Katsastustilastot ikäryhmittäin

16.03.2011 |
Katsastustilastot ikäryhmittäin

A-katsastuksen julkaisemat katsastustilastot kertovat paljon eri automallien luotettavuudesta. Koska A-katsastus on katsastusalalla markkinajohtaja, tilastot antavat myös selkeän kuvan Suomen autokannan kunnosta.

A-Katsastus katsasti Suomessa vuonna 2010 yhteensä 950 000 henkilöautoa, joista ensimmäisellä katsastuskerralla hylättiin 24,4 % eli 230 000 ajoneuvoa.  Yleisimmät viat liittyivät viime vuonna jälleen jarruihin, pakokaasupäästöihin, etuakselistoon ja alustaan. Kaikkiaan erilaisia vikoja havaittiin 107 kappaletta jokaista sataa katsastusta kohti. Näistä jälkitarkastukseen tai suoraan ajokieltoon johtaneita vakavia vikoja havaittiin 47 jokaista sataa katsastusta kohti.

Hylkäämisen todennäköisyys nousee jyrkästi auton iän myötä. Ensimmäistä kertaa katsastukseen tulleista eli kolme vuotta vanhoista autoista hylättiin keskimäärin 5,7 %, kun 12 vuotta vanhoista hylättiin jo 28,8 %. Ensimmäisen katsastuksen jälkeen henkilöautot on vapautettu katsastuksesta, seuraava katsastus on tehtävä ennen kuin käyttöönotosta on kulunut viisi vuotta. Tässä vaiheessa hylkäysprosentti nousee ensimmäiseen kertaan verrattuna jo lähes kaksinkertaiseksi. Viisi vuotta ajossa olleista hylättiin ensimmäisellä yrittämällä 10,3 %.

Kokosimme eri ikäryhmien tilastot helpommin ja nopeammin luettaviksi taulukoiksi, jotka avautuvat alla olevista linkeistä klikkaamalla.

Kolmivuotiaat

Ensimmäistä kertaa katsastettavat ovat yleensä aika vähävikaisia. Useimmilla malleilla vain muutama prosentti joutuu uusintatarkastukseen. Tilaston loppupää on kuitenkin surkeaa luettavaa. Perää pitää Chrysler 300C, joka antaa jenkkirautojen laatutasosta musertavan kuvan. Miltei 40 % autoista ei mennyt katsastuksesta läpi. Yleisimmät viat olivat ohjauksessa, seisontajarrussa ja päästöissä.

Taannoinen DaimlerChrysler-konserni on miehittänyt vikakimppujen kärkilistan tehokkaasti, kuudesta surkeimmasta viisi on nyt jo puretun konsernin tuotteita. Monille on yllätys, että E-Mersunkaan laatu ei riitä parempaan kuin sijaan 94. Volvon maasturi XC90 sijoittui komanneksi viimeiseksi.

Viisivuotiaat

Viisivuotiaiden listan ykkönen on VW Jetta. Myös Opel Merivan bumerangiprosentti jää alle kahden. Tämän ryhmän selvä surkimus on Renault Laguna. Peräti yli 37 % Lagunoista joutui palaamaan konttorille korjaamon kautta. Etuakselisto eli käytännössä pallonivelet sekä ohjauslaitteet eli ilmeisesti raidetangon päät olivat Lagunan heikoimmat kohdat.

Kuusivuotiaat

Kuusivuotiaiden listalla japanilaiset alkavat jo näyttää muille kaapin paikkaa. Ford Fusion ja Ford Fiesta ovat ainoat eurooppalaiset kärkikymmenikössä. Kolmanneksi sijoittunutta Toyota Corollaa on valmistettu sekä Turkissa että Englannissa, mutta japanilaisesta autosta on kuitenkin kysymys.

Tässäkin ikäluokassa todennäköisimmin katsastuksessa pummasi Renault Laguna. Sen hylkäysprosentti oli reilut 35. Alfa Romeo 156:n palautusprosentti ylti myös yli kolmenkymmenen. DaimlerChryslerin tuotteet Voyager ja Sebring peittosivat C-Mersun, mutta tilastosijoissa 82-84 ei ole paljon ylpeilemisen aihetta.

Seitsenvuotiaat

Vuosikerta 2003 on japanilaisjuhlaa. Viidentoista kärkiauton joukossa on vain kolme muuta kuin japanilaismerkkiä. Hyundai Getz on sijalla 4, Ford Focus ylsi sijalle 14 ja VW Bora ylti viidenneksitoista. Mitsubishi Carismaa valmistettiin Hollannissa, ja Toyota Yaris tehdään Ranskassa. Toyota Avensikset tulevat Englannista ja Corollat Englannista ja Turkista.

