Kommentti: Onko autosi mistään kotoisin?

07.01.2014 | Niko Rinta
Kommentti: Onko autosi mistään kotoisin?

Volvo ei ole ruotsalainen, eikä ole muuten Saabkaan. Molemmat merkit käyvät nykyään kiinalaisrahalla.

Uusin osoitus maailman pienuudesta ja autoalan keskittymisestä yhä suurempiin yhtiöihin saatiin viime viikolla. Amerikkalainen Chrysler on pian täysin italialaisen Fiatin omistama, ja samalla on syntymässä uusi autojätti. Merkkien todennäköinen yhdistyminen johtaisi maailman seitsemänneksi suurimman autovalmistajan muodostumiseen, kun Fiat-konserni nousisi liikevaihdolla mitattuna Hondan ohi ja Nissanin tuntumaan. Samalla edessä saattaa olla New Yorkin pörssiin listautuminen ja 115 vuotta yhtiön kotipaikkana toimineen Torinon vaihtuminen amerikkalaiskaupunkiin. Jälleen osoitus ajasta, jossa ei tunneta kotimaita.

Maailman toiseksi suurin, General Motors, pyörittelee pelinappuloitaan välillä hieman holtittoman tuntuisesti. Vuonna 2001 yhtiö päätti ostaa Daewoon ja markkinoida koreassa valmistettuja kulkupelejä amerikkalaiseksi mielletyn Chevrolet-merkin alla. Loppuvuodesta 2013 päätös peruttiin ja Koreassa valmistettujen Chevroletien myynti Euroopassa päättyy vuoden 2015 loppuun mennessä. Todellisuudessa tahti näyttäisi olevan nopeampi, sillä varastossa olleiden Chevien myynti rajuilla alennuksilla aloitettiin heti vuoden 2014 alussa. Nopeita suunnanmuutoksia, mutta mitä isompi on, sitä enemmän varaa on kokeilla ja epäonnistua.

Autoalan kansainvälistyminen ja maailman pienuus ei ilmene pelkästään automerkkien keskittymisenä suurille autovalmistajille. Yhtiörakenteet ovat monimutkaisia ja tehtaat sijaitsevat maailman eri puolin. Tyypillisesti samalla tehtaalla valmistetaan useiden eri merkkien malleja, ja jo vuosien ajan on keskenään samanlaisia autoja myyty eri merkkien alla. Pienimmillään mallien erot ovat käytännössä jääneet vain logon vaihtoon auton keulalla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Autojen kotimaattomuus näkyy myös valmistusprosesseissa. Esimerkiksi BMW i3:n hiilikuitukori tehdään Yhdysvalloissa Japanista tuodusta raakamateriaalista, ja auton kasaaminen tapahtuu Saksassa. Samoin Porsche mielletään saksalaiseksi, vaikka esimerkiksi Cayenne kootaan Slovakiassa ja vain viimeistellään Leipzigissä.

Autoni maailmalla murusina on -strategia yleistynee uusien kori- ja moottoriteknologioiden vallatessa alaa. Toisaalta menekin kasvaessa tuotannosta tuppaa tulemaan edullisempaa ja vaikkapa hiilikuitukorien valmistamisesta tullee osa kaikkien autotehtaiden arkea ennen pitkää.

Kirjoittaja on Tuulilasi.fi:n tuottaja. Twitter: @nikorinta

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.