Koeajo: Citroën Grand C4 Picasso Blue HDi 150

08.05.2014 | Juuso Kallioinen
Koeajo: Citroën Grand C4 Picasso Blue HDi 150

Grand C4 Picasso sai uuden Euro 6 -normit täyttävän moottorin.

Citroën siirtyy pikkuhiljaa dieseleissään Euro 6 -päästöaikaan. Uusi voimanlähde on kuitenkin myös paljon muuta kuin pelkkä direktiivien täyttäjä. Blue HDi -mallinimellä kulkeva moottori tuli ensimmäiseksi tarjolle C4 ja Grand C4 Picassoon, mutta esiintyy jatkossa myös muissa konsernin autoissa.

Oikea yhdistelmä

Moottori on uusin versio Citroënin ja Peugeotin käyttämästä DW10-dieselistä. Sylinterin halkaisija (85 mm), iskun pituus (88 mm) ja kuutiotilavuus (1 997 cm3) ovat samat kuin vuonna 1999 markkinoille tulleessa konsernin ensimmäisessä yhteispaineruiskutusdieselissä. Hyvä esimerkki siitä, että hyväksi todettua ei kannata muuttaa, jos se pystytään päivittämään tämän päivän tarpeisiin. Nämä tarpeet ovat tietenkin pienemmät päästöt ja kulutus sekä suurempi teho.

Typpioksidipäästöjen (NOx) kimppuun on käyty moottorin pakopuolella SCR-katalysaattorin (Selective Catalytic Reduction) ja ureasuihkutuksen avulla. Heti ahtimen jälkeen pakolinjastossa on tietenkin hapetuskatalysaattori. Hiukkassuodatin on samassa rakenteessa SCR-katalysaattorin kanssa. Uudessa moottorissa on polttoainesäiliöön sijoitettu muuttuvatehoinen siirtopumppu.

Sen tehtävä on pitää korkeapainepumpulle menevä syöttö oikealla tasolla. Delphin valmistama korkeapainepumppu kykenee kehittämään 2 000 barin paineen. Muillakin osa-alueilla on tapahtunut muutoksia. Esimerkiksi EGR-venttiili on säätyvä, imusarja kiinteä osa sylinterinkantta ja muuttuvageometrinen turboahdin niin ikään kiinteä osa pakosarjaa. Öljypohja on muovia, ja öljypumppu muuttuvatehoinen ja sähköhydraulisesti ohjattu.

Kaksi tehoversiota

Moottorista on meikäläisillä markkinoilla tarjolla kaksi tehoversiota, 150-heppainen DW10FD ja 180 hv kehittävä DW10FC. Tehokkaammassa versiossa on tasapainotusakseli, joka on sijoitettu öljypohjaan. Pienitehoisem-paan versioon akselia ei ole katsottu tarpeelliseksi asentaa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Koeajettu auto oli varustettu pienempitehoisella vaihtoehdolla. Moottorin jatkeena on Aisinin käsialaa oleva kuusivaihteinen automaatti. Kyseessä on momentinmuuntimella varustettu aski, joka on Suomen tuontiohjelmassa ainoa vaihtoehto Blue HDi:n kaveriksi Grand C4 Picassossa. Moottori ja vaihteisto sopivat toistensa pariksi oikein hyvin. Vaihteisto toimii napakasti ja viiveettä. Luistoa on kuitenkin sen verran, että liikkeellelähdöt ja vaihdot ovat pehmeitä. Oikeastaan ainoat nykimiset syntyvät vaihteiston vaihtaessa pienemmälle. Loota moottorijarruttaa suhteellisen hanakasti, mikä ei sinänsä ole huono asia.

Käyttövoimaa löytyy

Vääntöä löytyy pontevat 370 Nm, minkä ansiosta käytännön liikkuminen on erittäin vaivatonta. Oma osansa helppoon menoon on myös vaihteiston välityksillä: ainakaan ensimmäiset kolme pykälää eivät ole liian pitkiä. Moottori ei ole käyntiääneltään markkinoiden sivistynein diesel, mutta ei häiritsevän kovaääninenkään. Ulkoapäin moottorin ääntä kuunnellessa ei kuitenkaan tule epäselvyyttä käyttövoimasta. Mittasimme koeajoauton suorituskyvyn, joka osoittautui varsin kelvolliseksi.

Saimme 0–100 km/h kiihtyvyydeksi 10,2 sekuntia, mikä on automaattivaihteisto ja 1 710 kilon omamassa huomioiden asiallinen tulos. Satasen jälkeen meno kuitenkin vähän hyytyy, ja kiihdytys kesäiseen moottoritienopeuteen ottaa jo 14,5 sekuntia. Ohituskiihtyvyysajat ovat kuitenkin asiallisia. Vaihteistossa on käsivalintamahdollisuus ohjauspylvään lavoilla, joten saimme mitattua myös sitkeysarvot parilla vaihteella.

Pienet kulutuslukemat

Paneudumme kulutuspuoleen normaalia koeajoa enemmän, ja ajoimme käytännössä kaikki samat kulutuslenkit kuin isossa autotestissämme. Maantielenkillämme dieseliä paloi maltilliset 5,2 l/100 km. Kaupunkilenkillä keskikulutus oli moottorin sammutusautomatiikan avustamana 8,1 l/100 km. Kaupunkikulutuskaan ei ole huono, kun ottaa huomioon auton massan ja vaihteiston tyypin.

Vaikka auto on melko kookas ja otsapinta-ala siis suurehko, tasaisilla nopeuksilla saavutetut kulutukset viittaavat melko pieneen ilmanvastuskertoimeenja sopiviin välityssuhteisiin. Sen verran pieniä ovat kulutuslukemat suoralla maantielläkin. Kokonaisuutena voisi sanoa, että kulutus on uuden moottorin siivittämänä todella asiallisella tasolla.

Blue HDi -mallit löytyvät C4-hinnaston yläpäästä. Halvimmillaan Grand C4 Picasso irtoaa uudella moottorilla ja vaihteistolla 34 914 euron hintaan. Varustetaso on tällöin Confort. Lisäksi tarjolla on Intensive ja arvokkain Exclusive.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.