Jenkkiviranomainen: Euroopan päästömittauksissa porsaanreikiä jo vuosikymmeniä

27.09.2016 | Max Lange
Jenkkiviranomainen: Euroopan päästömittauksissa porsaanreikiä jo vuosikymmeniä

EU:n lainsäätäjille Brysselissä puhuneen yhdysvaltalaisviranomaisen mukaan on ollut laajassa tiedossa jo vuosikymmeniä, että EU:n päästömittauksissa on pahoja porsaanreikiä, jota autonvalmistajat voivat hyödyntää.

Christopher Grundle, joka toimi Yhdysvaltojen ympäristönsuojelujärjestön eli EPA:n viranomaisena, kertoi maanantaina Euroopan komission kuulustelussa, kuinka EU:n tekemät päästötestit ovat täysin riittämättömät, kertoo Automotive News Europe.

Brysselissä onkin ehdotettu, että uusien autojen päästöjä mitattaisiin EU:n alueella jatkossa normaaleissa liikenneolosuhteissa laboratorion sijaan. Autoihin kiinnitettäisiin liikkuva päästömittauslaite, jonka turvin autonvalmistajille jäisi vähemmän liikkumavaraa mittauksien manipulointiin sekä mittaustulokset vastaisivat paremmin todellisia ajotilanteita.

Nykyiset mittauksien porsaanreiät ovat mahdollistaneet sen, että dieselautojen typpioksidipäästöt ovat jopa seitsemänkertaiset rajoihin nähden. Silti auto on läpäissyt testit laillisesti. Grundlen mukaan tulevat reaalimaailman päästömittaukset vaativat vielä päättäjiltä työtä, jotta autonvalmistajat eivät pääsisi liikaa hyväksikäyttämään niitä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tiukkojen päästömittausten tekeminen on yksi tärkeä kriteeri, mutta Grundlen mukaan olisi tärkeää seurata myös parin vuoden jälkeen, ovatko päästötasot pysyneet siellä, missä niiden pitää pysyä.

EPA on sakottanut autonvalmistajia 90-luvun jälkeen peräti miljardilla dollarilla erilaista päästövilpeistä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.