Kattovalot lailliset myös Suomessa

24.07.2013 |
Kattovalot lailliset myös Suomessa

Koko EU-alueella auton lisäkaukovalot on voitu jo pitkään asentaa auton katolle - paitsi tietenkin Suomessa. Nyt Suomen liittymisprosessi Euroopan Unioniin on taas nytkähtänyt pätkän eteenpäin, sillä toukokuusta alkaen valot on Suomessakin saanut sijoittaa auton katolle.

Tarkkaan ottaen lisäkaukovalot on aiemminkin saanut sijoittaa katolle, mutta Suomen määräyksiin lisättiin aikanaan omituinen lisäsääntö, jota alkuperäisessa ECE:n säännössä numero 48 ei ollut. Meillä nimittäin vaadittiin, että valot oli sijoitettava etuakselin etupuolelle.

Tämä määräys oli kuulemma kahden Ajoneuvohallintokeskuksessa työskennelleen virkamiehen pohdinnan tulos. Säännössä näet kaukovalojen sijoituksesta todettiin englanniksi "At the front of vehicle" eli ajoneuvon etuosassa. Virkamiehet eivät ilmiselvästi pitäneet vanhan ruotsalaisen tavan mukaisesta lisäkaukovalojen asennustavasta, jossa lamput oli sijoitettu Volvon kattotelineelle.

Lisävalot oli mahdollista asentaa katolle paitsi nokattomissa kuorma-autoissa sekä linja-autoissa myös joissakin vanhoissa pakettiautoissa. Kun Toyota Hiacen alkuperäisen nokattoman mallin tuonti Eurooppaan loppui vuonna 1995 ja sen tilalle tuli täällä Hiaceksi nimitetty nokallinen Granvia, markkinoilta poistui lähes viimeinen mahdollinen automalli, jossa valojen sijoitus katolle oli Suomessa mahdollista.

ECE-säähtöön on tullut selventävä tarkennus, jossa kaukovalojen sijoituksesta sanotaan englanniksi näin: In length: At the front of the vehicle. This requirement shall be deemed to be satisfied if the light emitted does not cause discomfort to the driver either directly or indirectly through the devices for indirect vision and/or other reflecting surfaces of the vehicle. Eli valojen sijainnin katsottakoon olevan hyväksyttävä, jos niiden valo ei häiritse kuljettajaa suoraan eikä epäsuorasti epäsuoran näkyvyyden välineiden (=peilien) ja/tai ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta.

Trafin määritelmä asiasta on tällainen: Näkyvyyskulmat voivat rajoittaa kaukovalaisimen asentamista muualle kuin auton keulaan tai katon etunurkkaan. Valaisimen heijastuksia arvioitaessa tulee huomioida, että valaisimen aiheuttama hajavalo ei saa osua kuljettajan näkökentässä oleviin auton osiin, kuten esimerkiksi konepeltiin, etusuojajärjestelmään tai tuulilasiin.

Joka tapauksessa tilanne on nyt se, että lisäkaukovalot saadaan sijoittaa myös auton katolle. Tilannehan oli taannoin tässä asiassa jopa huvittava. Jeep Cherokee Renegadessa oli vakiovarusteena katolle sijoitetut lisäkaukovalot. Valot olivat mukana ajoneuvosarjan kokonaistyyppihyväksynnässä, ja niinpä ne oli Suomessakin pakko hyväksyä. Jos sen sijaan kävi ostamassa varaosatiskiltä tuon saman valosarjan asentaakseen ne tavallista mallia olevan Cherokeen katolle, niin eipä kelvannutkaan!

Amarok Canyonin kattovalot korvaavat ajovalonheittimissä olevat kaukovalot.

 

 

EU-direktiivi määrää

Euroopan Unionissa direktiivit eivät varsinaisesti kävele jäsenmaan lainsäädännön yli, mutta jäsenmaan on muutettava lainsäädäntönsä direktivin mukaiseksi 18 kuukauden kuluessa direktiivin virallisesta voimaanastumisesta. Jos se ei näin tee, komissio voi haastaa maan EU-tuomioistuimeen vastaamaan sopimusrikkomuksesta.

Käytännössä tämä on tehnyt Suomenkin ajoneuvolainsäädännöstä itse asiassa viitekokoelman. Tämä on lainsäätäjän kannalta helppoa, säädös pysyy automaattisesti ajan tasalla, vaikka EU muuttaa direktiiviä.

Suomen laista ei enää saa selville, millaiset varusteet autossa pitää olla, sillä koko ajan viitataan johonkin direktiiviin, ja direktiivejä on koko ajan muutettu, korjattu tai päivitetty. Direktiivit löytyvät netistä, mutta hankalinta on, että niitä ei ole koottu mihinkään samanlaiseksi ajan tasalla olevaksi kokoelmaksi kuin Suomen Finlex-säädöskokoelmassa. Niinpä on ensiksi etsittävä direktiivi, sitten pitää selvittää, että onko sitä muutettu ja miltä osin. Muutossäännöksessä kun on yleensä vain se muutettu osuus.

