Hyundai hyökkää rallin MM-sarjaan – kohteena Volkswagen

16.09.2013 | Markus Stier / AMS
Hyundai hyökkää rallin MM-sarjaan – kohteena Volkswagen

Hyundain imago on parantunut, ja myyntiluvutkin ovat kunnossa. Nyt automerkki haluaa loistaa myös urheilullisuudellaan. Korealaiset tulevat vuonna 2014 mukaan rallin MM-sarjaan.

Hyundai on jo ajat sitten karistanut maineensa halpa-autojen valmistajana. Korealaiset autot ovat voittaneet muotoilupalkintoja, ja kilpailijat suhtautuvat kunnioittavasti Hyundain laatuun. Yritys kasvatti tunnettavuuttaan vuosikymmenen ajan jalkapallon sponsoroinnilla, ja nyt se haluaa profiloitua myös tekniikan saralla ja tulla mukaan moottoriurheiluun.

Formula 1:een yrityksellä ei sentään ollut varaa, mutta Hyundain varapresidentti Chung Euisun halusikin mukaan lajiin, joka on lähempänä sarjatuotantoautoja. Lisäksi Euisun on rallifani. Niinpä Hyundai haluaa tulla mukaan kaudelle 2014 rallin MM-sarjaan.

”WRC-sarja on teknologiansa puolesta ehdotonta huippua, jossa voi kilpailla lähellä sarjatuotantomallia olevalla autolla”, toteaa Motorsport GmbH:n johtaja Gyoo Heon Choi.

Tämä Hyundain kilpailuosasto sijaitsee Saksassa, tarkemmin sanottuna Baijerin Alzenaussa entisessä aurinkokennotehtaassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Homma jäi kesken

Korealaiset ovat palkanneet tiimipäällikökseen Michel Nandanin. Tämä monacolainen loi Peugeot 206 WRC:stä mestariteoksensa, jolla voitettiin vuosien 2000 ja 2002 välillä rallin MM-sarjassa merkkimestaruus kolme kertaa peräkkäin. Samaan aikaan Hyundai kävi kokeilemassa onneaan MM-sarjassa Accent WRC:llä, mutta menestystä ei oikein tullut. Sisäisten riitojen jälkeen tehdastiimiksi päässeen Partner Motorsport Developmentsin piti sulkea ovensa maksukyvyttömyyden vuoksi syyskuussa 2003. Hyundai lähti sarjasta kesken kauden ja joutui siksi maksamaan kovat sakot.

”Siksi olemme sitä mieltä, että rallin MM-sarja jäi meiltä kesken”, Choi toteaa.

Korelaiset eivät kuitenkaan yritä salata mitenkään sitä, että yksi tärkeimmistä syistä tulla mukaan ralliin on Volkswagenin mukanaolo siellä. Hyundai haluaa hyökätä wolfsburgilaisten kimppuun eri markkina-alueilla ja myös moottoriurheilussa. Tiimipäällikkö Nandan yrittää tosin hillitä odotuksia: ”VW:llä oli jo valmiina toimiva tiimi ja he testasivat vuoden ajan ennen kuin tulivat sarjaan mukaan. Me aloitamme käytännössä tyhjästä”.

Polo WRC:n kilpailija pohjautuu Hyundain i20:een, ja siinä on Xtracin kehittämä neliveto. I20 WRC:n pitäisi debytoida vuoden 2014 Monte Carlon rallissa. Tiukasta aikataulusta huolimatta Hyundain väeltä ei puutu itseluottamusta. Hyundain Euroopan presidentti Tak Uk Im sanookin, että Hyundai palaa takaisin voittaakseen.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.