"Kaikkien aikojen suurin" – EU jakaa 11,9 miljardin euron potin

12.09.2014 | TL-verkkotoimitus
"Kaikkien aikojen suurin" – EU jakaa 11,9 miljardin euron potin

Euroopan komissio pyysi eilen torstaina jäsenmaita ehdottamaan hankkeita, joille voitaisiin myöntää EU-rahoitusta liikenneyhteyksien parantamiseksi Euroopassa.

Komissio aikoo käyttää tähän tarkoitukseen yhteensä 11,9 miljardia euroa. 

Kyseessä on Komission mukaan kaikkien aikojen suurin yksittäinen EU:n liikenneinfrastruktuuriin varattu summa. Jäsenmailla on 26. helmikuuta 2015 asti aikaa esittää projektiehdotuksensa.

Rahoitus keskitetään yhdeksään keskeiseen liikennekäytävään, jotka yhdessä muodostavat liikenteen runkoverkon ja toimivat Euroopan sisämarkkinoiden liikenteen selkärankana. Suomi on suoraan osa kahta liikennekäytävää, jotka ovat Pohjanmeri–Itämeri-käytävä ja Skandinavia–Välimeri-käytävä.

Pohjanmeri–Itämeri-käytävä yhdistää Itämeren itärannikon satamat ja Pohjanmeren satamat. Käytävä yhdistää lauttayhteydellä Suomen ja Viron sekä nykyaikaisilla maantie- ja rautatieliikenneyhteyksillä kolme Baltian maata sekä keskenään että Puolaan, Saksaan, Alankomaihin ja Belgiaan. Siihen kuuluu myös sisävesiväyliä Oder-joen ja Saksan, Hollannin ja Flanderin satamien välillä, kuten Mittelland-kanaali. Tärkein hanke on eurooppalaisen raideleveyden standardin mukainen Rail Baltic -rata Tallinnan, Riikan, Kaunasin ja Koillis-Puolan välillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Skandinavia–Välimeri-käytävä on Euroopan talouden kannalta keskeinen pohjoisen ja etelän välinen liikenneväylä. Se ylittää Itämeren Suomesta Ruotsiin ja jatkaa Saksan ja Alppien läpi Italiaan. Se yhdistää näin Skandinavian ja Pohjois-Saksan suuret kaupunkikeskittymät ja satamat ja jatkaa Etelä-Saksan, Itävallan ja Pohjois-Italian teollisten tuotantokeskusten läpi, jotka se yhdistää edelleen Italian ja Vallettan satamiin. Tämän käytävän tärkeimpiä hankkeita ovat Fehmarnin salmen kiinteä ylityskohta ja Brennerin tunneli sekä niiden tuloväylät. Meritse käytävä ulottuu Etelä-Italiasta ja Sisiliasta Maltaan.

Uudessa Verkkojen Eurooppa -välineessä EU:n liikenteen alan rahoitus on kolminkertaistettu 26 miljardiin euroon vuosiksi 2014‒2020.  Nyt haettavana on ensimmäinen erä uudesta rahoituksesta.

"Yhdessä nämä uutuudet – liikennealan rahoituksen kolminkertaistaminen sekä päätös kohdentaa rahoitus yhdeksään tärkeimpään liikennekäytävään – tarkoittavat perinpohjaisinta EU:n liikenneinfrastruktuuripolitiikan uudistusta sitten 1980-luvun", Euroopan komission tiedotteessa julistetaan.

Hankkeet saavat EU:n rahoitusta, mutta myös jäsenmaiden on osallistuttava niiden rahoitukseen. Tarjouskilpailun tulokset ja rahoituksen jakautuminen hankkeille julkistetaan kesällä 2015.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.