Koeajossa Volkkarin katumaasturikonsepti – Cross Blue -pistokehybridi

31.01.2014 | Michael Harnischfeger / AMS
Koeajossa Volkkarin katumaasturikonsepti – Cross Blue -pistokehybridi

Cross Blue ei ole ainoastaan keskikokoisen katumaasturin konseptimalli. 305-heppainen pistokehybridi näyttää myös vakuuttavasti, mitä mahdollisuuksia Volkswagenin poikittaismoottorikäyttöön tehdyssä MQB-perusrakenteessa piilee. Vertailimme autoa Touaregin kanssa.

Midsize-SUV, eli keskiluokan katumaasturi. Jo tästä sanasta voi päätellä, että voimakkaan sininen Cross Blue ei ole suunniteltu ensisijaisesti Euroopan markkinoille. Tämä kantikkaasti muotoiltu Volkswagen, jossa on kulmikkaat valot ja päättäväinen maskin ilme, on nimittäin 4,99 metrin pituinen, 2,02 metriä leveä ja 1,73 metriä korkea. Autojen konseptien vertailemisen vuoksi paikalle tuomamme Touareg on käden leveyden verran lyhyempi ja kapeampi. Se on myös matalampi, vaikka 21-tuumaisten pyörien varassa seisovan Cross Bluen maavara on show-efektin vuoksi pienempi kuin normaalisti SUV-luokan autoissa.

Konseptiauto on tehty USA:n ja Kanadan markkinoita varten sekä myös VW:n johtoportaalle. Volkswagenin konseptiautojen johtavan insinöörin Dzemal Sjenarin piti nimittäin näyttää johdolle luonnollisessa koossa, kuinka suuren auton MQB-perusrakenteen pohjalle pystyy tekemään. Tämä poikittaismoottorisia neli- tai kuusisylinterisiä autoja varten tehty perusrakenne on kuin lihas, jonka pitäisi pitkällä tähtäimellä taivuttaa VW-konsernin käsivarret voittajan asentoon. Tuo lihas on myös hyvin taipuisa, koska se kattaa eri mallit Polo-luokasta Cross Bluen kokoisiin autoihin, joissa on melkein kolmen metrin akseliväli.

Siksi tässä tila-automaisessa SUV:ssa ei ole puutetta tilasta. Kolmannen penkkirivin alas kaadettavilla erillisistuimilla on tosin niukasti polvitilaa, mutta edessä ja toisella penkkirivillä edes koripalloilijoiden ei tarvitse kumarrella tai taivutella jalkojaan mutkalle. Toiselle penkkiriville saa pituussuunnassa säädettävät erillisistuimet tai myöskin pituussuunnassa liikkuvan kolmen istuttavan penkin. Myös leveyssuunnassa tilaa riittää, koska auton sisäleveys on isompi kuin Touaregissa.

Matalaa kojelautaa lukuun ottamatta, jossa on monin tavoin ohjelmoitavia mittareita – se tuntuu olevan nykyään pakollinen juttu konseptiautoissa – Cross Bluessa on paljon sellaista teknologiaa, joka tulee sarjatuotantoon pikemminkin ennemmin kuin myöhemmin. Niinpä sinisessä jätissä on pistokehybridijärjestelmä, jonka 9,8 kWh:n energiakapasiteetilla sekä viilentävillä vesikanavilla varustetut litiumioniakut on sijoitettu keskitunneliin tukevoittavana elementtinä. Normaalisti siellä olisi kardaaniakseli. Jos keskitunnelista tuleekin lyhyempi pienemmän akselivälin vuoksi, konseptiauton kahdeksasta moduulista koostuvaa akkua lyhennetään yksinkertaisesti yhden tai useamman moduulin verran.

Perusrakenteen pohjalle voi tehdä lyhyemmänkin auton, minkä VW on osoittanut Tiguanin kokoisella Cross Coupé -konseptiautolla. Sen tavoin Cross Bluessa on yksi sähkömoottori etuakselilla ja toinen auton etupäässä. Etummainen sähkömoottori on kuusivaihteisen DSG:n ja uuden kaksilitraisen TDI:n välissä, joka tuottaa 190 heppaa ja 400 newtonin väännön.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Neljä ajomoodia akun varastointitoiminnolla

Kunnollisten äänieristeiden puuttumisen vuoksi polttomoottori rohisee ensimmäisellä tutustumisajolla vielä melko äänekkäästi sisätiloihin, mutta se sammuu ja vaikenee pelkällä sähköllä ajettaessa. Vertailun vuoksi ajettu 340-heppainen Touareg V8 TDI on tietysti paljon ripeämpi, mutta se on myös janoisempi. Touaregin normikulutus on 9,1 litraa 100 kilometrillä, kun Cross Bluelle pitäisi riittää 4,9 litraa jopa silloin, kun se liikkuu pelkän dieselmoottorin voimin täysin tyhjillä akuilla. Näin ei tietysti koskaan pääse käymään, koska akuissa on aina jonkin verran virtaa. Ne voi ladata myös kotona pistorasiasta. Pistokehybridien kulutusnormin mukaan VW odottaa jopa ainoastaan 2,1 litran kulutusta.

Vakiona Cross Blue liikkuu joka tapauksessa hybridinä, mutta napista saa valittua kuitenkin useampia ajomoodeja. Eco-asennossa kaasupoljin toimii pehmeämmin ja ilmastointi on minimoitu. Sport on puolestaan hyökkäysasetus 305 hepan ja 700 newtonin kokonaistehon komeiden arvojen voimin. Lisäksi tarjolla on Offroad-moodi jatkuvalla nelivedolla sekä sähkömoodi.

Tuossa tilassa autolla pääsee paikallisesti päästöttömästi sähköisen takavedon avulla korkeintaan 33 kilometrin päähän, jolloin huippunopeus on rajoitettu 120 km/h:n vauhtiin. Lataustilan valinnalla kuski voi valmistella tätä jo etukäteen, jolloin hän voi varastoida akkuun virtaa. Tällöin keskikaupungilla voidaan liikkua kuiskaavan hiljaisesti.

Tiedossa on paljon tekniikkaa ja vielä reilusti töitä VW:n väelle, mutta aikataulusta on tarkoitus pitää kiinni. Cross Bluen pitäisi päästä sarjatuotantoon jo vuonna 2016, ja se tulee myyntiin myös Euroopassa. Autoa ei siis ole tehty pelkästään show-käyttöön.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.