Kia esittelee Genevessä sportti-Ceed'in

20.02.2015 | TL-verkkotoimitus

Kia esittelee Geneven autonäyttelyssä uuden Kia Cee’d GT Line -malliston.

GT Line on valmistajan mukaan yhdistelmä urheilullisuutta ja monipuolisuutta. Näkyvien uudistusten lisäksi Kia esittelee GT Line -mallien yhteydessä 3-sylinterisen, 1.0-litraisen T-GDI-turbobensamoottorin ja 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston.

GT Line on saatavana Cee’din kaikkiin kolmeen – 5-ovinen Cee’d, 3-ovinen Pro-cee’d ja Cee’d Sportswagon – korimalleihin.

Ulkoisesti GT Line ammentaa muotoilukielensä Cee’d GT:stä. Ice-cube led-päiväajovalot ja voimakkaasti muotoiltu puskuri ympäröivät Kian tunnusmerkkiä ”tiger-nose” -keulasäleikköä. 5-ovisessa Cee’d hatcback ja Pro-cee’d -malleissa on takana leveämpi GT-puskuri ja tuplapakoputket. Sportswagon-mallissa kaksoispakoputkisto on sijoitettu takadiffuusorin yhteyteen. Kaikissa GT Line -malleissa on vakiona sivulevikkeet, led-valot takana ja uudet 17” vanteet.

Kia esittelee uuden GT Linen yhteydessä täysin uuden 1.0-litraisen T-GDI-moottorin. Turboahdettu 3-sylinterinen moottori on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä tarjoten kuitenkin vahvaa suorituskykyä. Uusi voimanlähde on Kian ensimmäinen uuden sukupolven moottoreista.

1.0-litrainen T-GDI moottori tuottaa tehoa 120 hv ja vääntöä 172 Nm. Sen CO2-päästö on suunniteltu pienemmäksi kuin cee’d-malliston 1.6-litraisen GDI-moottorin. 1.0-litrainen cee’d GT Line on varustettu Kian polttoainetta säästävällä Idle Stop & Go -järjestelmällä parantaen päästöjä ja polttoainetaloudellisuutta liikenteessä.

Kian uudessa turboahdetussa moottorissa, joka on sen itsensä kehittämä yhtiön Namyangin tutkimuskeskuksessa Koreassa, on korkeapainesuorasuihkutus ja kehittynyt jäähdytys, jotka osaltaan pienentävät päästöjä. Pakosarjaan integroitu turboahdin toimii tehokkaasti säästäen samalla painoa ja tilaa.

Täysin uusi 1.0-litrainen T-GDI -moottori tulee myöhemmin muihin Kia-malleihin Euroopassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi vaihteisto

Uuden Cee’d GT Linen yhteydessä esitellään Kian toinen tekninen uudistus. Kian täysin uusi 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto tulee saataville 133-hevosvoimaisen, 1.6-litraisen CRDi-dieselmoottorin kanssa. Kian uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on suunniteltu kestämään vääntöä 300 Nm. Se on enemmän kuin nykyinen 6-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, jonka uusi 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto tulee korvaamaan Cee’d GT Line -malleissa.

Uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on uuden 1.0-litraisen T-GDI-moottorin tavoin Kian kehittämä. Se on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta.

DCT-vaihteisto tarjoaa valmistajan mukaan nopeamman vaihtotapahtuman lisäksi pienempiä ylläpitokustannuksia.

Uuden DCT-vaihteiston odotetaan vähentävän CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta nykyiseen 6-portaiseen automaattivaihteistoon verrattuna. Kian kehitystiimi on asettanut uuden vaihteiston tavoitteeksi 3–5 prosentin parannuksen kiihdytyksissä ja 5–7 prosentin vähennyksen polttoaineen kulutuksessa. Uusi DCT-vaihteisto tulee Cee’d GT Linen jälkeen muihin uusiin Kia-malleihin.

Uusi Kia Cee’d GT Line tulee Euroopassa myyntiin vuoden 2015 viimeisellä neljänneksellä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.