Jos et noudata Volkswagenin EA 189 -dieselin takaisinkutsua, katsastuksessa tulee hylkäys – Miksi samalla moottorilla varustettuja Skodia ei ole pakko korjauttaa?

27.11.2017 | Niko Rinta
Jos et noudata Volkswagenin EA 189 -dieselin takaisinkutsua, katsastuksessa tulee hylkäys – Miksi samalla moottorilla varustettuja Skodia ei ole pakko korjauttaa?

Volkswagenin EA 189 -moottorilla käyvien autojen korjaukset alkoivat kesällä 2016. Mikä mahtaa olla tilanne nyt, ja miten monta autoa on päivitetty? Entä miksi samalla moottorilla varustettuja Skodia ja Seateja ei ole pakko viedä pajalle?

Artikkeli on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 14/2017.

EA 189. Sillä merkinnällä kulkee viimevuosien ehkäpä tunnetuin dieselmoottori. Ja miksi nimi on niin tuttu? Koska sitä käyttävien autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. Toisin sanoen ohjelmisto muuttaa typenoksidien (NOx) päästömääriä päästötestien yhteydessä. Kyseistä moottoria käyttävät autot on kutsuttu korjaukseen, ja päivityksen jälkeen arvot asettuvat myös arkikäytössä tyyppihyväksynnän mukaisiksi. Moottorin ohjainlaitteen ohjelmistopäivitys ja 1,6-litraisen version kohdalla uuden ilmanvirtausohjaimen asennus – niin pienin keinoin kyseisen moottorityypin nakuttajat laitetaan ruotuun.

Maailmanlaajuisesti korjausten piiriin kuuluu lähes 11 miljoonaa autoa. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tietokannan mukaan korjaus koskee Suomessa kaikkiaan 34 524 Volkswagenia ja 16 205 saman konsernin Audia. Volkswageneista 85 prosenttia ja Audeista 80 prosenttia on jo saanut maahantuoja VV-Auto Groupin mukaan päivityksen.

”Arvioimme, että päivitykset on tehty vuoden 2017 loppuun mennessä. Muutama auto saattaa jäädä vuoden 2018 puolelle”, kertoo VV-Auton viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Saman tyyppisarjan moottoreita löytyy myös VW-konsernin muiden merkkien mallistosta, mutta Seat ja Skoda eivät ole tehneet takaisinkutsua, vaan niiden maahantuojat ainoastaan suosittelevat tekemään päivitykset. Korjaussuosituksen piiriin kuuluu Suomessa reilut 2 000 Seatia ja 17 000 Skodaa. Tsekkimerkkiä maahantuovan Helkama-Auton mukaan nyt on päivitetty yli puolet kampanjan piiriin kuuluvista autoista.

Saksassa kova linja. Ero merkkien välisiin käytäntöihin löytyy EU-direktiiveistä ja eri maiden viranomaistahoista.

Volkswagenin EA189-dieselmoottorilla varustettujen autojen korjaus on pakollinen, koska tyyppihyväksyntäviranomainen eli Saksan ajoneuvovirasto KBA on katsonut tilanteen olevan tyyppihyväksyntädirektiivin mukainen merkittävä ympäristöriski, joka vaatii pakollista takaisinkutsuna toteutettavaa korjausta.

Seatin ja Skodan kohdalla tyyppihyväksynnän on tehnyt Espanjassa IDIADA tai Britanniassa VCA, ja nämä viranomaiset vain suosittavat korjaustoimenpiteitä. Täten korjaus ei ole Suomessakaan pakollinen, vaan maahantuoja suosittelee sen tekemistä.

Koska asia on säädelty EU-direktiivillä, EU-maissa toimitaan lähtökohtaisesti samoin periaattein. Toisin sanoen samat määräykset pätevät kaikkialla EU:ssa. Kansalaisten ei pitäisi joutua eriarvoiseen asemaan EU:n sisämarkkinoilla, jos paikalliset viranomaiset noudattavat EU-säädöksiä. Tosin Trafin mukaan saattaa kuitenkin esiintyä joitain eroavaisuuksia siinä, miten direktiivi on kansalliseen lainsäädäntöön sisällytetty.

