Koeajossa C-X17-konsepti – täysin erilainen Jaguar

03.04.2014 | Malte Jürgens / AMS
Koeajossa C-X17-konsepti – täysin erilainen Jaguar

Tähän asti Jaguar on tehnyt kadulle tai radalle tarkoitettuja urheiluautoja, sedaneja ja coupéja. Nyt tämä englantilainen perinnemerkki haluaa kokeilla onneaan SUV-luokan autolla. Pääsimme ajamaan sillä ensimmäisinä.

C-X17:n kaltaiset prototyypit tuntuvat aina jännittäviltä – yhtäältä niiden uutuusarvon, muotoilun, lupauksien ja tekniikan ansiosta sekä toisaalta näiden autojen keskeneräisyyden vuoksi. Niiden ratteja saa kääntää esimerkiksi korkeintaan 180 asteen verran, ja väliaikaisina automaatin vaihteenvalitsimina on toisinaan nähty eksoottisesti naamioituja ruuvimeisseleitä. Ja insinöörejä täytyy kehua, jos jarrut ovat todellakin jo toimintakunnossa.

Jaguarin päämuotoilija Ian Callumin nykypäivän suurkaupunkiviidakkoon luoma uusi kissapeto antaa tosin odottaa vielä itseään sarjatuotantomallina, mutta auto tuntuu jo ilahduttavan pitkälle kehitetyltä. Alumiinisen konepellin alla oleva V6 murisee kuuluvasti, ja vaikka Jaguarin insinöörit eivät kerro vielä mitään iskunpituuden, sylinterin halkaisijan tai tehon kaltaisista faktoista, voidaan olettaa, että V6:sten aloitusmallissa on kolmen litran iskutilavuus ja noin 340 hevosvoiman teho. Veekasimallien tehokkaimmassa versiossa tulee olemaan noin 500 heppaa, ja aloitusmallien kulusta vastaavat uudet nelisylinteriset bensa- ja dieselmoottorit, joiden tehot alkavat noin 200 hevosvoimasta. Nämä koneet rakennetaan ensi vuodesta alkaen Jaguarin ja Land Roverin uudessa Wolverhamptonin moottoritehtaassa. Tällöin C-X17:n hiilidioksidipäästöjen pitäisi jo varovasti lähestyä vaikuttavaa 100 gramman rajapyykkiä kilometriä kohti.

Ilmava tilantunne sekä etu- että erillisillä takapenkeillä ei ensin tunnu sopivan yhteen Callumin tämän SUV:n koriin luoman Coca-Cola-pullomuotoilun kanssa. Se tarkoittaa vyötärölinjan kevyttä korostamista. Tämän auton jippo on kuitenkin etupenkkien selkänojien muotoilussa. Ne näyttävät arvokkailta hiilikuituveistoksilta, jotka on verhoiltu kolmen millin paksuisella Connolly-nahalla. Selkänojat ovat ohuet, ja ne on lisäksi vedetty sisään keskikohdistaan. Tämän myötä on saatu aikaan lisätilaa etumatkustajien kyynärpäille sekä takapenkkiläisten polville.

Arvokas ajofiilis

Kahdeksanvaihteinen automaatti lähettää tämän urheiluun ja vapaa-aikaan tehdyn Jaguarin matkaan päättäväisesti, mutta pehmeästi, ja nyt Jaguarilla on ensimmäistä kertaa mahdollista lipua samalla korkeudella englantilaiseen maisemaan kuuluvien tummanvihreiden pensasaitojen latvojen kanssa. Merkki ei ole ennen tarjonnut mitään vastaavaa, ja F-Typestä katsottuna samat pensasaidat näyttävät koostuvan pelkästään alaoksista ja juurista.

Lisäksi auton lämmitysjärjestelmä on hienostunut. Tavallisissa SUV:eissa takailmansuutin on takapenkkiläisten polvien edessä, mutta C-X17:ssä on sen sijaan vielä lisäsuutin lämpimälle ilmalle takapenkkien selkänojien takana. Mihin sitä tarvitaan? Jaguar on varustanut SUV:nsa kahdella mukavalla, tavaratilan pohjasta esiin käännettävällä picknick-penkillä, joita lämmitetään viileässä säässä takaapäin munuaisystävällisesti lämpimällä ilmalla. Tämä on huolehtiva yksityiskohta kansakunnalta, jonka miespuoliset jäsenet kulkevat vielä 20 asteen pakkasessa mielellään lyhyissä housuissa huivin kera.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Prototyyppeihin ensimmäisellä ajelulla usein kuuluvat räminät, tärinät, rahinat, natinat ja kilinät loistavat C-X17:ssä poissaolollaan heti kättelyssä. Leveät Pirellin renkaat lätisevät asfaltilla, mutta äänekkäitä tuulensuhinoita tai alustaääniä ei kuulu. Auton kori ei myöskään notku tai narise, kuten keskeneräiset korirakenteet usein tekevät ensimmäisellä testiajolla.

Narinaa voi C-X17:n tapauksessa tulla pikemminkin potentiaalisten ostajien taholta. Jaguar on virallisesti ilmoittanut, että tämän lupaavan SUV:n rakentamisesta ei ole vielä tehty mitään päätöstä. Vuonna 2015 esitellään Jaguarin uusi pieni sedan ensimmäisenä uudelle alumiinipohjalevylle tehtynä mallina, ja myös SUV voisi perustua tälle samalle rakenteelle.

Jaguarin pienen sedanin pitäisi saalistaa asiakkaita englantilaiselle perinnemerkille Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mercedes C-luokan markkinasegmentissä. Fiksulla penkkijärjestelyllä ja viimeisimmällä WLAN-elektroniikalla varustettu korkeamaavarainen nelivetoinen ja neliovinen auto tulisi myyntiin vasta pikkusedanin jälkeen, eli aikaisintaan alkuvuonna 2016.

Auton potentiaalinen kilpailija, eli uusi Porsche Macan on ollut silloin markkinoilla jo kahden vuoden ajan. Tämä aika pitkä aikaväli voi olla haitaksi Jaguarille, koska autonostajatkaan eivät odota mielellään pitkään ja haluavat uudet autonsa mahdollisimman nopeasti.

Porsche on vain hieman yli kolme senttiä Jaguaria lyhyempi, ja sama koskee leveyttä sekä korkeutta. Porschen moottorivaihtoehtoihin kuuluvat auton myynnin alkaessa kaksi bensakonetta, eli Macan S -mallin 340-hevosvoimainen kone ja Macan Turbon 400-heppainen moottori. Diesel tuottaa puolestaan 258 hevosvoiman tehon. Macanin tavaratila ulottuu 500 litrasta 1500 litraan asti.

Koska Porsche pohjautuu jo vuonna 2008 esiteltyyn Audi Q5:een, modernimpi Jaguar olisi luokkansa ainoana alumiinirakenteisena autona tällä hetkellä hyvin varteenotettava vaihtoehto, jos se olisi jo myynnissä. Jos auto tulee markkinoille vasta vuonna 2016, se joutuu kilpailemaan Q5:n seuraavan sukupolven kanssa. Myös uuden Q5:n pitäisi tulla Audin mukaan vuonna 2016. Silloin tehtävässä vertailutestissä selviää, minkä valmistajan SUV pärjää parhaiten suurkaupungin viidakossa. Toimituksen SUV-fanit ovat jo innoissaan tästä testistä, mutta heidän pitää odottaa kärsivällisesti ainakin kesään 2016 asti.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.