Kommentti: Ei polttomoottori kuole vielä, vaikka Volvo niin antaisikin ymmärtää

05.07.2017 | Niko Rinta
Kommentti: Ei polttomoottori kuole vielä, vaikka Volvo niin antaisikin ymmärtää

Volvo kahmi näkyvyyttä tänään keskiviikkona julistamalla sähkön ilosanomaa.

Ruotsalaismerkin mukaan vuodesta 2019 eteenpäin kaikki julkaistavat Volvo-autot sisältävät sähkömoottorin.

Tiedote oli muotoiltu tyylikkäästi luomaan kuvaa polttomoottorin kuolemasta. ”Tämä ilmoitus merkitsee pelkällä polttomoottorilla kulkevien autojen tarinan loppua”, kuuluu Volvon pääjohtaja Håkan Samuelssonin siteeraus.

Mutta aina on se kuuluisa mutta. Nimittäin se, että autossa on jonkun tasoinen sähkömoottori, ei tarkoita, ettei siinä olisi polttomoottoria. ”Pelkällä polttomoottorilla.”

”Volvo esittelee mallistossaan laajan valikoiman sähköistettyjä autoja, kuten täyssähköautoja, plug-in-hybridejä ja kevythybridejä”, tiedotteessa todetaan.

Niin, hybridejä ja pistokehybridejä. Ne eivät pelkällä sähköllä montaa kymmentä kilometriä kulje. Plug-in-malleista sähkö saadaan piuhalla pistokkeesta, kun taas kevythybridi tarkoittaa varsin yksinkertaista ratkaisua, jossa jarrutusenergia kerätään talteen ja hyödynnetään kiihdytyksissä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hätäisimmät varmasti säpsähtivät aamun otsikoita, ja luulivat niiden perusteella, että kohta Volvoja saa vain sähkömoottorilla varustettuna. Näin ei siis ole, vaan sähköä tarjotaan polttisten tueksi aivan samalla tavalla mitä moni kilpailevakin autovalmistaja tekee. Mallisto koostuu erilaisista sähköä jossain mittakaavassa hyödyntävistä malleista.

Sitä paitsi Volvo-mallien elinkaari on perinteisesti varsin pitkä, ja nyt ilmoitettu sähköistysoperaatio koskee vuodesta 2019 eteenpäin julkistettavia autoja. Pelkkiä polttomoottoreitakin on siis Volvon malleihin tarjolla vielä tovin.

Täyssähköautojakin on Volvolta toki luvassa; kaikkiaan viisi vuosien 2019 ja 2021 välillä. Kolme niistä on Volvon malleja ja kaksi konserniin kuuluvan urheilullisempia sähköautoja valmistavan Polestarin tuotteita. Taas, sama kaava kaikilla. Esimerkiksi Mercedes tähtää siihen, että vuonna 2025 neljännes merkin uusista autoista on täyssähköisiä ja VW-ryhmä pyrkii jättämään dieselskandaalin haamut taakseen panostamalla voimakkaasti sähköautoiluun.

 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.