Hyppäsimme nolla-auton kyytiin

28.08.2014 | Vesa Eskola
Hyppäsimme nolla-auton kyytiin

Pääsemme Neste Oil -rallin viimeisenä päivänä nolla-auton kyytiin.

Kuskina Citroën C4 Aircrossissa on MM-sarjaakin ajanut Jani Paasonen, ja kartturina toimii Aulis Ahonen. Etukäteen nolla-auto ja Ruuhimäen hypyt tuntuvat hieman huolestuttavalta yhtälöltä takapenkiltä koettuna, mutta Paasonen vakuuttelee toista.

– Tämä on kuitenkin vakioauto vakiojousituksella ja -renkailla. Ei tällä voi niin lujaa ajaa.

Ei ajo tosin ihan köröttelyäkään ole, sillä ralliautojen alta on päästävä pois. Nolla-autohan tarkistaa EK:n viimeisenä juuri ennen pätkän alkua. Samalla Ahonen avaa meille nolla-auton roolia kisassa.

– Kuljemme saman tiekirjan ja aikakortin mukaan kuin kilpailijat. Ainoa poikkeus on, että menemme yleensä hieman aikaisemmin AT:lle tsemppaamaan porukoita.

Aikakorttiin on merkitty nolla-auton lähtöajaksi Ruuhimäkeen 9.16.

– Yhdeksän minuuttia siitä lähtee ensimmäinen kilpailija. Aika on laskettu niin, että ehdimme alta pois, mutta väliin ei saa jäädä liian isoa rakoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Paasonen starttaa EK:lle. Vauhti on sen verran reipasta, että auto luistaa muutaman kerran. Lisäksi jousitus pohjaa useasti. Ilmassa asti emme hypyissä sentään käy. Yleisö on nätisti paikoillaan.

– Aika harvoin meidän täytyy puuttua mihinkään. Humalaisille pitää vain toivottaa välillä hieman ryhtiliikkeitä.

Nolla-auto tarkistaa yleisön lisäksi myös, että ralliautojen poistumisreitit ovat vapaana, ja että järkkärit ovat tehtäviensä tasalla.

– Me olemme reitillä kilpailunjohtajan silmät.

Kommunikointi tapahtuu Virven avulla. Lisäksi nolla-autossa on VHF, jolla nolla voi seurata järkkäreiden radioliikennettä EK:n sisällä. Autossa on myös kamera, johon ajo EK:lla tallentuu.

Lue raportti Neste Oil -rallin hermokeskuksesta Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 11/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.