Kilometrikorvausten eriarvoistaminen ja lasten vierottaminen yksityisautoilusta

15.11.2011 |
Kilometrikorvausten eriarvoistaminen ja lasten vierottaminen yksityisautoilusta

Liikenneministeri Merja Kyllönen tuottaa liikennepolitiikan ideoita miltei päivittäin. Kilometrikorvausten erilaistamista perusteltiin joukkoliikenteeseen käyttämisellä. Vierottamista yksityisauton ihanuuksista voitaisiin edistää alle 18-vuotiaitten ilmaisella joukkoliikenteellä. Koko joukko ideoita on luultavasti vielä odotettavissa, kunhan ministeri pääsee pohtimaan muitakin liikennevälineitä - vaikkapa mopoautoja.

Erilaiset kilometrikorvaukset

Liikenneministeri Merja Kyllönen ehdottaa Helsingin Sanomien artikkelissa (10.11.2011) kilometrikorvausten alentamista sekä korvauksen suuruuden sitomista joukkoliikenneyhteyksiin. Samaan aikaan hallitus on korottamassa kaikkia autoilun veroja.  Ajatus ei ottanut suuremmin tulta. Autoliitto muistutti, miksi kilometrikorvauksia ylipäätään maksetaan. Peruste on se, että kilometrikorvaus korvaa oman auton käytöstä aiheutuvia kustannuksia.

Ihmisten tarve liikkua ja esimerkiksi kuljettaa tavaroita työajossa on yksilöllistä. Helsingin Sanomien mukaan liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa vähentää henkilöauton käyttöä Suomessa muun muassa remontoimalla kilometrikorvausjärjestelmän. Kyllönen ehdottaa kilometrikorvauksen tason alentamista niillä alueilla, joilla on hyvät joukkoliikenneyhteydet. Ehdotuksen mukaan Helsingistä Tampereelle tehtävästä työmatkasta pitäisi saada pienempää kilometrikorvausta kuin matkasta Kittilästä Ivaloon. Autoliitto on ihmeissään liikenneministerin ehdotuksesta.

”Kuka määrittelisi mahdollisuuden käyttää joukkoliikennettä? Jos mennään Helsingin keskustasta Tampereen keskustaan, juna on erinomainen vaihtoehto ja sitä myös paljon käytetään. Entäpä, kun myyntimiehen täytyy käydä päivän aikana viidessä eri paikassa eri puolilla Tampereen kaupungin aluetta ja kuljettaa mukanaan vielä tavaraakin?” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kysyy.

”Voiko virkamieskoneisto määritellä yksittäisten työntekijöiden tarpeen oman auton käytölle? Kyllä vapailla markkinoilla toimivat yritykset määrittelevät nykyisinkin niille kokonaistaloudellisimman ja -tehokkaimman tavan henkilökuntansa liikkumiseen. Ei siihen tarvita ylimääräistä byrokratiaa.”

On totta, että eri tahot ottavat kilometrikorvauksen aika ajoin esille, ja sen suuruutta arvostellaan. Korvaus perustuu kuitenkin vuosittain todennettuihin ja laskettuihin autoilun kustannuksiin. Korvaus on verottajan arvio todellisista kustannuksista,. Se ei siis ole  verotettavaa palkkaa, vaan korvaus. Autosta aiheutuu runsaasti muitakin menoeriä kuin pelkät polttoainekulut. Arvio korvauksen "kannattavuudesta" pitää tietysti tehdä todelliset kustannukset huomioon ottaen. Siihen ei pelkkä polttoainekulutuksen mukainen korvaus tietenkään riitä. 

Lisäksi kannattaa muistaa, että monet yritykset edellyttävät työntekijän hankkivan itse auton. Kilometrikorvaus peittää auton hankinnan ja käytön kustannuksia siltä osin, kun on kyse työn aiheuttamista ajomatkoista omalla autolla. Matka kotoa työpaikalle ja takaisin kotiin ei ole kilometrikorvattua ajoa. Korvauskohteena ovat vain työmatkat.