Trafi seuraa korjausten etenemistä yhteistyössä maahantuojan kanssa, ja jos autonomistaja ei tee päivityksiä vaaditusti, huomataan se katsastuksen yhteydessä.

”Kampanjassa asiakasta muistutetaan korjauksesta kaksi–kolme kertaa. Jos asiakas ei tästä huolimatta korjauta autoaan, tehdään takaisinkutsun noudattamatta jättämisestä kampanjan päättymisen jälkeen merkintä ajoneuvoliikennerekisteriin. Se johtaa seuraavan määräaikaistarkastuksen hylkäämiseen”, avaa käytäntöä osastopäällikkö Toni Pallaspuro Trafista.

EA 189 -moottorin takaisinkutsukampanjalle ei tosin ole tällä hetkellä asetettu virallista päättymisaikaa.

Tehot kateissa? Volkswagen-omistajien tarinat maailmalta kertovat päivityksen jälkeisistä tehonmenetyksistä, vääntömomentin heikkenemisistä sekä EGR- ja DPF-ongelmista. EGR-venttiili säätelee pakokaasun takaisinkierrätystä ja DPF-hiukkassuodatin poistaa nokea pakokaasusta.

Suomessa Trafi on saanut yhteydenottoja joistain ongelmista, mutta palautteen perusteella on vaikea sanoa, miten suurta osaa autoista pulmat ovat koskeneet, sillä vain negatiiviset asiat tulevat viranomaisten tietoon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Palautteessa ja nettikeskusteluissa esille nousevat EGR-ongelmat, mutta nämä liittyvät kuulemma usein autoihin, joiden moottorin ohjausyksikkö on uudelleenohjelmoitu omistajan aloitteesta lisätehojen saamiseksi eli niin sanotusti lastutettu.

VV-Auton mukaan Volkswageneista on raportoitu muutamia EGR-venttiilitapauksia, jotka on korjattu merkkihuollossa. Helkama-Auton havainnot ovat samat.

”DPF:stä emme ole saaneet kysymyksiä, mutta joitain tapauksia on ollut EGR:n toimivuuden osalta”, kertoo Helkama-Auton markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen.

”Jos ongelmia esiintyy päivityksen jälkeen, toivomme että asiakas on yhteydessä lähimpään Skoda-huoltopisteeseen, jolloin voidaan selvittää ongelmien syy. Päivityksessä käyneille autoille on olemassa tietyin ehdoin ohjelma, jolla voidaan huolehtia asiakkaan autoon mahdollisesti tulevista häiriötilanteista.”

------

EA 189 -dieselmoottorit

EA 189 -moottoriperhe koostuu dieselmoottoreista, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa. Korjauksen piiriin kuuluvat 3- ja 4-sylinteriset koneet on valmistettu vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli ne ovat mallivuoden 2008 ja sen jälkeisiä moottoreita.

Tehtävä korjaus

Ilmanvirtausohjaimen asennus ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin on korjauksen ainut näkyvä osa. Se tehdään vain 1,6-litraiseen moottoriin. Muiden EA 189 -sarjan koneiden kohdalla riittää moottorin ohjainlaitteen ohjelmistopäivitys.

Takaisinkutsu koskee näitä Suomeen rekisteröityjä EA 189 -moottorilla varustettuja automalleja (vm. 2008 ja eteenpäin)

  • Audi: A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5
  • Volkswagen: Amarok, Beetle, Beetle Cabrio, Caddy, EOS, Golf Cabrio, Golf Plus, Golf Variant, Jetta, Passat CC, Passat Sedan, Passat Variant, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Volkswagen CC

Löydät kaikki Suomessa tehdyt takaisinkutsu-kampanjat Trafin sivuilta

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.