Hyundailta futuristinen vetyauto

25.02.2014 | TL-verkkotoimitus
Hyundailta futuristinen vetyauto

Hyundai esittelee Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa näkemyksensä autojen kehityssuunnasta.

Intrado-konsepti on Hyundain mukaan esimerkki helppokäyttöisestä autosta, joka on "vuorovaikutuksessa käyttäjiensä kiireiseen ja aktiiviseen elämäntapaan sekä erilaisiin vaatimuksiin mukautuvia".

Intrado-nimensä konsepti on saanut lentokoneen siiven alapinnasta – alueelta, joka saa aikaan nosteen. Auton materiaalit ja teknologiat ovat myös saaneet vaikutteita ilmailuteollisuudesta: tarpeettoman painon vähentäminen, loogiset ratkaisut monitahoisille haasteille, tarkoituksenmukainen suunnittelu, sekä edistyksellinen voimanlähde.

Intradon muotoilu esittää uuden progressiivisen tulkinnan Hyundain Fluidic sculpture -muotokielestä. Auton omaleimaisen muodon on sanellut aerodynaamisen tehokkuuden tarve, ja autossa ei ole tarpeetonta koristeellisuutta. Korin paneelit on valmistettu Hyundain terästehtaalta Koreasta kotoisin olevasta superkevyestä teräksestä.

Intradon sisätilat on suunniteltu käytännöllisyyttä ja sopeutuvuutta silmällä pitäen. Sisätiloissa huomio kiinnittyy materiaaleihin sekä uuteen rakenteeseen.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Auton hiilikuiturakenne tulee parhaiten esiin kun ovet, konepelti tai tavaratilan kansi ovat avoinna. Komponentit, jotka tavallisesti ovat piilossa on nyt tuotu korostetusti esiin. Mm. “läpi katsottavat” ilmaventtiilit sekä täysin avoin kehys, johon istuimet kiinnittyvät. Kirkkaan oranssin värin käyttö kontrastina mustalle hiilikuidulle, heijastaa auton aktiivista luonnetta sekä peilaa sen hillittyä ulkoista minimalistisuutta.

Superkevyt rakenne kertoo Hyundain halusta valmistaa entistäkin kevyempiä ja vahvempia autoja, jotka ovat parempia ajettavuudeltaan sekä yksinkertaisempia korjata. Hiilikuidusta valmistettu keskusrunkorakenne on rakennettu käyttämällä uutta, patentoitua valmistustapaa. Siinä yhdistyvät useat eri valmistustekniikat, joilla on myös potentiaalia muuttaa tapaa, miten autot on yleensä tehty. Tämän keskirakenteen vahvuus ja jäykkyys sallii myös runkopaneelien rakentamisen mistä tahansa materiaalista ja antaa näin muotoilijoille suuremmat mahdollisuudet. Kevyt teräsrakenne parantaa myös kolariturvallisuutta sekä auton mahdollista korjattavuutta.

Intradon voimanlähteenä on vetypolttokenno, joka hyödyntää 36 kWh:n Li-ion akkua. Ainoastaan muutaman minuutin tankkauksen jälkeen Intradon toimintasäde on jopa 600 km ja päästöt vesihöyryä.

Intrado on ensimmäinen tammikuussa 2013 Hyundai Motor Groupin pääsuunnittelijaksi nimitetyn Peter Schreyerin johdolla suunniteltu Hyundai, ja se  muotoiltiin sekä suunniteltiin pääosin Hyundai Motor Europen suunnittelukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa.  Hyundai Motor Europen teknisen keskuksen muotoilujohtaja Thomas Bürkle johti tiimiä, joka loi uuden konseptin.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.