Kaikki BMW:n sähkötulokkaasta – testissä i3

03.02.2014 | Marcus Peters ja Alexander Bloch / AMS
Kaikki BMW:n sähkötulokkaasta – testissä i3

Pystyykö i3 täyttämään ne korkeat odotukset, joita BMW:n valtava hypetys on luonut autoa kohtaan? Testasimme tämän hiilikuitukorilla varustetun sähköauton.

Tuntuu jotenkin siltä, että BMW i3 on analysoitu puhki ja sitä on tulkittu lukuisin eri tavoin jo kauan ennen kuin auto saatiin liikenteeseen. Jo tämä osoittaa, että BMW on onnistunut tekemään jotakin erityistä, koska muuten tästä sähköautosta ei väiteltäisi niin kiivaasti julkisuudessa.

Kun uutuuteen suhtautuu uteliaasti, se osoittautuu korkeaksi, tila-automaiseksi sähköautoksi, jonka huippunopeus on 150 km/h ja toimintasäde noin 160 kilometriä. Tämä kertoo myös siitä, että i3:n on tarkoitus olla täysimittainen kuljetusväline, joka sopii kaupungin ulkopuolelle tehtäville retkillekin.

Onko i3 Bemarimainen ajaa?

Takavedon, tarkan ohjauksen ja melko alhaisen painon ansiosta i3:ssa on olennaiset edellytykset BMW:lle tyypillisen ajofiiliksen saavuttamiseksi.

Kapeat renkaat eivät muuta tätä asiaa juuri mihinkään suuntaan. Niiden pienestä tartuntapinta-alasta huolimatta auto pysähtyy hyvin. Lisäksi leveydeltään 155-profiiliset kumit sallivat jopa mutkateillä hämmästyttävän kovan vauhdin, ja tarkan ohjauksensa myötä BMW vaikuttaa ketterältä. Tämä neliovinen auto pysyy jopa pidon raja-alueella helposti hallittavissa, ja se puskee pehmeästi.

Ainoastaan tila-automaisen korkea ajoasento ohuesti pehmustetuilla penkeillä ärsyttää mutka-ajossa, mutta sen ansiosta näkyvyys on hyvä kaupunkiliikenteessä.

125 kW tai polttomoottoriarvoin ilmaistuna 170 heppaa vievät sähköautoa rivakasti – fiilis on suunnilleen sama kuin 218-hevosvoimaisessa 125i:ssä.

Huippunopeus on sen sijaan aika epätyypillinen merkille: se on rajoitettu akun säästämisen vuoksi 150 km/h:n lukemaan. Tätä enemmän bemarikuskeja häirinnee voimakas jarrutusmomentti. Kun jalan nostaa kaasulta toimii sähkömoottori generaattorina ja ottaa voimakkaasti energiaa talteen. Aluksi ajo vaatii tottumista siihen, että jo pieni kaasupolkimen nosto riittää useimmiten hidastumiseen.

Mitä erityistä i3:ssa on?

Nissan Leafin tapaan i3 on suunniteltu puhtaasti sähköautoksi, eli se ei ole minkään olemassa olevan mallin johdannainen. Kuitenkin vasta hiilikuituvahvisteisesta muovista tehty korirakenne tekee BMW:stä vallankumouksellisen.

Erikoinen muotoilu, B-pilarin puuttuminen sekä väärinpäin aukeavat takaovet kertovat auton konseptin erityisyydestä. Ovet tarjoavat tietyn ahaa-elämyksen, mutta ne vaikeuttavat huomattavasti takapenkille kulkua.

Toisin kuin laajalti käytössä olevat, synkronisähkömoottorilla ja pysyvillä magneeteilla varustetut voimanlähteet, BMW:n moottori hyödyntää reluktanssimoottorien niin sanottua itsemagnetisoimisefektiä lisävoimanlähteenä. Niinpä sähkömekaaninen voimakenttä pysyy samansuuruisena – ja myös auton potku huippunopeuteen asti. Tämän myötä i3:n voimanlähde kuuluu kaikkein parhaisiin sähkömoottoreihin.

Onko i3 hintansa väärtti?

Saksassa i3:sta pyydettävän varsin korkean, noin 35 000 euron hinnan myötä se on keväällä 2014 tulossa olevan Golfin sähköversion kanssa samassa hintaluokassa.

Jos sähkö-BMW:n tilaa toimintasädettä pidentävällä Range Extenderillä, siitä pitää maksaa noin 39 500 euroa, mikä on samaa tasoa selvästi tilavamman Opel Amperan kanssa (hinta Saksassa alkaen 38 300 euroa).

I3 on siinä suhteessa muita sähköautoja edellä, että se vaikuttaa huomattavasti modernimmalta ja että autossa on käytetty hampun kaltaisia luonnonmateriaaleja sisustassa, joiden vieressä on tosin myös halvan oloista kovaa muovia. Itse työn laatu on hyvää.

Kuinka pitkä auton toimintasäde on?

Hyvissä olosuhteissa i3:lla pitäisi päästä jopa 160 kilometrin päähän.

Testin aikana vallinneet olosuhteet olivat kuitenkin toisenlaiset, koska lämpötila oli kolmen ja kuuden asteen välillä.

Jo lämmitys vie reilusti energiaa, ilmastoinnista puhumattakaan. Sitä tarvitaan talvella ikkunoiden pitämiseen huurtumattomina.

