Kävimme Teslan luona kylässä – mikä tekee tästä sähköautofirmasta muista poikkeavan?

13.02.2014 | Dani Heyne / AMS
Kävimme Teslan luona kylässä – mikä tekee tästä sähköautofirmasta muista poikkeavan?

Amerikkalainen sähköautoyritys Tesla Motors on ihan erilainen kuin muut alan firmat. Kurkistamme yrityksen kulissien taakse Kaliforniassa.

Suunnitelma on hyvä olla olemassa, mutta vielä paljon parempaa on, kun se toimii. Kun Teslan johtaja Elon Musk ilmoitti julkisesti vuonna 2010, että hän tekee vuodesta 2013 alkaen voittoa sähköautoillaan, monet virnistelivät. Tesla oli juuri päässyt vaikean kriisin yli eikä ollut siihen mennessä myynyt kuin parisataa sähkömoottorista roadsteria, joissa oli tuhansia kännykkäakkujen kennoja.

Ennen kuin tuomitsee tai kehuu, kannattaa kuitenkin kuunnella Muskin suunnitelmat, katsastaa Kalifornian Fremontissa sijaitseva tehdas ja arvioida asiaa vasta sitten.

Saavumme Teslan muotoilustudioon Los Angelesissa, joka sijaitsee vanhassa lentokonehallissa. Yksinkertaisen lasioven edessä pyörii pari tusinaa rakennusmiestä – sähköautojen ilmaisia pikalataustolppia laajennetaan. Coolin näköisessä vastaanottotilassa on auton muotoilututkielma ja sitä vastapäätä istumanurkkaus, jossa on matala pöytä. Pöydällä on jenkkimuskeliautoista kertovia kirjoja ja autolehtiä.

Ihmettelyyn ei ole aikaa, koska Dave Morris haluaa esitellä meille muotoilukeskusta. Hän on kotoisin Englannista ja vastaa muotoilustudiossa kaikista prosesseista. Dave avaa valtavan valoisan hallin turvaoven. Muotoilijat työskentelevät vasemmalla ja oikealla avokonttorissa. Keskellä hallia on kaksi prototyyppiä, eli Model S -sedan ja crossover-malli X neonvalojen loisteessa.

Dave Morris on ollut aiemmin muutaman suuren autofirman palveluksessa, mutta Teslan kaltaista dynaamisuutta hän ei ole kokenut vielä missään.

”Täällä kaikki sujuu paljon nopeammin, ilmapiiri on erilainen ja ihmiset jotenkin innostuneempia. He haluavat saada muutoksia aikaan, ja heistä tuntuu, että se on mahdollista täällä”, Morris kertoo.

Mies, jossa on virtaa

Elon Musk saapuu paikalle. Hänellä on pörröinen tukka, musta t-paita ja tarkkaavainen katse. Vaikka tämän 41-vuotiaan miehen kalenteri on hyvin täynnä, häneltä löytyy riittävästi aikaa haastatteluun. Hänen vastauksensa ovat kattavia eivätkä perustu ulkoa opittuihin markkinointilauseisiin. Hän kertoo, että Teslalla kaikki perustuu yksinkertaiseen suunnitelmaan. Rajoitettuna eränä valmistettu sähköroadster keräsi ensin huomiota, ja nyt suuremmalle ostajakunnalle paremmin sopivien Teslan mallien pitäisi levittää sähköllä ajamisen fiilistä edullisempaan hintaan.

Kolmosvaiheessa seuraa kompaktin kokoinen malli, jonka pitäisi tulla myyntiin kolmen tai neljän vuoden kuluttua vielä edullisempaan hintaan suurempien valmistusmäärien ansiosta. Kaiken tämän tavoitteena on sanoa jäähyväiset polttomoottorille nopeammin ja ajaa paikasta A paikkaan B uusiutuvien energialähteiden voimin. Musk tietää kuitenkin hyvin, että hän ei saa tätä muutosta yksin aikaan nykyisellä 20 000 auton vuosittaisella tuotantomäärällä tai tulevalla 200 000 autollakaan, mutta hän jättää puumerkkinsä. Musk tarjoaa ihmisille myös vaihtoehdon, jota he eivät saa mistään muualta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hän saa tämän kaiken kuulostamaan yksinkertaiselta. Kuulostaa siltä, kuin maailma olisi jo kauan odottanut, että joku saa tämän idean. Mutta todennäköisesti siinä tarvittiin Muskin kaltaista visionääriä, jolla on rohkeutta ja taloudellisia resursseja siihen. Hän ei ole perinyt omaisuuttaan. Musk avasi jo nuorena pikkuveljensä Kimbalin kanssa Etelä-Afrikan Pretoriaan ensimmäisen liikkeensä, joka oli videopelisali. Kun hänen vanhempansa kuulivat siitä, poikien piti sulkea paikka.

