Kisa pienten puistomaastureiden luokassa kovenee − tällainen on uusi Hyundai Kona

14.06.2017 | Vesa Eskola

Hyundain uusi pieni katumaasturi näyttää, että korealaiset ovat itse asiassa jo vanha tekijä SUV-segmentissä. Leikkisän ulkokuoren sisältä löytyy varsin toimiva kokonaisuus.

Hyundai on panostanut pitkään katumaastureihin, ja Konaa voidaan pitää Suomessa vähemmälle huomiolle jääneen iX20:n sisarena. Mutta siinä missä iX20 oli selkeästi koriversio tavallisesta i20:sta ja olemukseltaan tila-automainen, Kona ottaa vahvemmin oman paikkansa mallistossa. Toki Kona korvaa mallistossa myös i20 Activen. Hyundain panostusta Konaan ei tarvitse arvuutella, sillä juuri pienet katumaasturit näyttäisivät olevan tällä hetkellä kuuminta hottia.

Rohkeasti erilainen

Konan ulkopintojen muotoilu on pirteä, freesi ja sopivan leikkisä. Rohkeat ulkovärit ja korin kanssa eri väriä oleva katto korostavat tätä. Katon saa joko mustana tai harmaana. Toki katon saa halutessaan myös korin värisenä. Ulkovärejä on kymmenen. Konan muotoilussa on myös paljon Hyundaille uusia elementtejä, ja tämä rohkeus on hatunnoston arvoinen asia. Aasialaiset eivät pelkää laittaa kaikkea uusiksi, kun sille päälle sattuvat.

Maski on Hyundain nykytyyliin mukainen, mutta mustana se on vähemmän bling bling kuin i30:ssa. LED-päiväajovalot sijaitsevat ylhäällä, ja varsinaiset ajovalot on sijoitettu niiden alle. Jännä yksityiskohta on se, että tukevat muoviset pyöränkotelot kiertyvät keulassa puskureiksi ja myös ajovaloumpioiden ympärille. Sama ilmiö toistuu perässä. Tämä korostaa auton maskuliinista maasturimaisuutta. Ajovalot ovat saatavilla LED-tekniikalla.

Kovin omaperäinen Kona ei kuitenkaan kaikesta leikkisyydestään huolimatta ole. Citroën julkaisi juuri uuden C3 Aircrossin kuvat, ja nopeasti kuvista katsottuna se voisi olla lähes Konan sisarpuoli. Jotkut Konan design-elementit ovat myös hieman turhankin päälleliimattuja, ja kaikkiaan erilaisia elementtäjä on aika paljon. Silmille riittää siis totuteltavaa.

Sisältä konservatiivisempi

Ohjaamo on ulkokuorta konservatiivisempi. Muutamat värikkäät sisustuselementit tuovat sentään vähän piristystä kabiiniin, mutta muuten kokonaisuus on hieman muovinen ja harmaa. Sisustuselementit saa joko oranssina, vaalean vihreänä tai punaisena. Hauskana yksityiskohtana myös turvavyöt saa värillisinä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kojelaudan keskellä kelluu paremmissa varusteversioissa puolittain mm. Ioniqista ja i30:sta tuttu 8-tuumainen kosketusnäyttö, jossa on fiksusti pikanappulat tärkeimpiä toimintoja varten. Sormenjälkiä tarvitsee siis pyyhkiä vähemmän kuin pelkästään kosketusta tunnistavissa näytöissä. Nettiyhteyden avulla näytölle saa myös ajankohtaiset sää- ja liikennetiedot.

Informaatiotulva on nykyajan ilmiö, ja tiedon lisäämää tuskaa helpottaakseen on Kona ensimmäinen Hyundai, jossa on tuulilasiin heijastuva HUD-näyttö. Tutumpia varusteita ovat puolestaan lämpiävä ratti, älykännykän langaton lataus sekä avaimeton käynnistys.

Kona on 4,17 metriä pitkänä varsin kompakti, mutta sen akseliväli venyy kohtuullisesti 2,6 metriin. Tämä tarkoittaa melko lyhyitä etu- ja takaylityksiä, joiden ansiosta Kona on varsin menevän näköinen. Vielä suurempi etu on se, että näin auton sisälle on saatu luotua kohtalaiset tilat. Myös 1,8 metrin leveys tekee hyvää matkustamolle – ja etenkin takapenkkiläisille. Polvitilaa on aikuisillekin sopivasti. Kona on myös korkeahko, muttei 1,55 metriin ulottuvana mitenkään korostetusti taivaita tavoitteleva. Konan maavara on kuitenkin vielä varsin maltillinen 17 senttiä.

Tavaratila on tässä kokoluokassa iso, se vetää 361 litraa. Tavaratilan lattian alla on säilytystilaa pikkutavaroille. Takaistuimen selkänojat taittuvat nurin kahdessa osassa. Kuljetustila kasvaa tällöin 1 143 litraan.

Bensakoneilla liikkeelle

Moottorivalikoima koostuu alkuun kahdesta bensakoneesta, joista perusversio on litrainen ja ahdettu 120-heppainen kolmipytty. Sen jatkeena on aina 6-portainen manuaalivaihteisto, ja auto on silloin myös aina etuvetoinen. Automaattia tai nelivetoa halajavien on valittava 1,6-litrainen ja 177-heppainen turbo. Automaatti on 7-vaihteinen ja toteutettu kaksoiskytkintekniikalla. Suomessa pikkumoottori napannee valtaosan myynnistä, ja se on tehonsa ja voimavarojensa puolesta aivan riittävä Konan kokoiseen autoon. Myöhemmin tarjolle tulee myös uuden sukupolven 1,6-litrainen dieselmoottori kahtena tehoversiona. Ensi vuoden aikana myyntiin saadaan myös täyssähköauto.

Suomeen Kona ehtinee loppuvuoden aikana, autojen valmistus Etelä-Koreassa alkaa kesän jälkeen. Tarkemmat mallit, Suomen varustetasot ja hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta. Turvavarustelistalta löytyvät mm. automaattinen ja jalankulkijat tunnistava hätäjarrutustoiminto, kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, kaista-avustin, kuljettajan vireyttä valvova järjestelmä sekä Suomessa varsin näppärät älykkäät ajovalot eli niissä on kaukovaloavustin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.