Hurjat syytökset Yhdysvalloissa: VW-konserni huijannut tietoisesti jo vuodesta 1999

20.07.2016 | Max Lange
Hurjat syytökset Yhdysvalloissa: VW-konserni huijannut tietoisesti jo vuodesta 1999

New Yorkin, Massachussettsin ja Marylandin osavaltioiden syyttäjät syyttävät VW-konsernia yhtäjaksoisesta tietoisesta huijaamisesta, joka on alkanut jo vuonna 1999, kertoo Automotive News Europe siteeraten Reutersia ja Bloombergia.

Uudet syytökset VW-konsernia kohtaan ovat erittäin rajuja. Syyttäjät väittävät, että VW:n johtoporras on tiennyt huijausohjelmiston olemassaolosta ja sen hyödyntämisestä jo toista vuosikymmentä. Asiaa myös peiteltiin syyttäjien mukaan, ja VW:n toimihenkilöt poistivat hätäpäissään tiedostoja asian tullessa julki.

Syyttäjätietojen mukaan ensimmäiset merkit dieselmoottorien päästöjen manipuloinnista on taltioitu jo 1999. Tuolloin Audi yritti saada markkinoille luksusautoja 3-litraisella dieselmoottorilla varustettuna. Moottorissa oli kuitenkin monien dieseleiden tapaan ikävä nakuttava ääni. Ääntä yritettiin poista ruiskuttamalla lisäpolttoainetta moottoriin, joka kuitenkin lisäsi typpioksidipäästöjä tuntuvasti.

New Yorkin syyttäjän mukaan jo tuolloin vuonna 1999 päästötesteissä oli käytössä huijausohjelmisto, joka muutti moottorin toimintaa päästötestin aikana. Audi viittasi laitteeseen termillä ”akustinen toiminto”, kun se oli käytössä Audin dieselmalleissa Euroopassa vuosina 2004–2008. Syyttäjän väitteen mukaan Yhdysvalloissa saman ohjelmiston käyttö alkoi 2006, koska VW:n insinöörit eivät kyenneet saavuttamaan Yhdysvaltojen tiukkoja typpioksidipäästörajoja.

VW:n insinöörit saivat johtoportaalta näin ollen luvan käyttää Audin kehittämää päästöhuijauslaitetta myös VW:n dieselmoottoreissa. New Yorkin syyttäjä Eric Schneiderman väittääkin, että vuodesta 2008 eteenpäin VW:lla oli käytössään dieselmoottoreissaan kuusi eri versiota huijausohjelmistosta. Schneidermanin mukaan VW:n nykyinen toimitusjohtaja ja Martin Winterkornin korvaaja Matthias Müller sai tietää huijausohjelmistosta jo vuonna 2006, kun hän toimi hallinnon johtajana Audilla.

Kun viranomaiset alkoivat lopulta kysellä asiasta, alkoivat useat VW:n työntekijät poistaa todisteita huijausohjelmistosta tietokoneiltaan, väittävät New Yorkin ja Marylandin syyttäjät. Vinkin työntekijöille tietojen poistamisesta oli antanut VW:n oma asianajaja.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Schneiderman oli saanut käsiinsä VW:n sisäisen sähköpostin, jonka oli lähettänyt VW:n ympäristö- ja konetekniikan osaston johtaja Oliver Schmidt yhtiön Yhdysvaltojen toimintojen edustajalle Mark Gilliesille elokuussa 2014: ”[Audin] V6:ssa on täysin sama ongelma [kuin VW:n dieseleissä], mutta asia ei ole julkista”.

Toisessa New Yorkin syyttäjien käsiinsä saamassa sähköpostissa VW-konsernin laadunhallintajohtaja Frank Tuch oli lähettänyt myös vuonna 2014  Martin Winterkornille viestin: ”Tarkkaa selvitystä [korkeista) päästölukemista ei voida antaa viranomaisille.”

Nyt esitetyt syytökset ovat erittäin rajuja, ja mahdollisesti paljastuessaan todeksi voivat ravisuttaa VW-konsernia vielä nykyistä huomattavasti rajummin. VW on kommentoinut osavaltioiden syyttäjien syytöksiä toteamalla, että VW toimii yhteistyössä Yhdysvaltojen oikeusministeriön, ympäristönsuojelujärjestön sekä CARB:n kanssa. VW on pettynyt erillisten osavaltioiden yksittäisiin syytöksiin.

Lähde: Automotive News Europe

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.