Koeajossa uudistuva Smart Fortwo – pikkuauto saa nokan

31.03.2014 | Alexander Bloch / AMS
Koeajossa uudistuva Smart Fortwo – pikkuauto saa nokan

Menimme uuden Smart Fortwon testiajoihin takapuolen lihakset jännittyneinä. Auto oli kuitenkin ihan erilainen kuin odotettiin.

Siitä ei ole ollut koskaan epäilystä, etteikö Smart Fortwo olisi nerokas kaupunkiauto. Vain 2,70 metrin pituisen kaksipaikkaisen Smartin pystyy ajamaan parkkiin koloihin, joihin monet SUV:t eivät meinaa mahtua edes leveyssuunnassa. Tämä tarkoittaa monissa kaupungeissa todellista autoon liittyvää elämänlaatua, ja asia ei muutu miksikään tulevaisuudessakaan. Sisäisellä 453-tuotekehityskoodilla tunnetussa Smartin kolmannen sukupolven mallissa on nyt pieni erottuva nokka, mutta auton pituus on säilynyt entisellään. Muuten Smartin insinöörit ovat kuitenkin uudistaneet auton täydellisesti. Se on nyt tehty yhteiselle pohjalevylle uuden Renault Twingon kanssa, joka esiteltiin jo Geneven autonäyttelyssä.

Smartin silmiinpistävin piirre on tuo aiemmin mainittu pieni, muusta autosta erottuva nokkaosa. Tähän asti Smartissa on käytetty erityisesti 90-luvulla suosittua one box designia, mutta kolmannen sukupolven mallissa on selvästi erillinen keula. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että moottori olisi nyt nokan alla, vaan Renault-Nissanin kanssa tehdyn yhteistyön vuoksi jopa uuden Twingon kone on takana. Entäpä Smartin porrasmainen keulaosa? Se on autossa jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi, koska vain nokan avulla jalankulkijan pään iskeytymiskohta saadaan siirrettyä katon kovasta yläpalkista joustavammalle tuulilasille. Nokasta huolimatta auton etuosassa ei ole kuitenkaan tavaratilaa.

Kun tutkii tarkkaan vielä pyörremyrskykuvioisella naamiointifoliolla peitetyn uuden Smartin keulaa, siinä huomaa lisäksi tutkasensorin ja uuden etukameran. Ne molemmat kertovat siitä, että Smart tulee tarjoamaan aktiivisia turvallisuusjärjestelmiä, joiden pitäisi auttaa välttämään onnettomuuksia muiden tielläliikkujien kanssa.

Uudessa Fortwossa piti kuitenkin ennen kaikkea parantaa auton suurimpia heikkouksia mukavuuden ja ajettavuuden suhteen. Vanhassa mallissa selän välilevyt valittivat huonoilla teillä ajettaessa, jolloin toisinaan tuli jo katsottua auton pyöränkoteloihin ja tarkistettua, onko siellä ollenkaan jousia ja iskunvaimentimia. Uudessa mallissa on sellaiset aivan varmasti, ja ne ovat nyt aiempaa ulompana. Koodilla 453 tunnettu uusi Smart on leventynyt nimittäin noin 10 sentillä, millä on saatu suuremmat joustovarat pyöränkoteloihin. Ne ovat edelleen aivan auton kulmissa. Lisäksi leveämpi raideväli parantaa ajovakautta – leveämpi Lego-palikkakin on vähemmän kaatumisherkkä kuin kapea.

Insinöörit suurensivat samalla myös auton pyöriä ja suunnittelivat uuden etuakseliston, joka antaa nyt enemmän vapauksia mukavuushakuisia säätöjä haettaessa. Homma toimii myös käytännössä. Autoa testattiin Ruotsin Arvidsjaurissa noin 50 kilometriä Napapiiriltä etelään, ja pelkääjän paikalla istuttaessa takapuolituntuma kertoi yllättävän pehmeästi käyttäytyvästä jousituksesta. Ainoastaan terävämmät kulmat jäässä saivat pikkuisen auton pompottamaan, mikä oli ennen dominoiva piirre Smartin käyttäytymisessä. Lisäksi autossa on nyt enemmän tilaa kyynärpäille ja matkustajien jaloille.

Lyhyellä akselivälillä varustettu takavetoinen Fortwo on periaatteessa aina ollut vähän sotajalalla lumen, loskan ja kaiken talveen liittyvän kanssa. Leveämpi raideväli rauhoittaa nyt huomattavasti auton ajettavuutta. Pienen Smartin perä irtoaa tosin välillä liukkaalla lumipinnalla kaasua painettaessa, mutta entistä hienovaraisemmin toimiva ESP ottaa tilanteen suvereenisti haltuunsa. Elektroniset apuvälineet toimivat huomattavasti aiempaa nopeammin. Se on sen sijaan lähes harmillista, että ESP:tä ei saa hauskanpidon vuoksi kokonaan pois päältä. Uusi Smart on nimittäin oikeasti matkalla kohti kypsää ajamisen iloa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uusi viisivaihteinen manuaali

Sen huomaa myös, että Smartin kuski tekee hieman vähemmän laajoja ohjausliikkeitä kuin aiemmin. Tämä koskee ainakin kevyttoimista sähkömekaanista ohjausta. Smartia saa tuttuun tapaan jatkossakin ilman ohjaustehostinta, ja molemmissa versioissa on aiempaa pienempi kääntösäde.

Todellinen automaailman kulttuurivallankumous odottaa kuitenkin penkkien välissä. Fortwon vakiovarusteena on nimittäin viisivaihteinen manuaali, jonka nupin Renault-alkuperää ei ole edes yritetty peitellä. Nyt kuski ja hänen kytkinjalkansa saavat päättää siitä, hyppiikö auto vaihdettaessa jälleen amfetamiineja nauttineen keinuhevosen tavoin. Lisähintaan saatava kaksoiskytkinautomaatti lupaa olla mukavuudeltaan aivan eri tasoa kuin sekventiaalinen automaatti, jossa oli kytkin ja hermoille käyvät viiveet vaihtokohdissa.

Lisäksi auton perässä pörisee iloisesti kolmisylinterinen kone, ja sekin on uusi. Nyt autoa vauhdittavat Renaultin moottorit Mitsubishin koneiden sijasta. Niitä saa turbo- ja vaparivaihtoehtoina, ja moottorin yläpuolella on vanhaan malliin aika pieni tavaratila. Tärkeimmät kantamukset sinne kyllä mahtuvat, kuten vaikkapa kaksi kaljakoria.

Näiden lisäksi autossa oli vielä yksi kehityskohde. Smart tuntui aina olevan vähän jäljessä ajan multimediahengestä. Uusi malli verkotetaan kattavammin, ja siihen saa lisähintaan ison kosketusnäytön. Sellainen nähtiin jo uudessa Renault Twingossa, ja Smart parantaa asemiaan selvästi myös äänentoiston suhteen. 16 vuoden jälkeen tämän pikkuauton on jo aikakin osata muuta kuin vain parkkeerata nerokkaasti.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.