Iso, paha Bemari

02.05.2013 | Lauri Larmela
Iso, paha Bemari

Tuplaturbokasi pumppaa 561 hevosvoimaa. Nyt lähtevät sukat pyörimään jaloissa.

Sormi pyöreälle napille, ja kahdeksikko on valmiina palvelukseen. Seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii hienosti: liikkeelle lähdetään pehmeästi, ja vaihdot huomaa vain kierroslukumittarista.

M6:n alusta on normaaliasetuksillakin aika kova, mutta mistään paukkulaudasta ei voi puhua. Jäykkyyttä löytyy lisää, kunhan käyttäjä perehtyy kojelaudan nappiviidakkoon.

Kahdeksankympin vauhdissa iso kasi käy vain nopeaa tyhjäkäyntiä.  Tästä huolimatta ihmettelen moottorin lämpömittaria, joka löytyy mittariston oikeasta reunasta. Se näyttää noin 70 astetta. Kuinka kone voi käydä näin kylmänä?

Asia selviää, kun katson mittaria tarkemmin. Sehän kertoo öljyn eikä suinkaan jäähdytysnesteen lämmön!

Etsin tyhjää tietä, jotta voin nauttia superpillerin, joka tunnetaan nimellä M2.

Ai mitä?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuten sanottu, Kuutosen ohjaamossa on monenlaisia alustan, vaihteiston ja ohjauksen toimintaan vaikuttavia kytkimiä. Sain itseäni fiksummilta miehiltä ns. hiljaista tietoa asiasta. Muut voi kuulemma ohittaa, kunhan muistaa koodin M2.

Ratin toisessa puolassa on päällekkäin kaksi pientä nappia: M1 ja M2.

Painan kakkosta.

Laatikko vaihtaa alaspäin, tuulilasiin heijastuu iso kierroslukumittari, alusta jäykistyy tuntuvasti ja ohjaus muuttuu nopean napakaksi.

Vien sormet ohjauspyörän takana sijaitseville lavoille. Vasemmalta saa pientä sisään, ja oikealta pidempää pökköä pesään.

Räppään kokeeksi kaksi alas, neloselta kakkoselle. Laatikko vaihtaa salamana, ja moottorin kierrokset kohoavat jonnekin neljän ja viiden tonnin välille.

Painan kaasun pohjaan. Nyt mennään kuin katapultin kyydissä. Kasi murisee, maisema vilisee silmissä ja näkökenttä muuttuu koko ajan kapeammaksi. Pakko painaa jarrua!

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.