Vaikka tilaston jumbosijalle on sijoittunut VW Transporter, oikea häntäpään auto on tässäkin porukassa Renault Laguna. Henkilöauto-Transporterit ovat käytännössä ilmeisesti lähes kaikki entisiä taksibusseja. Niillä on ajettu paljon, mittarinlukema on ollut keskimääri 349 tuhatta kilometriä. Myös Volvolla on häntäpäässä vankka edustus.

Kahdeksanvuotiaat

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tässäkin eli vuoden 2002 ikäluokassa japanilaismerkit juhlivat. Ykkösenä on Toyota Camry, ja 15 kärkiauton joukossa on viisi Toyotaa, kaksi Hondaa, kaksi Nissania, Mitsubishi Carisma ja Mazda 6. Eurooppalaismerkkejä edustavat Ford Fiesta sijalla 6, VW Bora sijalla 8 ja Audi A3 sijalla 10.

Viimeisen sijan otti tässäkin luokassa Renault Laguna. Liki 400 tuhatta ajetut VW Transporterit pääsivät hieman useammin kerrasta läpi kuin Lagunat.

Yhdeksänvuotiaat

Vuoden 2001 malleissa kärkikymmenikkään mahtui neljä Hondaa ja neljä Toyotaa. Sijan 7 otti Nissan Almera, ja kahdeksanneksi ylsi Ford Fiesta. Tässä ikäluokassa hylkäysprosentti 22,4 alkoi jo lähestyä keskiarvoa.

Listan hänänhuippuna oli tässäkin ikäryhmässä Renault Laguna. Yli 42 % Lagunoista joutui käymään konttorilla uudemman kerran. Lähes yhtä huonoja olivat Fiat Mareat ja Peugeot 406:t, palautusprosentit 38,5 ja 37,9.

Kymmenvuotiaat

Vuonna 2000 käyttöön otetut olivat miltei yhtä hyviä kuin seuraava vuosikerta, sillä hylkäysprosentti oli 22,9, vain puoli prosenttia suurempi kuin vuosimallilla 2001. Kärkikymmenikössä oli kaksi Hondaa ja kolme Toyotaa sekä Mazda 323, Subaru Legacy ja Mitsubishi Pajero. Eurooppalaisista Saab 9-5 kiilasi sijalle 6, ja sijan 10 vei yllättäen Jaguar S-Type.

Listan viimeiset sijat vei Fiat oikein tuplaedustuksella. Jumbo oli Fiat Marea hylkäysprosentilla 42,2, ja viimeistä edelliseksi jäi Fiat Bravo, joista tasan 40 % joutui palaamaan katsastukseen uudemman kerran.

Tässä ikäluokassa nousivat ruostevauriot ensimmäistä kertaa yleisimpien vikojen joukkoon. Ford Ka:n yleisin ongelma kirjattiin kohteeseen alusta, mikä käytännössä tarkoitti ruostevauriota.

Yksitoistavuotiaat

Vuosimallissa 1999 kärki oli kovin japanilaisvoittoinen. Kärjessä oli kolme Toyotaa järjestyksessä Yaris, Avensis, Corolla. Top viiteentoista mahtui myös kolme Mitsubishiä, kaksi Hondaa, kaksi Mazdaa, kaksi Nissania ja kaksi Subarua. Vain Saab 9-5 onnistui kiilaamaan japanilaisten väliin sijalle 5.

Tässä vuosimallissa hylkäysprosentti nousi jo yli keskiarvon, se oli 25,6. Ruostevaurioita esiintyi yleisesti Nissan Almeroissa sekä Fordin malleissa Escort, Ka ja Mondeo. Myös Renault Kangoot, Alfa Romeo 156:t, Chevrolet Trans Sportit ja Fiat Mareat joutuivat usein peltipajalle.

Jumbosijan otti tässäkin ryhmässä Fiat Marea, mutta melkein yhtä usein bumerangi tuli Chevrolet Trans Sporteille ja Alfa Romeo sataviiskuutosille.

Kaksitoistavuotiaat

Vuonna 1998 ensi kertaa liikenteeseen otetuista autoista joutui uusintatarkastukseen jo 28,8 %. Kärjessä oli nytkin kolme Toyotaa, järjestys tällä kerta Corolla, Avensis, Carina. Viidentoista parhaan joukossa oli kaksi Hondaa, kaksi Mazdaa, kaksi Mitsubishiä, kaksi Suzukia ja Nissan Almera. Saab menestyi mainiosti, 9-3 otti sijan 7 ja 9-5 sijan 9. Ehkä pienoinen yllätys oli Lada Samaran sijoittuminen sijalle 11, jolla se peittosi Suzuki Balenon, Nissan Almeran, Mitsubishi Carisman ja Honda CR-V:n.

Listan viimeisen sijan otti Chevrolet Trans Sport, jonka hylkäysprosentti oli peräti 51,15. Fiat Marea oli hieman parempi hylkäysprosentilla 48,3. Alusta eli ruostevauriot oli ykkösongelmana Nissan Almerassa ja Micrassa sekä Ford Escortissa ja Chevrolet Trans Sportissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.