Katsastusasemien hylkäysprosenteissa suuret erot

15.02.2012 |
Katsastusasemien hylkäysprosenteissa suuret erot

Trafi pitää tarkkaa tilastoa siitä, miten suuri osa katsastettavista autoista pääsee kerrasta katsastuksesta läpi. Katsastus halutaan pitää yhä tiukkana kaikkialla. Pelkkä prosenttiluku ei kuitenkaan kerro kaikkea. Eri paikoissa katsastetaan erilaisia autoja.

Koko maan keskimääräinen hylkäysprosentti kaikkien ajoneuvojen osalta oli 26,68. Tämä on se suuruusluokka, jossa hylkäysprosentin pitäisi yleensä olla myös yksittäisillä katsastusasemilla.

Näin ei kuitenkaan ole, eikä itse asiassa tarvitsekaan olla. Merkittävin asiaan vaikuttava tekijä on katsastettavien autojen ikä. On aika luontevaa, että vanhemmista autoista löytyy enemmän moitittavaa kuin uudemmista.

Silti hylkäysprosentin poikkeamille on syytä löytyä hyvä selitys. Trafi haluaa välttää tilanteen, jossa joku asema palvelujaan markkinoidakseen päästää autoja liian helposti läpi. Liikaa tiukkuutta eli korkeita hylkäysprosentteja on harvemmin jouduttu selvittelemään.

Viime vuonna katsastettiin ensi kertaa vuonna 2008 käyttöön otetut henkilöautot. Näistä hylättiin 5,45 prosenttia. Kymmenen vuotta vanhoilla tämä prosenttimäärä oli jo 27,14. Nämä olivat lähellä keskiarvolukemaa, ja niin niiden pitäisikin olla, sillä Suomen liikenteessä olevan henkilöautokannan keski-ikä on jonkin verran yli 10 vuotta.

Suomessa elintaso ja varallisuus jakautuu epätasaisesti. Vähemmän aineellista hyvää on riittänyt Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja se näkyy katsastustilastoistakin. Korkein katsastettujen keski-ikä oli Savukoskella, jossa katsastuksessa kävi keskimäärin 17,9 vuotta vanhoja ajokkeja.

Vastaavasti uusimmat autot löytyvät yleensä pääkaupunkiseudulta sekä suurista kaupungeista. Etenkin Helsingin seudulla katsastusasemien katsastamien ajoneuvojen keski-iät kuitenkin vaihtelevat poikkeuksellisen runsaasti, samoin hylkäysprosentit.

Pääkaupunkiseudun autoilijoilla on runsaasti valinnanvaraa. Katsastusasemia on runsaasti, joten katsastuksessa voi käydä milloin ja missä se kätevimmin käy. Alueella on myös useita suuria autoliikkeitä, jotka ovat hakeutuneet samoille alueille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Esimerkiksi Herttoniemessä on paljon uudehkoja vaihtoautoja myyviä liikkeitä, samoin Tikkurilan ja Koivuhaan alueilla. Liikkeet yleensä käyttävät autojaan katsastettavana samalla asemalla, usein on tehty sopimuksia, joissa hinta on neuvoteltu sopivammaksi.

Suuri määrä uudehkoja autoja nuorentaa nopeasti katsastettavien keski-ikää ja myös vähentää vikojen todennäköisyyttä. Usein autojen katsastuksessa käyttäminen on korjaamon asentajien tehtävänä, eikä ammattilainen lähde kokeilemaan kepillä jäätä, auto on yleensä kerrasta kunnossa.

Katsastustoiminnan valvojien on siis otettava monta asiaa huomioon, ennen kuin he voivat ryhtyä syyttämään jotakin asemaa velttoilusta. Siitä ei yksikään asema halua jäädä kiinni.

Tilastoja:

Asemakohtaiset hylkäysprosentit vuosilta 2002-2007

Asemakohtaiset hylkäysprosentit vuosilta 2008-2011

Hylkäysprosentit suurimmasta pienimpään v. 2011

Katsastettujen autojen keski-iät katsastusasemittain v. 2011

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.