Koeajossa uusi Toyota Aygo – 20:n palan peli

01.04.2014 | Malte Jürgens / AMS
Koeajossa uusi Toyota Aygo – 20:n palan peli

69-heppaisella kolmisylinterisellä koneella ja muunneltavalla ulkokuorella varustettu uusi pikku-Toyota on yksilöllinen, tyylikäs ja taloudellinen.

Toyota on mahduttanut kulttihenkisen Aygon toisen sukupolven mallin vain noin 3,45 metrin kokonaispituuteen koko joukon yksilöllisiä vaihtoehtoja. Autoa saa joko kahdella tai neljällä ovella plus takaluukulla varustettuna, ja vaihteistoksi tarjotaan viisivaihteista laatikkoa joko manuaalina tai automaattina.

Aygon uudesta litran kokoisesta kolmisylinterisestä koneesta irtoaa 69 heppaa 6000 kierroksella, ja auton yhteensä 20 muovista korinosaa voi vaihtaa eri värisiksi.

Vain 70 kiloa painava kolmisylinterinen moottori käynnistyy pirteästi eikä koskaan salaa perusrakennettaan kaiken kaikkiaan hillitystä käyntiäänestä huolimatta. 840 kilon painoiseen Aygoon saa vain yhden moottorivaihtoehdon, ja auto kiihtyy sen voimin 14,2 sekunnissa nollasta sataan ja saavuttaa 160 km/h:n huippunopeuden.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pieni neliovinen auto pysyy aina turvallisena ajaa, ja se reagoi rauhallisesti jopa liian nopeasti ajetuissa mutkissa. Aygo aliohjautuu helposti hallittavasti, ja ESP puuttuu peliin huomaamattomasti. Autossa on takana yhdystukiakselisto, joka ei juuri yliohjaa voimakkaissa painopisteen muutoksissakaan.

Aygo osoittautui siis ensi tapaamisella erittäin turvalliseksi pikkuautoksi ajaa, ja sen hyvät käsittelyominaisuudet sopivat erityisen hyvin kaupunkiliikenteeseen. Siinä auton laimeasti muotoillut penkitkään eivät haittaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.