Koeajossa itsestään ajava auto

27.09.2013 | Dirk Gulde / AMS
Koeajossa itsestään ajava auto

Itsestään ajavat autot ovat nyt kovassa huudossa ja tekniikan kehitys vauhdissa. Bosch on yksi yrityksistä, joka kehittää teknologiaa eteenpäin.

Testiautomme on varsinainen jänishousu. Vaikka ohituskaistalla olisi aina välillä tilaa, ajaa automme itsepäisesti rekan takana kahdeksaakymppiä. Sitten tulee jännittävä hetki: Sensorit ilmoittavat, että takana on tarpeeksi tilaa ja testi-BMW laittaa vilkun omatoimisesti päälle, vaihtaa kaistaa ja kiihdyttää rekan ohi ja palaa takaisin oikealle kaistalle 120 km/h vauhtiin.

Tämä kaikki tapahtui ilman, että kuljettajan tarvitsi tehdä mitään. Ainoastaan hätätapauksissa kuljettaja tarttuu rattiin. Sama simppeli toimenpide, joka ihmiseltä vaatii vain katsomista sivupeiliin ja muutaman liikkeen, vaatii todella monimutkaisia laskutehtäviä Boschin tietokoneelta.

Auto kerää tietoja ympäristöstään kuudella tutkasensorilla, laserskannerilla sekä stereokameralla, jotka muodostavat reaaliaikaisen kolmiulotteisen mallin ja seuraavat muiden tielläliikkujien edesottamuksia. Toimenpidettä auttaa myös elektroninen tiekartta, joka on huomattavasti tarkempi kuin tavallisten navigaattoreiden kartat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Laitteiden suuret kustannukset kertovat vielä siitä, kuinka kaukana oikeasti olemme siitä pisteestä, että automme ajaisivat itse.

Hiljalleen osia tästä teknologiasta on tulossa uusiin automalleihin ja ottamaan ajotehtäviä vastuulleen. Jo tänä vuonna Mercedes Benzin S-sarjalainen ja faceliftattu BMW:n 5-sarja saavat käyttöönsä ruuhka-avustimet, jotka osaavat pysähtymisen ja kiihdyttämisen lisäksi seurata edellä ajavaa autoa ruuhka-ajossa.

Ruuhka-avustin toimii kuitenkin vain 40 km/h tunnissa asti ja vain silloin, kun kuljettajalla on vähintään yksi käsi kiinni ratissa. Lainsäätäjän mukaan kuljettajan pitää aina hallita autoansa. Tätä automatisoidummalle ajamiselle puuttuvat vielä lainsäädännölliset peruspilarit.

Vasta kun laki mahdollistaa kuljettajan vapauttamisen pakollisesta autonhallinnasta tietyksi ajaksi, voidaan seuraavia askeleita teknologian saralla harkita.

Boschin mukaan moottoritieavustimet, jotka pitäisivät etäisyyttä edellä ajavaan 120 km/h nopeuteen asti, olisivat valmiita sarjatuotantoon vuonna 2020.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.