Kommentti: Formula ykkösten tuplavirhe

16.03.2014 | Michael Schmidt / AMS
Kommentti: Formula ykkösten tuplavirhe

Budjettikaton pitäisi pelastaa köyhät Formula 1 -tiimit, mikä on hyvä asia. Viimeisen kisan tuplapisteiden on puolestaan tarkoitus saada aikaan jännitystä, ja tämä on Michael Schmidtin mielestä pelleilyä.

Formula 1:llä menee huonosti. Kolme tiimiä taistelee olemassaolostaan, ja pian niiden lukumäärä on viisi. Kunpa edes kisat olisivat jännittäviä. Sebastian Vettel teki kuitenkin päättyneestä kaudesta yhden miehen show’n, minkä kaikki huomasivat yhtäkkiä kauden lopussa. Myös ne panivat asian merkille, jotka ovat kertoneet meille vuosikausia, että tämä urheilulaji on terveellä pohjalla. Bisnes on kriisissä, ja valitettavasti Formula 1:n päättäjät ovat huonoja kriisijohtajia.

Tämä johtuu rakenteesta, joka sallii liian monien osallistumisen päätöksentekoon. FIA:n pomo Jean Todt ei halua riitoja, tallit ajattelevat omia kohtaloitaan, ja Bernie Ecclestonea kiinnostaa bisnes. Näin saadaan aikaan reseptejä, jotka eivät toimi pitkällä aikavälillä, vaan ainoastaan pidentävät kuolemisprosessia. Ja jos järkevän ratkaisun haluaa taistella hyväksymisen asteelle, vastapalveluksena täytyy suostua kolmeen vähemmän järkevään ideaan.

FIA halusi kustannuskaton. Jean Todt tiesi kuitenkin, että hän saa tiimit ja Ecclestonen hyväksymään sen ainoastaan silloin, jos Todt toteuttaa myös heidän toiveensa. Budjetin ylärajan pitäisi tulla, mutta se on vielä auki, kuinka korkealla raja on. Todennäköisesti se tulee olemaan liian korkealla, koska Red Bull, Ferrari ja Mercedes eivät halua luopua eduistaan. Raja tulee myös vasta vuonna 2015, mikä voisi olla liian myöhäistä yhdelle jos toisellekin tallille. On kuitenkin hyvä juttu, että viimeinkin puhutaan sellaisesta asiasta, jota Formula 1 olisi tarvinnut kipeästi jo viisi vuotta sitten. Väärin perusteluin toimineet vastarannan kiisket estivät kuitenkin aina sen toteutumisen.

Silmänlumetta hämäykseksi

Vastapainoksi päätettiin kolmesta sekavasta sääntömuutoksesta, jotka muistuttavat luhistuvan imperiumin paniikkireaktioita. Kauden viimeisestä kisasta saa tuplapisteet, ja lähtönumerot ovat elinikäisesti voimassa. Lisäksi pienemmistä rikkomuksista saa viiden sekunnin rangaistuksia. Niitä olisi ollut muutenkin varmasti tarpeeksi. Kaudella 2013 rangaistuksia oli 117, eli eikö Formula 1:llä ole muita huolia? Ovatko nämä kaikki silmänlumeen vuoksi tehtäviä hämäyksiä, koska todellisiin ongelmiin ei ole löytynyt ratkaisuja?

On selvää, että Bernie Ecclestone on viimeisen kisan tuplapisteidean takana. Hänen piti pyyhkiä vuoden 2014 kalenterista pois kolme kisaa, eli Meksikon, Korean ja New Jerseyn osakilpailut. Hänen työnantajansa CVC tarvitsee kuitenkin rahaa Ecclestonen lainojen uudelleen rahoittamiseksi, joita hän on antanut Formula 1:n liiketoiminnalle. Tämä liikeidea syntyi siis helposti: tuplapistefinaalin järjestäjä maksaa myös tuplasti. Alkuperäinen suunnitelma oli vielä villimpi. Sen mukaan kaikista uusista kisoista piti saada tuplapisteet, mikä olisi koskenut myös Itävaltaa ja Venäjää. Tämä idea saatiin kuitenkin vielä torjuttua.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pisteiden epäyhtenäinen jakaminen sekoittaa katsojat ja alentaa 18 ensimmäisen Grand Prix’n arvoa. Tämä pistelaskutapa nostaa viimeisen kisan tasolle, joka ei vastaa todellisuutta, koska se ei ole muita kilpailuja helpompi tai vaikeampi ja sillä ei ole todellista erityisarvoa. Tästä saa sen vaikutelman, että urheilusta halutaan tehdä teennäisesti jännittävää, koska se ei pysty enää muuten olemaan jännää. Tämä on pelleilyä. Tilanne olisi vastaava, jos jalkapallon MM-kisojen finaalissa jokaiselle joukkueelle annettaisiin yhtäkkiä rangaistuspotku. Tällä tavalla katsojia karkotetaan lajin parista.

Tuplapisteillä ei ole vaikutusta

Vettelin neljästä mestaruusvuodesta ainoastaan kausi 2012 olisi päättynyt eri lailla tämän mallin mukaan. Silloin mestari olisi ollut Fernando Alonso. Tuplapisteiden tuomaa lisäjännitystä ei olisi kuitenkaan tarvittu vuonna 2012, koska kausi oli muutenkin tarpeeksi jännittävä. Edes viimeisen kisan tuplapisteet eivät auta niinä vuosina, jolloin yksi kuski dominoi samalla tavalla kuin Vettel kaudella 2013. Hänestä olisi tullut maailmanmestari Intiassa siinäkin tapauksessa, jos Brasiliassa olisi saanut 50 pistettä voitosta. Hänen etumatkansa Alonsoon nähden oli 115 pistettä kolme kisaa ennen kauden loppua.

Uudet säännöt saivat valtavasti kritiikkiä heti, kun tieto niistä oli kiirinyt maailmalle. Red Bull on kuulemma äänestänyt niitä vastaan, ja Lotus pilailee sääntöjen kustannuksella. Tällainen puhe on kuitenkin vain silmänlumetta. Kaikki tallit ovat päättäneet yksimielisesti sääntömuutoksista, ja myös nyt niitä kritisoivat tiimit ovat olleet mukana päättämässä. Säännöt on nyt hakattu kiveen.

Voidaan vain toivoa, että fanien vastarinta on tarpeeksi suurta, jotta ainakin pisteiden jakaminen saadaan vielä uudelleen äänestettäväksi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.