Koeajossa Maserati Quattroporte – istuuko diesel sporttiin?

10.05.2014 | Heinrich Lingner / AMS
Koeajossa Maserati Quattroporte – istuuko diesel sporttiin?

Pienempi Ghibli dieselmoottorilla on ihan OK, mutta kuinka hyvin diesel sopii Maseratin lippulaivaan?

Käynnistysnappi on vasemmalla puolella. Kun sitä painaa, kojelaudassa välähtää sekunnin murto-osan ajan keltainen esihehkutusvalo. Nyt diesel on siis tullut myös Maserati Quattroporteen. Sitten kolmilitrainen kuutoskone nakuttaa liikkeelle. Ulkoa sen toimintaperiaatetta ei juuri huomaa, vaan Maserati murisee ikään kuin pellin alla olisi neljällä nokka-akselilla ja isoilla Weberin tuplakaasuttimilla varustettu veekasi.

”Sinun täytyy painaa sport-nappia”, Franco Bay Maseratin Italian-lehdistötoimistosta tokaisee.

Nyt Quattroporte sanoo wruummmm, ja sisälläkään ei kuulu enää mitään dieselistä. Se on muuten Ghiblin ja Jeep Grand Cherokeen dieselkoneiden tavoin vähän aikaa sitten Fiat-konserniin liitetyn moottorifirma VM Motorin valmistama.

275-heppaisen ja 600 newtonin väännön tuottavan moottorin pitäisi viedä myös kahden tonnin painoista ja reilusti yli viiden metrin pituista Quattroportea auton arvon mukaisella tavalla. Ainakin tehtaan arvot lupaavat tätä, eli Maseratin pitäisi kiihtyä nollasta sataan 6,3 sekunnissa ja saavuttaa 250 km/h:n huippunopeus. Auton hiilidioksidipäästöiksi ilmoitetaan puolestaan 163 grammaa kilometriä kohti, mikä vastaa 6,2 litran normilukulutusta 100 kilometrillä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

VM Motorin moottori

M-kirjain moottorivalmistajan nimessä ei tule sanasta Motori, vaan Martellista, joka oli yrityksen yhden perustajan sukunimi. Kone nakuttaa jo täpärästi tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella pirteästi alkulaiskuutensa pois, ja se kiertää pitkälle 4500 kierroksen yläpuolelle, kunnes ZF:n kahdeksanvaihteinen automaatti laittaa seuraavan pykälän päälle. Laatikko tekee tämän automaattisesti, kun maksimikierrosluku on saavutettu, on käytössä sitten manuaalipuoli tai yksi automaattimoodeista.

Matkustajat painautuvat kunnolla selkänojiin, eli Quattroporten dieselmalli ei kärsi tehonpuutteesta. Muutenkaan matkustajilta ei puutu juuri mitään. Mukavuus on kunnollista ja paljon paremmalla tasolla kuin hyvin urheilullisessa edeltäjämallissa. Auton tilat vastaavat Mersun S-luokkaa, ja Maserati on erittäin ketterä käsiteltävyydeltään.  

Onko Quattroportessa mitään huonoja puolia? Infotainment-laitteiden käyttäminen kosketusnäytön kautta on tietysti makuasia, ja vaihteisto ei sovi aina ihan täydellisesti yhteen V6-dieselin kanssa. Lisäksi autosta Saksassa pyydettävä melkein 100 000 euron hinta on melkoinen summa dieselmoottorisesta sedanista, mutta toisaalta se on hyvin vähän aidosta Maserati Quattroportesta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.