Direktiivit on julkaistu suomeksi, mutta ajoneuvomääräyksissä direktiivit viittaavat YK:n alaisen Euroopan talouskomission (ECE) laatimiin sääntöihin. Ne taas on julkaistu ECE:n nettisivuilla vain englanniksi, ranskaksi ja venäjäksi. Tekniset termit noilla kielillä eivät ole kaikille suomalaisilla kovin selviä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tilanne on jopa perustuslailliselta kannalta vähintäänkin kyseenalainen. Kun kuitenkin kyseessä ovat määräykset, joiden rikkomisesta voidaan tuomita rangaistuksia, niiden pitäisi olla kaikkien luettavissa maan virallisilla kielillä. Ainakaan toistaiseksi venäjä tai englanti eivät niihin kuulu, vaikka edellistä tosin sellaiseksi yritettiin noin 70 vuotta sitten.

Luokatonta tiedottamista

Trafi antoi 26.4.2013 uuden ohjeen otsikolla Auton ja sen perävaunun sekä hinattavan laitteen valaisinvaatimuksia. Ohje kumosi aiemmin annetut ohjeet ja astui voimaan 1.5.2013.

Ohje on kenen tahansa luettavissa internetissä osoitteessa trafi.fi/filebank/a/1368512702/5724d502f568162653f0f33db62949d6/12486-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf

Ai että oliko hankala osoite? Niinhän ne nettiosoitteet usein ovat. Asiasta ei kuitenkaan yleensä ole haittaa, sillä netissä toimii kätevä linkitys. Eli käsivarren pituisen hankalan osoitteen sijasta nettisivulle voidaan laittaa vaikkapa tekstinpätkä klikkaa tästä. Kehotusta seuraamalla selain siirtyy automaattisesti tuohon osoitteeseen, ja tässä tapauksessa olen myös asettanut sen avautumaan selaimesta riippuen uuteen ikkunaan tai välilehteen. Julkaisujärjestelmäämme liittyvän automaattisen linkityksen ohittamiseksi jätin tuosta osoitteesta pois alkuun kuuluvan http://www.  -osuuden, joka tekee nettiosoittteesta automaattisesti linkin.

On kuitenkin päivänselvää, että tuollaisella osoitteella varustetulle sivulle ei kukaan löydä ilman linkkiä. Se pitää saada joko nettisivulta tai sähköpostissa. Ilmeisesti tuokin osoite on toimitettu joko sähköpostissa tai sitten suljetun ekstranet-sivuston kautta katsastusyrityksille. Sitä kautta tieto sitten tulee julkisuuteen. Aika usein se tulee autonkäyttäjille täytenä yllätyksenä katsastusasemalla.

Trafilla on näyttävät nettisivut, mutta tiedon jakamisessa ollaan kitsaita. Liikenteen turvallisuusvirasto hoitaa merkittävää viranomaistoimintaa, joten sen pitäisi myös tiedottaa oman toimialansa säännöksistä. Ne kun koskettavat Suomen jokaista ajoneuvon käyttäjää. On ihmeelistä, että nettisivustolle ei ole mahtunut yksiselitteistä linkkisivua, josta pääsisi ajoneuvotekniikan oleellisia määräyksiä ja tulkintaohjeita antaville sivuille.

Osa tällaisista määräyksistä ja ohjeista löytyy Trafin kumppanuussivun kautta,http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto. Sieltä kohdasta Katsastusyritykset ja edelleen Katsastustoiminta löytyvät sivut Katsastuksen tiedotteet ja Katsastuksen ohjeet, joilta löytyy jonkin verran teknistä tietoa. Kuitenkaan esimerkiksi tuo valoja koskeva ohje ei sieltä löydy. Osa sivujen linkeistä on vielä Aken ajassa, ja vanhat Aken sivuille viittaavat linkit eivät toimi.

Yllättävää on myös, että Trafi ei toimita tietoa määräystensä tai ohjeidensa muuttumisesta edes maahantuojille. Olin 4.6. suomalaisessa toimittajaryhmässä Ranskassa tutustumassa Volkswagen Amarok -avolavan uuteen versioon, Amarok Canyoniin. Sen erikoisuuksiin kuuluu ohjaamon katolle asennettu valopatteri, jossa on neljä kaukovaloa. Jotta valojen tehokkuutta ilmaisevalle verailuluvulle asetettu yläraja 100 ei ylittyisi, autosta on ajovalonheittimissä olevat kaukovalot kytketty pois toiminnasta.

Esittelytilaisuudessa tiedustelin maahantuojan edustajilta valojen kohtaloa Suomessa, ja sain vastaukseksi, että autot on tilattava ilman niitä, koska Suomen viranomaiset eivät niitä salli. Kuitenkin tuo Trafin uusi ohje oli ollut jo yli kuukauden voimassa.

Niinpä sitten kirjoitin lehteen (Tuulilasi 9/2013, s. 34) jutun Amarok Canyonista, ja jutussa kummastelin Trafin erikoista linjanvetoa valojen sijoituksesta. Aika pian lehden ilmestyttyä sain sähköpostiviestin, jossa kerrottiin tästä uudesta ohjeesta. Toimitin tiedon edelleen maahantuojalle, ja sieltä kerrottiin uuden tilanteen johtavan Amarok Canyonin varustelistan uuteen arviointiin.

Linkkejä:

http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta

http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/katsastuksen_tiedotteet

http://www.trafi.fi/kumppanit/tieliikenteen_kumppanisivusto/katsastusyritykset/katsastustoiminta/katsastuksen_ohjeet

ECE:n ajoneuvosäännöt (englanniksi): http://www.unece.org/trans/main/welcwp29.html

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.