Joka kolmas takaisinkutsuttu auto jää Yhdysvalloissa korjaamatta – viranomaiset pakottavat autovalmistajat tehostamaan takaisinkutsukampanjoitaan

15.08.2013 | TL-verkkotoimitus
Joka kolmas takaisinkutsuttu auto jää Yhdysvalloissa korjaamatta – viranomaiset pakottavat autovalmistajat tehostamaan takaisinkutsukampanjoitaan

Yhdysvaltalaisviranomaiset vaativat autovalmistajilta selkeämpää tiedottamista autonomistajille automallien takaisinkutsuista.

Uusien säännösten mukaan autovalmistajien pitää ottaa verkkosivuillaan käyttöön työkalu, jonka avulla takaisinkutsutietojen etsiminen onnistuu asiakkailta ajoneuvon valmistenumeron avulla, kertoo Automotive News.

Kansallisen liikenneministeriön alaisen National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) mukaan hakupalvelun on oltava autovalmistajien verkkosivuilla käytössä viimeistään vuoden päästä. Moni autovalmistaja tosin jo tarjoaa NHTSA:n nyt pakolliseksi asettaman kaltaisen hakupalvelun.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

NHTSA itse tarjoaa samantapaisen hakupalvelun kuin Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Palvelussa tietojen hakeminen tapahtuu automerkin ja mallin avulla. Tämän lisäksi yhdysvaltalaisviranomainen suunnittelee myös omaa kansallista hakupalveluaan muutettavaksi tunnistenumerolla toimivaksi. Alun perin NHTSA vaati autovalmistajia toimittamaan tuoreimmat valmistenumerotiedot päivittäin uutta kansallista hakupalvelua varten, mutta tästä vaatimuksesta on nyt luovuttu, koska se olisi tullut autovalmistajien mukaan liian kalliiksi.

Viranomainen vaatii myös takaisinkutsujen näkyvyyden parantamista muun muassa lisäämällä niihin isoin kirjaimin kirjoitetun viestin "urgent safety recall". Viestinnälle asetettiin lisäksi muita vaatimuksia, kuten se että takaisinkutsukirjekuorissa tulee olla liikenneministeriön sekä NHTSA:n leima.

Autojen takaisinkutsujen osumaprosentti on Yhdysvalloissa tällä hetkellä tyypillisesti noin 70. 30 prosenttia viallisista ja vaarallisista autoista ei siis päädy korjattavaksi ainakaan takaisinkutsuttuna.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.