Kestääkö egosi pikkuauton?

27.03.2014 | Niko Rinta
Kestääkö egosi pikkuauton?

Ajan joskus vaihtelun vuoksi työmatkani normaalisti vaimoni käytössä olevalla pikkuautolla, ja olen todennut sen mitä fiksuimmaksi kulkupeliksi. Ajettavuus on ok ja kaupungissa pyörittely sitäkin mukavampaa. Tilat riittävät ja värimaailma sekä muotoilu miellyttävät silmää. Autohan on suorastaan söpö.

MUTTA liikenteessä itsensä tuntee kuin rusinaksi, jota survotaan pienemmäksi joka puolelta. Pikkupeli jää isojen varjoon ja rutistukseen, sillä isompien autojen kuskit suorastaan sikailevat kaistavaihdoissa ja kunnioitusta pikkuautoa kohtaan ei ole.

Tätä ongelmaa en ole havainnut isommalla farmarilla, jota normaalisti ajan. Liikenne sujuu yhteisymmärryksessä, enkä joudu painamaan jarrua kahdensadan metrinvälein, kun joku töihin kaahaava – useimmiten keski-ikäinen mies – kiilaa eteen nokkaa viistäen.

Tuulilasin tuoreimmassa numerossa (4/2014) pohditaan pikkuauton roolia Suomessa. Tähän pohdintaan ajaa autovalmistajien hinku tuoda markkinoille pieniä kulkupelejä. Esimerkiksi alkukuusta olleessa Geneven autonäyttelyssä esiteltiin tukku pikkuautoja, kuten uudistuneet Renault Twingo (kuvassa), Citroën C1, Peugeot 108 ja Toyota Aygo. Kaikki moderneja ja erityisesti nuorempaa ostajakuntaa houkuttelevia malleja.

Tilanne uusien autojen kaupassa on Suomessa kuitenkin haastava, ellei lähes mahdoton. Kuten Toyota Finlandin toimitusjohtaja Mika Elojärvi muistuttaa (TL 4/2014, s. 8), Suomessa uuden auton ostajista alle 30 prosenttia on alle 50-vuotiaita. Syynä lienee auton hankintaan liittyvä korkea verotus, jota muualla Länsi-Euroopassa ei juuri ole.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kovan verotuksen maassa luulisi pikkuautojen maistuvan karaistuneimmillekin äijille.

Otapa ajoon vaikka VW Up. Kyllä sillä pärjää hienosti maantielläkin ja bensaa palaa montaa muuta mallia vähemmän. Toki perheen kanssa tehtävä automatkailu on ymmärrettävästi haastavaa.

Kaikki nykyautot ovat normikuskille varsin mukavia ajettavia ja toimivia pelejä. Eri asia on kestääkö kuljettajan ego pikkuautoa.

Kirjoittaja on Tuulilasi.fi:n tuottaja. twitter: @nikorinta

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.