”Hallitus on juuri korottamassa kaikkia autoilun veroja eli uuden auton hankinnasta rankaisevaa autoveroa, auton omistamisesta veloitettavaa ajoneuvoveroa sekä suoraan käytön kustannuksia nostavaa polttoaineveroa. Onkin hyvin erikoista, että samaan aikaan hallituksen ministeri ehdottaa kilometrikorvausten alentamista”, Tolvanen toteaa.

 

Ilmaiset bussiliput

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) ehdotti 13.11.2011 Helsingin Sanomissa ilmaista joukkoliikennettä kaikille alle 18-vuotiaille lapsille ja nuorille. Kyllösen mielestä henkilöautoilun lisääntyminen on etenkin Helsingin seudulla iso ongelma. "Autoiluun opitaan jo nuorena, ja opituista tavoista voi vanhemmiten olla hankala päästä eroon".

Ministeri haluaisi lapset ja nuoret pois vanhempiensa autoista. Keinoksi hän ehdottaa ilmaista joukkoliikennettä alle 18-vuotiaille. Vaikka ehdotus koskee koko Suomea, erityisen mielekäs se olisi kaupungeissa, joissa julkinen liikenne on varteenotettava vaihtoehto.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) toiminta-alueella 7-16 vuotiaiden lipuista kertyy vuodessa 16 miljoonaa euroa, kertoo Helsingin Sanomat haastattelema HSL:n matkustajapalveluista vastaavaa Pirkko Lento. Hän haluaisi tuon matkalipputulon jatkossakin HSL:lle, vaiika sitten valtion maksamana.Olennaisempaa on ehkä kuitenkin Lennon arvion ilmaisen bussilipun seurauksista:  Nuoret tekevät yli puolet matkoistaan pyörällä tai kävellen. Ilmainen bussilippu todennäköisesti vähentäisi kävelyä ja pyöräilyä.

 

Kielletäisiinkö mopoauto?

Ministeri Kyllönen, joka on antanut tiedot autoilustaan (Renault Clio 1.9 D vm 1999) ei ilmeisesti ole kovin innokas oman autonsa käyttäjä. Cliostaan hän on todennut "laiskempaa kulkijaa saa etsiä, eli ei kiireisille".  Havainto perustuu omakohtaiseen kokemukseen.

Arvioidessaan yksityisautojen käyttöä, sen syitä sekä julkisen liikenteen tarjoamia mahdollisuuksia ministeri tekee kyllä arviointivirheitä. Eivät ihmiset hanki autoja ansaitakseen kilometrikorvauksilla. Eikä ihmisestä tule yksityisauton käyttäjää, vaikka hän istuisi jopa yksityisauton etupenkillä bussikyydin sijasta.

Henkilöauton tarjoamien erilaisten "hyötyjen" ja "haittojen" puntarointi näyttää viittaavat siihen, että hyötyjä on nousevista justannuksista huolimatta vielä toistaiseksi enemmän. Mutta ehkä liikenneministeriössä ollaan tekemässä urakalla töitä, jotta tuo tilanne saataisiin muuttumaan julkisen liikenteen - ja varsinkin junaliikenteen eduksi.

Jos ministeri on aidosti huolissaan oppimisvaikutuksista, joita nuoret saavat yksityisautojen takapenkillä matkustaessaan, kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, kuinka oman auton käyttöön harjaannutaan. Suomessa jo 15 vuotta täyttänyt henkilö saa ajaa autolta näyttävää mopoautoa. Siihen vaaditaan onneksi  M-luokan ajokortti.

Hyvin monia nuoria kiinnostaa mopoauto, moposkootteri, mönkijä tai traktori. Kaikki nämä ajoneuvot antavat kokemuksia liikkumisen vapaudesta ja tarjoavat "esileikkiä" vauhdin hurmasta (max 45 km/h mopoilla ja mopoautoilla). Nämä kokemukset ennakoivat henkilöauton ajokortin hankkimista.

Onnistuisiko vierotus yksityisautojen  käyttämisestä, jos kieltäisimme mopoautot?  Vai pitäisikö niille asettaa autovero?  Vai pitäisikö autokoulussa ajokorttia suorittavien matkustaa valvotuissa olosuhteissa vaikkapa 40 tuntia joukkoliikennevälineissä, ennenkuin ajokortti heltiää?

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.