I3:lla päästiin 148 kilometrin päähän erittäin rauhallisesti ajetulla sähköautojen kulutuslenkillä, jossa energian talteenoton osuus oli suuri. Jos moottoritieajoa on paljon, autolla ei pääse 100 kilometriäkään, mikä on kaikkea muuta kuin vallankumouksellista.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuinka lataaminen toimii?

Auton mukana toimitettu latauskaapeli sopii normaaliin 230 voltin pistorasiaan. Kymmenellä ampeerilla i3:n saa ladattua täyteen noin kahdeksassa tunnissa.

Alle viiden tunnin latausaikaan pääsee niin sanotulla Wallboxilla, joka maksaa Saksassa 895 euroa. Sen asennus kustantaa vielä 599 euroa, ja latausteho on jopa 20 ampeeria.

1590 euron lisähintaan saa pikalatausmahdollisuuden. Tällöin i3:n akut voi ladata 20 minuutissa 80-prosenttisesti täyteen yhdessä Saksan harvoista julkisista CCS-tasavirtalatausasemista. Onneksi aikoja voi ohjelmoida tätä varten niin, että i3:n omistaja säästää alhaisten sähkönhintojen hetkillä.

Kuinka kauan akku kestää?

Siitä kiistellään, onko litiumioniakuilla ”muistia”. Se on kuitenkin varmaa, että ne vanhenevat vuosien mittaan. Lisäksi pitkään paikallaan pysyminen akku täynnä korkeilla lämpötiloilla rasittaa akkua.

BMW antaa akulle 100 000 kilometrin takuun, mikä vastaa noin 600 täyteen lataamista. Sen jälkeen akun hajotessa täytyisi ostaa uusi nelinumeroisella summalla, mikä on kova isku auton toisille tai kolmansille omistajille.

Mitä Range Extender tuo mukanaan?

Autoon saa Saksassa perittävään 4500 euron lisähintaan kaksisylinterisen 34-heppaisen bensakoneen. Tämä teho riittää pitämään i3:n vauhdin tasan 150 km/h:ssa tasamaalla. Moottori toimii eräänlaisena varavoimanlähteenä sähkömoottorille, jolloin i3:sta tulee sarjahybridi.

Yhdeksän litran tankin pitäisi pidentää teoreettinen toimintasäde yli 100 kilometrillä 300:aan, jolloin polttomoottori kuluttaisi noin seitsemän litraa 100 kilometrillä. Tämän myötä i3:n tilastollisesti lasketut suorat hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 13 g kilometriä kohden. Jos haluaa kuitenkin ajaa tyhjällä akulla pidempiä moottoritiepätkiä, täytyy varautua moniin välitankkauksiin ja dramaattisesti korkeampiin hiilidioksidipäästöihin. Tarkat tiedot tästä saadaan vasta testin avulla.

Kuinka törmäysturvallinen i3 on?

I3 sai Euro NCAP:n törmäystestissä neljä viidestä tähdestä. Turvavyömuistuttimen puuttumista ja jalankulkijoiden suojaa kritisoitiin.

BMW vetoaa nyt siihen, että i3 estää törmäyksiä etukäteen jalankulkijoiden tunnistamisen ja hätäjarrutustoiminnon avulla. Tästä tekniikasta joutuu tosin maksamaan lisähintaa.

Matkustajien suojan osalta i3 sai NCAP:lta parhaat mahdolliset arvosanat äärimmäisen jäykän hiilikuitukorinsa ansiosta. Litiumioniakku on tukevassa metallilaatikossa, ja se irtoaa heti kolarin sattuessa virtapiiristä, jotta tulipalot saadaan estettyä.

Kuinka kestävän kehityksen periaatteiden mukainen i3 on?

Saksan viranomaiset ovat vahvistaneet, että i3:n tuotanto aiheuttaa 30-50 prosenttia vähemmän ilmastolle haitallisia päästöjä kuin tavallisen automallin tekeminen.

Hiilikuidun valmistamiseen amerikkalaisessa Moses Laken tehtaassa käytettävä energia saadaan 100-prosenttisesti vesivoimasta. Lisäksi jo 10 prosenttia auton rungosta koostuu nyt kierrätetystä hiilikuidusta. Leipzigin tehtaassa tapahtuvaan tuotantoon käytettävä sähkö on peräisin uudistuvista energialähteistä – tehtaan alueelle on nimittäin rakennettu tuulivoimala.

Kenelle i3:n ostaminen on kannattavaa?

I3:lle Saksassa lasketut keskimäärin 5,86 euron puhtaat energiakustannukset 100 kilometriä kohden saavat sen kuulostamaan säästömallilta, mutta ne ovat vain osa totuutta. Auton korkea hinta rajoittaa i3:n ostajakunnan varakkaisiin, jotka tulevat tuskin käyttämään sitä ainoana autonaan.

BMW:n edut tulevat esiin ennen kaikkea kaupunkiliikenteessä, jossa energian talteenoton osuus on suuri. Niinpä auto tulee todennäköisesti vetoamaan lähinnä hyvin toimeentuleviin kaupunkilaisiin, jotka käyttävät usein mobiilia ympäristötekniikkaa statussymbolina. Tällä tavalla BMW tulee varmaankin innostuttamaan uuden kohderyhmän sähköautoista.

Voidaan siis ajatella, että jo tämän vuoksi auton kehitystyöhön investoidut summat eivät ole menneet hukkaan.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.