

Uusia Clarity-malleja tuskin tullaan näkemään Euroopassa, vaan ne pysyvät Japanin ja Kalifornian yksinoikeutena jatkossakin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.