Kestääkö moottori lastutuksen?

28.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Kestääkö moottori lastutuksen?

Miten viisasta moottorin virittäminen on?

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Minulla on 2011 Volvo V50 1.6d, jolla on ajettu 89tkm. Olen miettinyt, että virityttäisin auton eräällä tunnetulla keski-suomalaisella virittäjällä. Virityksellä pitäisi saada n. 25% lisäys niin tehoon, kuin vääntöön.

Ns. Chiptuning, eli lastuttaminen on melko yleistä, mutta ongelmista ei juurikaan tunnu löytyvän infoa. Onko virittäminen vaarallista moottorin ja turbon kestävyyden kannalta, ja miksi? Olen lukenut, että valmistajat monesti alivirittävät koneita saadakseen päästöt mahdollisimman alhaisiksi. Pitääkö tämä paikkansa?"

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Vanha mekaniikan vipusääntö sopii virittämiseenkin oikein hyvin: Mikä voimassa voitetaan, se matkassa menetetään. Tehon lisääminen käy enemmän paikkojen päälle. Valmistajat pitävät tehot kurissa ennen kaikkea varmistaakseen niiden kestävyyden. Tietenkin päästövaatimusten täyttäminen on aina perusedellytys.

Päästöillä tarkoitan tässä nimenomaan säännneltyjä päästöjä (CO, HC, NOx, hiukkaset). Mielestäni hiilidioksipäästöistä pitäisi käyttää niiden oikeaa nimitystä, eli pitäisi puhua kulutuksesta. Siitähän on kysymys, sillä CO2-päästöt riippuvat aivan suoraan käytetyn polttonesteen määrästä.

Kyllähän turboahdetusta moottorista irtoaa lastuvirityksellä enemmän tehoa. Siksi se onkin määrätty muutoskatsastusvelvollisuuden alaiseksi. Eli jos auton moottorinohjausta muutetaan, auto pitää viedä katsastukseen, jossa lastuttajan antamista todistuksista todetaan, että asennetulla virityssarjalla on virallinen hyväksyntä. Se tarkoittaa, että..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.