Ilmalämpöpumppu lämmittää ja viilentää – kotimainen sähköbussi liikenteeseen Espoossa

29.04.2014 | TL-verkkotoimitus
Ilmalämpöpumppu lämmittää ja viilentää – kotimainen sähköbussi liikenteeseen Espoossa

Veolia testaa VTT:n ja Metropolian toteuttamaa sähköbussia Espoon matkustajaliikenteessä bussilinjalla 11.

Kotimainen sähköbussi liikennöi Tapiolan - Matinkylän alueella vappuviikon 29.4. alkaen.

VTT:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun suunnittelema ja rakentama sähköbussi on osoittautunut koeajoissa hyväksi, ja sitä testataan nyt linjaliikenteessä kaupallisten bussien rinnalla. Samalla eBus-projektin bussikalusto laajenee hetkellisesti. Näin saadaan arvokasta kenttätietoa sähkötestibussin jatkokehitystä varten.

Ilman matkustajia bussia on jo testattu linjalla maaliskuusta 2013 lähtien.

Energiatehokasta kyytiä

VTT:n koordinoimassa eBus-projektissa syntynyt sähköbussi on ensimmäinen kokonaan alumiinivalmisteinen sähköbussi ja noin 3 tonnia muita busseja kevyempi. Keveytensä ansiosta se on myös hyvin energiatehokas. Bussilla voi ajaa yhdellä latauskerralla noin 70–80 kilometriä.

Kooltaan HSL:n kaupunkilinjastoille soveltuva sähköbussi on rakennettu dieselpohjaisesta kaupunkibussista. Bussi kulkee tasaisesti, sillä kardaanissa kiinni olevaa sähkömoottoria pyöritetään kiihdytettäessä ja jarrutettaessa ilman erillisiä vaihteita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sähköbussin lämmitys ja jäähdytys toimivat ilmalämpöpumpulla.

Koeajoilla ja laboratoriotutkimuksilla testataan kotimaisten komponenttivalmistajien tuotteiden toimivuutta ja ominaisuuksia sekä niiden vaikutusta energiankulutukseen. Tutkimus kestää kaksi vuotta.

eBus-hankkeessa mukana olevat kaupalliset sähköbussivalmistajat pääsevät testaamaan ajoneuvojaan vaativissa liikenne- ja sääolosuhteissa. Vaihtelevat ja haastavat sääolosuhteet auttavat selvittämään, millaiset tekniset vaihtoehdot toimivat parhaiten.

VTT:n, Metropolian ja bussiyhtiö Veolia Transport Espoo Oy:n lisäksi Tekesin EVE-ohjelmaan kuuluvassa eBus-hankkeessa ovat mukana liikenne- ja viestintäministeriö, Aalto-yliopisto, Helsingin seudun liikenne HSL, Espoon kaupunki, Fortum Oyj, EkaBus Oy, Visedo Oy, Oy Tamware Ab, Vacon Oyj ja Kabus Oy ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. eBus-projekti kuuluu VTT:n koordinoimaan EVE-ohjelman laajaan teollisuusvetoiseen Sähköiset hyötyajoneuvot eli ECV (Electric Commercial Vehicles) -hankekokonaisuuteen ja on samalla myös osa VTT:n TransSmart-kärkiohjelmaa.

VTT kohdistaa kehitystyönsä Suomelle sopivimpaan tehtäväkenttään eli raskaiden sähköajoneuvojen ja työkoneiden kehittämiseen. Tätä tarkoitusta varten VTT:llä on Otaniemessä monipuoliset ajoneuvo- ja akkutestauslaboratoriot, joissa mitataan muun muassa sähkömoottoreiden, tehoelektroniikan ja akkujen ominaisuuksia. Sähköisiä ajoneuvoja, niiden voimalinjaa sekä kokonaisuutena että osissa voidaan kokeellisen toiminnan lisäksi tutkia ja kehittää mallintamalla komponentteja ja järjestelmiä laskennallisesti.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.