Isoveli valvoo - tätäkö haluamme?

18.12.2013 | Tapio Ketonen

Jorma Ollilan johtama työryhmä jätti esityksensä autoveron korvaamisesta satelliittivalvonnalla. Ollila haluaa johdattaa suomalaiset autonkäyttäjät uuteen yhteiskuntaan, jonka rinnalla Orwellin kirjassaan 1984 kuvaama valvonta on lastenleikkiä. Tarkoitukseen sopivia laitteita on jo yleisessä myynnissä.

Tekniikan suomat mahdollisuudet kansalaisten valvontaan ovat jo nyt huimat. Kaikkien autojen varustaminen satelliittivalvontavälineillä avaa viranomaisille aivan uudet, suorastaan päätä humaavat mahdollisuudet seurata, missä, miten ja millä tavalla suomalaiset autoilijat ajavat.

Espoolainen vuonna 1995 perustettu EC-Tools Oy markkinoi Driveco-seurantajärjestelmää, jossa auton OBD-liitäntään kytketään pieni rasia. Laite kerää tietoja auton käytöstä CAN-väylästä, ja laitteessa oleva GPS-vastaanotin tallentaa tiedon siitä, missä ja millä nopeudella auto milläkin hetkellä kulkee. Nämä tiedot lähetetään Driveco-järjestelmän tiedostopalvelimelle, josta tietoja pääsee tutkimaan nettiselaimella.

Kerättävien tietojen määrä ja laatu on suorastan ällistyttävä. Järjestelmään tallentuu tarkka tieto auton kulloisestakin ajomatkasta. Perustiedot eli mistä ja milloin on lähdetty liikkeelle, ja mihin ja milloin on ajo lopetettu sekä ajomatkan pituus näkyvät heti avausruudussa.

Reittikartta näyttää, mitä reittiä on ajettu, ja onko jossakin pysähdytty hieman pitemmäksi aikaa. Käytetty ajonopeus näkyy reitin jokaisesta kohdasta, ja klikkauksella reittiviiva saadaan muuttumaan punaiseksi niiltä osin, kun tielle karttatiedostoissa määritelty suurin sallittu ajonopeus on ylitetty.

Kartalla näkyvät äkkijarrutukset punaisina pisteinä. Reitin jokaisesta kohdasta nähdään myös esimerkiksi moottorin käyntinopeus ja muitakin tietoja, joita laitteisto voidaan ohjelmoida tallentamaan.

Puuduttavia tilastoja

Jokaisesta ajomatkasta järjestelmä kehittää myös tilastotietoja. Tietomäärä suorastaan puuduttaa. Tilastoon kertyy peräti 47 eri tietoa.

Kokonainen tilastosivu avautuu klikkaamalla tätä linkkiä

Matkakohtaisen tilastoinnin lisäksi Drivecon tiedostoihin kootaan myös kuukausittaisia tilastoja. Niistä näkee myös, miten käyttäjän ajotavat suhtautuvat vertailuryhmässä. Driveco antaa lisäksi arvion ajon ekologisuudesta ja taloudellisuudesta, turvallisuudesta sekä ennakoivuudesta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Järjestelmä tuo myös auton OBD-järjestelmän havaitsemat vikakoodit nettiselaimella nähtäviksi. Käyttäjä voi toimittaa nämä tiedot korjaamolle - monilla korjaamoilla kun on pahana tapana jättää huoltokäynneillä testeri kokonaan kytkemättä.

Kaikkiaan Driveco-järjestelmä siis kerää paljon ja erinomaisen tarkkaa tietoa auton käytöstä ja myös sen kunnosta. Oikeissa käsissä näistä tiedoista on paljon hyötyä, ja niiden avulla voi myös oppia paremmille ja turvallisemmille ajotavoille.

Tietosuoja avainkysymys

Drivecon keräämistä tiedoista on siis hyötyä, jos ne ovat oikeissa käsissä. Jos yksittäinen käyttäjä hankkii tällaisen järjestelmä omaan käyttöönsä, tiedot pysyvät aika todennäköisesti oikeissa käsissä. Niihin pääsee käsiksi vain omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Periaatteessa tietoihin pääsevät tietenkin käsiksi myös valmistajan edustajat, mutta heidän intresseissään tuskin on tietojen levittäminen vieraille. Jos käyttäjä itse pitää tunnuksen ja salasanan visusti omassa tiedossaan, tässäkään ei tietoturva vaarannu. On pelkästään omaa tyhmyyttä, jos tallentaa tunnukset kotikoneen muistiin ja lähtee sitten ajelemaan vaikkapa rakastajattaren luo laite kytkettynä.

Drivecon pistotulpan voi vetää irti OBD-pistokkeesta, jolloin yhteys järjestelmään on poikki. Mutta entä sitten, jos tällainen laite onkin kytketty autoon kiinteästi, ja se lähettää tietonsa valtion ylläpitämään järjestelmään?

Teknisillä laitteilla toteutettuun nopeusvalvontaan liittyvä lainsäädäntö on jo rakennettu sellaiseksi, että autonomistajan pitää itse pystyä todistamaan syyttömyytensä ylinopeuteen. Tällaisen järjestelmän tiedoilla voidaan osoittaa selkeästi, että autolla on ajettu jossakin tietyssä kohdassa ylinopeutta. Ja vaikka järjestelmää pystytetään pelkästään tieveron keräämistä varten, ja pyhästi vannotaan, ettei tietoja anneta muuhun käyttöön, voiko tällaiseen lupaukseen luottaa? Eli voiko poliitikkoihin luottaa?

Driveco-laite maksaa 240 euroa ilman 24 prosentin alvia, eli yksityiskäyttäjälle hinta on 297,60 euroa. Palvelun käyttömaksu on 24 euroa (alv 0 %) eli veroineen 29,76 euroa kuukaudessa. Vuodessa käyttö maksaa siis 357,12 euroa.

On mielipidekysymys, onko tuo paljon vai vähän. Useimmille suomalaisille se on paljon. Jos veroa kerättäessä käyttäjäkohtainen vuosimaksu olisi tuota luokkaa - ilman ensimmäistäkään ajettua kilometriä - jo tämä merkitsisi melkoista korotusta nykyiseen ajoneuvoveroon verrattuna.

Lisätietoa: www.driveco.fi

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.