Hyundain paluu ralliin – haastajilla kovat paikat

11.04.2014 | Markus Stier / AMS
Hyundain paluu ralliin – haastajilla kovat paikat

Kymmenen vuotta sitten Hyundai epäonnistui pahasti MM-ralleissa. Nyt korealaiset koettelevat uudestaan onneaan i20 WRC:n avulla. WRC:n lähihistoria on osoittanut, että uusilla tulokkailla on vaikeaa. Ainoastaan kolme kahdeksasta yrittäjästä onnistunut saavuttamaan jonkinlaista menestystä.

Tilastot eivät ole uusien haastajien puolella. Vuonna 1997 lanseeratun nykyisen muotoisen WRC-sarjaan on rohjennut mukaan vain kahdeksan autonvalmistajaa. WRC:tä pidetään Formula 1:n jälkeen toiseksi haastavimpana autourheilulajina, jossa vaaditaan sekä nopeaa että kestävää autoa.

Näistä kahdeksasta konsernista vain kolme on onnistunut projektissaan. Vuonna 2013 kaapin paikan näyttäneen Volkswagenin lisäksi ennen kaikkea PSA-konserni on osoittanut, kuinka hommat hoidetaan.

Vuonna 1999 Peugeot oli ajanut vielä vasta muutamia testiajoja, mutta vuosina 2000–2002 leijonamerkki nappasi kolme merkkimestaruutta putkeen. Vielä tätä menestyksekkäämpi oli sisarmerkki Citroënin rynnistys kahdeksalla merkkimestaruudella vuosien 2003 ja 2012 välisenä aikana. Entäpä ne viisi muuta valmistajaa? Seat, Skoda, Mini, Hyundai tai Suzuki – kaikki epäonnistuivat surkeasti.

Ongelmana tuki ja raha

Viime vuosituhannen lopussa Seatin ja Skodan menestyksen estivät nopean auton puute sekä aivan liian pieni budjetti. Sama päti myös kolme vuotta kestäneelle Mini-taivallukselle WRC:ssä. Minin suurin ongelma oli puuttuva tuki konsernin johdolta, joten suunnitelmat valuivat suoraan pöntöstä alas.

Hyundain ensimmäinen kerta WRC-tasolla meni myös hyvin samanlaisen kaavan mukaan. Hyundai ei pyörittänyt omaa tehdastalliaan, vaan vuosituhannen vaihteen tienoilla vaikuttanut talli toimi yhteistyössä brittiläisen MSD-tallin kanssa. Pian aloituksen jälkeen kiisteltiin jo budjetista ja kassavajeesta. Vaikka Hyundain oli tarkoitus ajaa koko MM-kalenteri, vetivät he kesällä 2003 hätäjarrusta. FIA määräsi sakkoja Hyundaille siitä, että he jättivät kauden kesken, ja kuljettajat sekä alihankkijat jäivät lopulta ilman palkkojaan. Korealainen merkki menetti täydellisesti kasvonsa ja monet vanhat haavat jäivät avonaisiksi.  

Geneven autonäyttelyssä Hyundain moottoriurheilun pomo ei suotta korostanut, että heillä on vielä kana kynittävänä. Vaikka aasialaisen merkin johdon into loppuikin vuosikymmen takaperin, on nykyisellä johdolla selvästi parempi ääni kellossa. Hyundai on perustanut oman moottoriurheiluyhtiön Frankfurtiin lähelle merkin nykyistä Euroopan keskuspaikkaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hyundain rallitiimin pomo on WRC-Peugeotien parissa vaikuttanut ranskalainen Michel Nandan. Hän oli aluksi skeptinen Hyundain suunnitelmista, koska hänen edellinen sarkansa Suzukin kanssa oli myös päättynyt katastrofiin. Japanista ei liiemmin jäänyt rahaa rallitiimin käyttöön. Kehitystä auton parantamiseksi taikka merkittäviä testiajoja ei ollut lähes yhtään, joten Suzuki SX4 oli hidas ja epäluotettava.

Suzukin autoja ajattanut Monster Sports-talli oli onnistunut keittämään vielä oman soppansa, joten Suzuki hyödynsi finanssikriisiä tekosyynä ja poistui WRC-ralleista 2009. Nandan oli poistunut tallista turhautuneena jo vuotta aikaisemmin.

Nandan oli syystä skeptinen merkin tarjouksen kanssa, Hyundain paluuilmoituksen jälkeen ei pitkään aikaan tapahtunut mitään. Hän kuitenkin yllättyi positiivisesti vierailullaan Hyundain tehtailla siitä, että homma ei selvästikään jäänyt rahasta kiinni. Tahtotila oli todella korkea ja projekti aiottiin viedä todellakin loppuun asti. Nandan olisi kuitenkin toivonut, että hänelle olisi jäänyt enemmän aikaa valmistella asioita kautta 2014 varten. Keväällä 2013 Hyundai Motorsportin tehdashallit Saksan Alzenaussa olivat vielä tyhjillään, ja syksyllä oli 20 pestiä tallin sisällä täyttämättä.

Yksi iso kysymysmerkki on itse auto. Korealaiset insinöörit loivat i20 WRC:n ilman suurempaa kokemusta WRC-ralliautoista. Nandanin mukaan he ovat kuitenkin tehneet hyvää työtä, sillä WRC:n säädökset on nykyään tehty niin tiukoiksi, että täydellistä floppia on lähes mahdotonta edes tehdä.

Toisin kuin Suzukilla tai aluksi Skodalla, ei Hyundailla olla yhtä sisäänpäin kääntyneitä. Nandan hankkii talliinsa parhaat ihmiset katsomatta kansallisuutta. Alihankkijalistalla on vain tunnetuimpia nimiä. Moottorin valmistelee rallikuntoon ranskalainen Pipo Moteurs, joka on mm. vastannut jo vuosikausia Fordin ralliautojen moottoreista. Voimansiirtospesialisti X-trac toimittaa kaikille rallitalleille vaihteistot ja tasauspyörästöt. Michelin toimittaa jo kaikille talleille renkaat. Hollantilainen Reiger Suspension on yksi tärkeimpiä iskunvaimentimien toimittajia. Iskunvaimennuksen oikea säätäminen on nykyisten WRC-autojen kulmakiviä.

Todistaakseen muille, että Hyundai on lähtenyt ralliin tosissaan, on julkisuuteen tipahtanut tietoja siitä, että he aikovat olla kolmen vuoden sijasta mukana rallissa ainakin kuusi vuotta. Hyundai haluaa tietenkin hyökätä heidän esikuvaa ja lempivastustajaansa Volkswagenia vastaan sekä parantaa samalla urheilullisien sarjatuotantomallien näkyvyyttä. Tämähän onnistuu helpoiten urheilumenestyksen kautta.

Vaikka i20 WRC ei olisikaan menestys ensimmäisenä vuotenaan, ei se ole mikään maailmanloppu. Jo vuonna 2014 on luvassa mallinvaihdos ja yhden vuoden jälkeen Nandanin ryhmällä on mahdollisuus yrittää uudestaan täysin uudella autolla.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.