Kesärenkaiden aika lähestyy

10.04.2013 | Tapio Ketonen
Kesärenkaiden aika lähestyy

Talvi taitaa lopulta hellittää, joten alkaa olla aika asentaa autoon kesäpyörät. Rengasliikkeessä vaihto kävisi näppärästi, mutta ruuhkat ovat kovia. Moni vaihtaa siksi pyörät itse. Useimmat jopa onnistuvat tekemään vaihdon oikein.

 Renkaiden tai tarkemmin sanottuna pyörien vaihto alkaa siitä, kun pyörien pultit tai mutterit kierretään hieman löysälle auton vielä seistessä mormaalisti pyörillään ja seisontajarru kytkettynä. Kun autoa sitten ryhdytään nostamaan, löystytetyt pultit tai mutterit on helppo avata. Autoa nostettaessa pitää käsijarru kytkeä päälle ja myös vaihde. Lisäksi ei ole haitaksi, vaikka toisen puolen pyörät kiilataan paikoilleen sopivilla kiiloilla.

Yleisin tapa on nostaa autosta yksi pyörä kerrallaan ylös. Omalla tunkilla ei muu olekaan mahdollista. Autojen tunkkien laatu alkaa kuitenkin olla jo niin huono, että sen käytöstä jopa maahantuojat varoittelevat. Eikä kaikissa sellaista enää olekaan.

 

Parempi ratkaisu on pyörillä varustettu hallitunkki. Halvoissa tunkeissa on ongelmana niiden korkeus. Tunkin ja auton väliin pitäisi saada jotakin pehmeämpää, vaikkapa laudan- tai vanerinkappale. Tila tuppaa kuitenkin loppumaan kesken. Tilannetta auttaa, jos nostettavan puolen etu- ja takapyörät ajetaan esimerkiksi lankunpätkien päälle. Hallitunkilla voidaan nostaa koko kylki eli etu- ja takapyörät samalla kerralla. Tällöin tunkin ja auton kynnyskotelon pohjasauman väliin on asetettava noin metrin pituinen lankunpätkä, kakkosnelonen on sopivan jämäkkää tavaraa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kevytmetallivanteissa käytetään rosvojen hillitsemiseksi lukkopulteja tai -muttereita. Kunkin pyörän yksi pultti tai mutteri korvataan erikoispultilla tai -mutterilla, jossa on erikoinen pää. Sen avaamiseen ja kiinnittämiseen tarvitaan erikoisavain. Sen käsittely vaatii erityistä huolellisuutta, ja sitä ei passaa hukata. Uusia avaimia ei yleensä saa ilman uutta pultisarjaa. Ja pyörän irrottaminen ilman erikoisavainta ei kovin helposti onnistu.

Erityisen tarkkana pitää olla, jos pyörien irrottamiseen käytetään iskevää väännintä. samantekevää, toimii se sitten sähköllä tai paineilmalla. Jos avainta ei ole asetettu kunnolla ja pohjaan saakka paikoilleen, avaimen saa tuhottua hetkessä.

Ennen asennusta on varmistettava, että pyörän napa ja vanteen siihen kiinnittyvä kosketuspinta ovat puhtaat. Pyöränpultit tai -mutterit pitää kiristää oikeaan kiristysmomenttiin. Paljon työtä tehneillä on käsissään sopiva näppituntuma, mutta sekin riittää vain teräsvanteisiin. Kevytmetallivanteet ovat tässä suhteessa tarkempia. Sopivia momenttiavaima saa parillakympillä, joten rahasta se ei voi olla kiinni. Oikea kiristysmomentti löytyy auton huolto-ohjeista, yleensä se on jossakin 100 Nm (10 kpm) tienoilla.

Pyörien kiinnitys on hyvä varmistaa jälkikiristyksellä 100-200 km ajon jälkeen. Etenkin kevytmetallivanteille se on tarpeen, sillä niissä ei ole samanlaista joustavuutta kuin teräsvanteissa. Jos asennettaessa väliin jää hiekkajyviä, niiden jauhauduttua pois pyörä jää löysälle.

Maalla tunkeille sopivia alustoja ei ole aina tarjolla. Riittävän tukeva ja suuri kappale filmivaneria on kuitenkin nosturille hyvä pohja. Suomalainen kekseliäisyys löytää kyllä muitakin hyviä keinoja.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.