Koeajossa Volkswagenin Twin Up -pistokehybridi

30.01.2014 | AMS
Koeajossa Volkswagenin Twin Up -pistokehybridi

Ajoimme XL1:n moottorilla varustetulla taloustaiturilla.

Volkswagen esitteli Tokion autonäyttelyssä Twin Up -konseptin.

Wolfsburgin tuotekehittäjien ideana oli siirtää XL1:n monimutkainen ja erittäin taloudellinen voimalinja Upiin, jolloin tuloksena olisi äärimmäisen säästäväinen suursarjatuotantoauto.

Twin Upissa on 48-heppainen kaksisylinterinen TDI ja 35 kilowatin tehon tuottava sähkömoottori. Kokonaisteho on 55 kW ja maksimivääntö 215 newtonia. Tämän myötä hybridi on huomattavasti dynaamisempi kuin tavallinen Up, mutta se ei kiihdy yhtä pontevasti kuin Upin sähköversio.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Litiumioniakun kapasiteetti riittää 50 pelkän sähkön voimin ajetulle kilometrille, ja 33 litran dieseltankki takaa 1000 lisäkilometriä.

Kaiken vaivan palkkana on pistokehybridien kulutussyklin mukaan laskettu sensaatiomainen 1,1 litran kulutus 100 kilometrillä.

Säästömalli oli sarjatuotantomainen ajaa jo ensimmäisellä testilenkillä. Pikku-TDI:n vähän turhankin kuuluvat äänet vaativat tosin tottumista, mutta tämä korjaantuu varmasti vielä ennen mahdollista sarjatuotantoa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.