Kelpaisiko Ferrari keskiluokan auton hinnalla?

11.02.2014 | Marcus Peters / AMS
Kelpaisiko Ferrari keskiluokan auton hinnalla?

Onko sinulla käytettävissäsi 30 000 euroa? Se riittäisi käytettyyn Ferrariin. Rikkaat italialaiset haluavat tällä hetkellä eroon urheiluautoistaan – päästäkseen pois verottajan suurennuslasin alta.

Käydessään myynti-ilmoituksia läpi saksalainen autokauppias Gregor Zimmermann ihmetteli: taas yksi valtavan edullinen Ferrari. Hän tutki asiaa tarkemmin ja löysikin Italian markkinoilta vielä lisää edullisia autoja. Sittemmin hän on tuonut Alppien yli lukuisia luksusurheiluautoja ja myynyt ne Saksassa edelleen. Lähes kaikki ovat peräisin rikkailta italialaisilta, jotka eivät halua joutua verottajan tähtäimeen.

Hintojen romahtamisen kautta kauan eläteltyjen autohaaveiden toteuttaminen on nyt mahdollista, ja siitä saamme kiittää Italian entistä pääministeriä Mario Montia. Toimiessaan Euroopan unionin kilpailukomissaarina tuo väittelynhaluinen poliitikko haastoi riitaa Microsoftin kanssa, ja pääministerinä hän hankkiutui eroon edeltäjänsä Silvio Berlusconin nepotismista ja julisti sodan oman maansa veronkiertäjiä vastaan. 

Menettelytapa on yksinkertainen ja tehokas: verotarkastajat merkitsevät muistiin luksusautojen rekisterinumerot, vertaavat auton kauppahintaa omistajan verotettuihin tuloihin – ja saavat selville kaikenlaisia mielenkiintoisia asioita. Monilla niistä, jotka pystyvät maksamaan autosta yli 100 000 euroa, ei veroilmoituksen mukaan ole juuri tavallista duunaria parempia tuloja.

Reaktiona tähän varakkaat italialaiset myyvät urheiluautonsa, jotta he välttyisivät epäilyiltä. Sama pätee myös huviloihin ja kalliisiin veneisiin. Tällä kaikella on oma vaikutuksensa myös uusien urheiluautojen menekkiin Italiassa: kun verrataan samaan ajanjaksoon edeltävänä vuonna, myytiin vuonna 2012 tammikuun ja lokakuun välisenä aikana vain 231 Ferraria 539:n sijaan ja 102 Maseratia 372:n sijaan. Tässä asiassa tekee itsensä kuitenkin samanaikaisesti näkyväksi myös niin kutsuttu super bollo, radikaalisti korotettu autovero suuritehoisille ajoneuvoille.  Jokainen 185:n yli menevä kilowatti tietää 20 euron lisämaksua normaaliin veroon.

Kyseleminen ei ole suotavaa

Kukaan ei tietenkään tunnusta olevansa veronkiertäjä. Otimme yhteyttä saksalaisen automyyntisivuston ilmoittajiin ja kaikki osoittautuivat kaupallisiksi myyjiksi.

Tiedusteltaessa sitä, miksi alkuperäiset omistajat halusivat myydä autonsa, lopettivat jotkut puhelun saman tien – kyseleminen ei ollut suotavaa. Toiset kertoivat aina saman tarinan: heidän asiakkaansa on kyllä rehellinen, mutta ei halua verottajaa kimppuunsa. Ja ei, asiakkaan nimeä ja puhelinnumeroa he eivät valitettavasti voi kertoa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Huomiota herättää myös se, että monien ilmoittajien kohdalla mahdollisuus ottaa yhteyttä puhelimitse puuttuu kokonaan. Sen sijaan viitataan e-mail-lomakkeeseen. Sitä kautta tekemämme tiedustelut jätettiin huomiotta.

Ferrari alkaen 15 000 euroa

Radikaali luksusvero koskee ainoastaan viisivuotiaita tai sitä uudempia autoja, sen jälkeen se laskee 12 euroon per kilowatti ja yli 20-vuotiaita harrasteautoja se ei koske enää ollenkaan. Siitä huolimatta nämäkin autot joutuvat yhä useammin myyntiin. Edellä mainitun automyyntisivuston hakukoneella tehty haku antaakin osumia, joissa hinnaksi ilmoitetaan 15 000 euroa. Kyseessä on 2+2-paikkainen Ferrari Dino 308 GT4. Se ei tosin menneinä vuosinakaan ollut erityisen kallis, mutta ei myöskään koskaan noin edullinen. Alle 30 000 eurolla löytyy myös lukuisia Mondialeja, ja hieman kalliimpaan hintaan myynnissä on esimerkiksi muutamia 308-malleja – tarjolla on sekä GTB ja GTS että Saksassa erittäin harvinainen turbo.

Eräässä niin ikään erittäin edulliseksi ilmoitetussa 355 GTB:ssä näkyy kuitenkin sisätiloista otettujen kuvien perusteella voimakkaita kulumisjälkiä, mikä antaa uutta perspektiiviä hintaan. Se sopii yhteen kauppias Zimmermannin toteamuksen kanssa: ”Klassisilta näyttävät mallit kuten 355 ovat hyväkuntoisena edelleen kalliita, ja myöskään F 430-mallia en ole löytänyt erityisen halvalla.” Sen sijaan 12-sylinterisiä malleja kuten 2+2-paikkainen 456 tai 575 M löytyy kyllä. Yksi sininen 575 M olisi tällä hetkellä Zimmermannilla myynnissä.

Sen edeltäjän, 550 Maranellon, valitsi Zimmermannin tarjonnasta itselleen Rainer Klink. Tuo tübingeniläisen Boxenstop-automuseon johtaja on tunnettu asiantuntemuksestaan ja intohimostaan keräilyä kohtaan. Kun hän löysi tuon superurheiluauton eräiltä messuilta, hän innostui saman tien. Ostohintaa hän ei halua paljastaa, hän sanoo vain: ”Sillä rahalla olisin juuri saanut tehokkaalla moottorilla varustetun ja täysin varustellun VW Golfin.” Sitten hän intoilee siitä, kuinka hauskaa hänellä on Maranellon kanssa jo ollut.

Sillä aikaa kauppias Zimmermann on jo tehnyt uusia löytöjä Italiassa, tällä kertaa kyseessä on Ferrari 308 GTB kaasuttimella varustettuna. Sen avulla pääsee jälleen yksi uusi asiakas toteuttamaan oman autohaaveensa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.