Kannattaako polttoaineen sekaan laittaa jäänestoa?

22.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Kannattaako polttoaineen sekaan laittaa jäänestoa?

Pakkaset paukkuvat ja rasittavat autoja. Onko vanhasta kunnon jäänestosta nykyautoissa hyötyä?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Omistan uuden FORD B-MAXIN. Automyyjän mukaan polttoaineen sekaan ei tarvitse laittaa jäänestoa. PITÄÄKÖ PAIKKANSA?"

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Itse asiassa parempi vastaus olisi ollut: Ei saa laittaa jäänestoa. No, ei siitä vahinkoakaan ole, mutta jääneston käytössä ei ole mitään järkeä. Bensassahan on jo mittarista tullessaan lähes 10 % etanolia. Jäänestoa ei ole autoissa tarvittu yli kahteenkymmeneen vuoteen, eli siitä alkaen, kun kaasuttimet korvattiin suihkutusjärjestelmillä.

Kaasutinmoottoreissakaan jäänestoa ei tarvittu kuin lämpötilan ollessa nollan tienoilla. Kaasuttimessa höyrystyvä bensiini laskee kaasuttimen kurkun lämpötilaa, ja kun lämpötila on muutaman asteen plussalla, ilman kosteus tiivistyy seosputken ympäristössä vedeksi, joka muodostaa jäätä. Olen itse nähnyt, kun kaasuttimen kurkkuun on syntynyt miltei peukalonpään kokoinen jäämötikkä. Kun jää tukki bensantulon..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.