Jatkuva neliveto vs. tarvittaessa päälle kytkeytyvä neliveto – onko niissä eroa?

25.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Jatkuva neliveto vs. tarvittaessa päälle kytkeytyvä neliveto – onko niissä eroa?

Lumi ja liukkaat houkuttavat nelivedon pariin.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Pystyykö tavallinen autoilija erottamaan (jatkuvalla nelivedolla / 2 vetoinen jossa tarvittaessa tulee neliveto) ajo-ominaisuuksia toisistaan? Esim. jos lähtee luistamaan, alkaa pyörät vetämään tyhjää. Lumella tai mutasavessa, onko jatkuva neliveto vakaampi jatkuvassa perusajossa ? Onko ajamista avustavat toiminnot samalla viivalla. Kysyn asiaa kun vertailee autojen hintoja, jatkuva 4-veto on aina kalliimpi..näkyykö se ajettavuudessa. Polttoainekulut ainakin 4-vedossa suuremmat. (Autot esim. 4- veto mercedes tai BMW ... Hondan CRV ja Volvo xc 60)"

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tapio Ketonen vastaa:

"Nelivetoisuus alkaa erottua siinä vaiheessa, kun kaksivedolla pyörät alkavat luistaa. Nelivetojärjestelmiä on monenlaisia, ja niiden toiminnoissa on eroja. Nykyisin nelivedot ovat joko varustettuja keskitasauksella, joka tasaa etu- ja takapyörien keskinäiset pyörimisnopeuserot, tai sitten käytetään etuvetorakennetta, johon kytkeytyy tarvittaessa eli luiston alkaessa mukaan takaveto. Kyllähän noista ehkä..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.