Jyväskylän MM-rallin reitti selvisi – tavoitteena paluu kaupungin ytimeen

19.02.2014 | TL-verkkotoimitus
Jyväskylän MM-rallin reitti selvisi – tavoitteena paluu kaupungin ytimeen

Rallin MM-sarjan kahdeksas osakilpailu Neste Oil Ralli ajetaan heinä-elokuun vaihteessa Jyväskylässä. Kilpailu kestää neljä päivää ja päättyy pitkästä aikaa lauantain sijaan sunnuntaina.

Tämän vuoden reitin suunnittelussa järjestäjien ohjenuorana on ollut keskittyminen yhä vahvemmin Keski-Suomeen ja sen lähiympäristön teihin – perinteisiin Suomen MM-rallin maisemiin.

Kaupunkierikoiskoekin on mukana, mutta se aiotaan palauttaa Killerin "stadionilta" aidoksi kaupunkierikoiskokeeksi: legendaarinen Harjun EK halutaan ajaa kaksi kertaa, torstaina ja perjantaina.

Harjun sijainti Jyväskylän kaupungin ytimessä asettaa omat vaatimuksensa ja sen osalta päätöksentekoprosessi on vielä kesken. Vahvistusta Harjun EK:n osalta joudutaan siis odottamaan vielä jonkin aikaa.

"Harjua on toivottu rallin reitille vuosien saatossa enemmän kuin muita erikoiskokeita yhteensä. Viimeksi vuonna 1998 ajettu klassikko on unelmien erikoiskoe keskellä kaupunkia", kertoo apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen.

Muitakin legendoja on kaivettu naftaliinista: Myhinpää, Päijälä, Ruuhimäki. Vanhoja erikoiskokeita, jotka ovat pitkästä aikaa reitillä mukana, ovat myös Jouhtikylä ja Pihlajakoski. Itse asiassa reitillä on mukana vain 4 erikoiskoetta, jotka ovat samoja kuin viime vuonna.

Rallin keskuspaikkana toimii perinteiseen tapaan Jyväskylä, jossa Paviljongin alue palvelee kilpailukeskuksena ja huoltoparkkina.

Lauantaissa ratkaisun makua

Tänä vuonna kilpailu ei pääty lauantaina, joten hereillä on oltava heti aamukahdeksan pintaan, kun viimevuotiseen verrattuna vastakkaiseen ajosuuntaan ajettava Mökkiperä avaa päivän.

Sunnuntai on puolestaan lyhyt, mutta erikoiskoekattaus on sitäkin haastavampi: monelle aikojen saatossa hankalaksi osoittautunut Myhinpää ja kahteen kertaan ajettava Ruuhimäki.

Nämä erikoiskokeet eivät juuri esittelyjä kaipaa. Hypyistään tunnettu Ruuhimäki on yksi jokaisen rallifanin suosikeista, ja lyhyydestään huolimatta se on ajettava yhtä aikaa sekä kovaa että tarkasti - virheisiin ei ole varaa.  Niin ikään monen katsojan suosikki Myhinpää on uudistunut hieman, ja nyt erikoiskokeen aikana käydään ajamassa myös teknisesti vaativaa pienempää tietä.

Neste Oil Ralli huipentuu toiseen kertaan ajettavaan Ruuhimäkeen, joka samalla toimii rallin Power Stage -erikoiskokeena. Jaossa on ylimääräisiä MM-pisteitä, sillä erikoiskokeen kolmen kärki saa lisäpisteitä 3-2-1. Power Stage myös televisioidaan suorana, Suomessa se näkyy Nelonen Pro -kanavalta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Neste Oil Ralli 2014 on täyttä rallia neljä päivää, torstaista sunnuntaihin. Reitin kokonaispituudeksi tulee reilut 1600 kilometriä. Reitillä on 26 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan reilut 360 kilometriä.

REITTI 2014

Torstai 31.7.2014

  • EK1 Lankamaa 1 23,47 km
  • EK2 Jouhtikylä 10,40 km
  • EK3 Lankamaa 2 23,47 km
  • EK4 kaupunkierikoiskoe

Perjantai 1.8.2014

  • EK5 Pihlajakoski 1 14,10 km
  • EK6 Päijälä 1 23 km
  • EK7 Kakaristo 1 20,50 km
  • EK8 Painaa 1 7,49 km
  • EK 9 Pihlajakoski 2 14,10 km
  • EK10 Päijälä 2 23 km
  • EK11 Kakaristo 2 20,50 km
  • EK12 Painaa 2 7,49 km
  • EK13 kaupunkierikoskoe

Lauantai 2.8.2014

  • EK14 Mökkiperä 1 13,50 km
  • EK15 Jukojärvi 1 21,90 km
  • EK16 Surkee 1 14,95 km
  • EK17 Himos 1 4,45 km
  • EK18 Leustu1 11 km
  • EK19 Mökkiperä 2 13,50 km
  • EK 20 Jukojärvi 2 21,90 km
  • EK21 Surkee 2 14,95 km
  • EK22 Himos 2 4,45 km
  • EK23 Leustu 2 11 km

Sunnuntai 3.8.2014

  • EK24 Ruuhimäki 1 7,10 km
  • EK25 Myhinpää 22,40 km
  • EK26 Ruuhimäki 2 (Power Stage) 7,10 km

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.