Vuonna 1994 he koittivat onneaan tietokonesoftan ohjelmoimisessa Zip2-nimen alla ja olivat menestyksekkäitä: Compaq osti heidän yrityksensä vuonna 1999 300 miljoonalla dollarilla. Veljekset sijoittivat rahat nettimaksupalvelu X.com:iin, joka myytiin vuonna 2002 Paypalin nimellä Ebaylle 1,5 miljardilla dollarilla.

Kimbal-veli rakennuttaa nykyään muun muassa kouluille puutarhoja, joissa lapset oppivat kasvattamaan ja käsittelemään vihanneksia. Elon haluaa sen sijaan muuttaa paikasta toiseen liikkuvaa maailmaa. Hänen yksityinen sijoituksensa Teslaan on noin 80 miljoonaa dollaria. Hän lupaa rahoittajilleen 25 prosentin tuoton ja haluaa saavuttaa tämän tavoitteen jo tämän vuoden lopussa. Tämän pitäisi onnistua muun muassa autojen tehokkaan valmistuksen avulla entisessä Nummi-tehtaassa (New United Motor Manufacturing). Siellä tehtiin vielä kolme vuotta sitten autoja Toyotalle ja General Motorsille, mutta sitten tehdas meni konkurssiin. Tesla osti koko tehtaan vuonna 2010 42 miljoonalla dollarilla.

Työntekijät skeittaavat

Gilbert Passin kuvailee tehdaskauppaa todelliseksi löydöksi. Tämä johtuu siitä, että valmistuslaitteet olivat siellä vielä paikoillaan, ja lisäksi rakennukset ovat valtavan suuria. Hän on tehtaan pomo, joka kättelee meidät punaisen seinän edustalla, jossa on Teslan logo. Passin vaikuttaa rentoutuneelta ja kysyy meiltä, mitä kaikkea haluaisimme nähdä. Kun vastaamme haluavamme nähdä kaiken, hän virnistää vähän ja kiirehtii pitkin askelin eteenpäin. Ranskasta kotoisin oleva Passin kertoo, että 500 000 neliömetrin tuotantoalasta on tällä hetkellä käytössä vain kolmannes.

Asia on näin, vaikka Tesla valmistaa Model S:stä noin 95 prosenttia tehtaassa itse. Ensin korin alumiiniosat leikataan laserilla, ja sitten ne puristetaan muotoonsa saksalaisten koneiden voimalla. Toisessa nurkassa tehdään muoviverhouksia, akkuja ja sähköosia. Lisäksi Tesla valmistaa tehtaassa muotteja ja koneita sekä parantelee niitä. Passin pysähtyy sillalle ja osoittaa muutaman kymmenen robotin suuntaan, jotka hitsaavat ahkerasti ja hiljaisesti alumiinisia korin osia yhteen.

Halli on maalattu sisäkaton rajaan asti valkoiseksi, ja ilma on puhdasta. Siistillä lattialla on lähinnä magneettinauhoja, joita automatisoiduilla kärryillä olevat korit seuraavat. Systeemin etuna on se, että tuotantolinjaa pystytään muuttamaan melko nopeasti. Avokonttori tehtaan keskellä vaatii sen sijaan tottumista. Hallintopuolen ihmisillä on siellä yhtä vähän rauhaa kuin viereisen rakennuksen työntekijöillä.

Avokonttorin melutaso vaatii varmasti enemmän tottumista kuin taukohuoneiden ilmaiset juomat. Tarjolla on ilmaiseksi mysliä, maitoa, kahvia, teetä ja popcornia. Jotta välimatkoja saadaan lyhyemmiksi, käytössä on polkupyöriä ja skeittilautoja. Ja molempien vuorojen tauoilla noin 3000 työntekijää voivat rentoutua sohvanurkkauksissa tai pelata pöytätennistä. Ilmapiiri muistuttaa vähän Googlen vastaavaa.

Sisätiloissa oleva jousituksen testirata on varmaankin ainutlaatuinen. Jokainen Model S -malli ajaa sen läpi päästöittä. Lopuksi testikuski vie meidät auton Performance-versiolla tehtaan ohi. Hän on ylpeä kiihdyttäessään autoa ja kertoo, kuinka tylsää hänen työnsä täällä oli aiemmin, kun tehtaassa koottiin vielä Pontiaceja. Ne olivat eilispäivän autoja, ja nyt hän on mukana rakentamassa tulevaisuutta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.