Kannattaako polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttö?

02.09.2013 | TL-verkkotoimitus
Kannattaako polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttö?

Syksy tuo tullessaan kylmät yöt ja aamut. Kannattaako auton polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttö ja jos kannattaa, niin milloin?

Vastaus tähän ja moneen muuhun kysymykseen löytyy Tuulilasin Kysy Ketoselta -palstalta.

Näin Tuulilasin Tapio Ketonen vastaa:

"Sähkö on edullisin energiamuoto, joten sillä lämmittäminen tulee polttoainetta halvemmaksi. Mutta jos ryhdytään oikein tiukasti senttejä venyttämään, niin silloin ei hankita autoa lainkaan vaan ajetaan julkisilla. Auton kokonaiskuluissa esilämmityksen kustannukset ovat olemattomat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esilämmittäminen kannattaa aina, kun lämpötila on lähellä nollaa. Lämmin moottori kuluu ja kuluttaa vähemmän. Esilämmitetty auto myös lämpenee sisältä nopeammin.

Yleensä dieselien polttonestetoimiset lämmittimet kytkeytyvät toimintaan, kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Toiminta lakkaa, kun moottorin lämpötila saavuttaa esimerkiksi 70 astetta. Automaattisesti käynnistyvä lämmitin on huono juttu silloin, kun ajetaan todella lyhyitä, esimerkiksi alle kilometrin pätkiä. Silloin lämmitin saattaa nokeentua, eikä moottori kuitenkaan ennätä lämmetä. Kymmenen kilometrin matkalla lämmittimen kannattaa ilman muuta antaa toimia. Lämmittimen teho on sen verran suuri, että se ennättää jo nostaa lämpötilaa sen verran, että sillä on merkitystä."

Oman kysymyksesi Ketoselle voit lähettää tällä lomakkeella.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.