Kiinalaiset automerkit rynnimässä länsimaisille markkinoille

15.12.2017 |
 Kiinalaiset automerkit rynnimässä länsimaisille markkinoille

Kiinalaiset autonvalmistajat haluavat jatkossa tunkeutua voimakkaasti länsimarkkinoille. Tähtäimessä ovat nimenomaan isot markkina-alueet.

Esimerkiksi Geelyn, GAC Motorin ja Great Wall Motorin suunnittelu, teknologia ja markkinointi ovat nousseet jo sille tasolle, että ne uskovat menestyvänsä Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Ennen liki tavoittamaton haave saattaa olla nyt hyvinkin lähellä.

”Läntisen maailman autoteollisuudessa vallitsee tietty arroganssi, me kuvittelemme olevamme paljon muita edellä. uskon, että se tulee pian muuttumaan”, sanoo Geelyn uuden brändin Lynk & Con varajohtaja Alain Visser Reutersille.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Geely omistaa Volvon sekä Lotuksen brändit ja valmistaa Lontoon mustat taksit. Se haluaa päästä Euroopan henkilöautomarkkinoille 2019 ja Yhdysvaltoihin vuotta myöhemmin. Juuri Lynk & Co tulee olemaan ensimmäinen keihäänkärkimalli ulkomailla.

Suunnitelmissa on myydä ulkomailla ainoastaan hybridejä, lataushybridejä ja sähköautoja. Geely suunnittelee myyvänsä autoja omissa kaupoissaan sekä netissä, ei perinteisesti jälleenmyyjäverkoston kautta.

Kiinalaisbrändien tie isoille länsimarkkinoille ei tule kuitenkaan olemaan sileä.

”Avainasemassa on esimerkiksi Yhdysvalloissa kuluttajien asenne ja ennakkoluulot kiinalaisia autoja kohtaan. Tutkimuksemme mukaan yhdysvaltalaiskuluttajat pitävät Kiinaa kehitysmaana, joka tuottaa heikkolaatuisia tuotteita”, kertoo JD Power & Associatesin johtaja Jeff Cai.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.