Kommentti: Pikkuautolla pärjää hyvin!

20.03.2014 | Lauri Larmela
Kommentti: Pikkuautolla pärjää hyvin!

Pikkuautolla ei tee suomessa oikein mitään. Näinhän meillä on tavattu ajatella. Peli on selvä: Suomessa pitää ostaa iso auto.

Paikalleen jämähtäneitä asenteita pitää välillä ravistella. Heti kärkeen pitää kysyä, mikä on pikkuauto? Minä vetäisin rajan jonnekin 3,6 metrin paikkeille. Tuon kokoiset ovat pieniä, mutta nelimetriset taas eivät.

Autonvalmistajilla on tapana jakaa autot eri segmentteihin, joita merkitään kirjainkoodeilla. A-segmentissä on juuri noita 3,6-metrisiä, ja B-segmentin muodostavat nelimetriset autot.

Meillä A- ja B-segmentin yhteenlaskettu osuus uusien autojen kaupasta on noin 14 prosenttia. Tässä laskelmassa ovat pakettiautotkin mukana. Länsi-Euroopassa vastaava luku on 27 prosenttia, eli ero Suomeen on tuntuva.

Syyt ovat ilmeisiä. Suurkaupunkien puute on yksi – täällä on tilaa. Myös verotus vaikuttaa. Mannermaalla autoissa ei ole hankintaveroa, joten nuorempi kansanosa pystyy ostamaan pikkuautoja uusina.

Meillä Suomessa tilanne on hyvin erikoinen: alle 30 prosenttia uuden auton ostajista on alle 50-vuotiaita.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Meidän ikäloppu autokantamme ei lähde ikinä nuorentumaan, jos 25–45-vuotiaita kansalaisia ei saada kiinnostumaan uusista autoista.

Uusiin pikkuautoihin kannattaa tutustua, jos vaikka tulisi myönteinen yllätys vastaan: tällähän pärjää hyvin!

Tuulilasin 4/2014 pääkirjoitus.

Geneven autonäyttelyssä nähtiin varsinainen pikkuautojen ryntäys. Tuulilasin tänään torstaina ilmestyneessä numerossa 4/2014 pohditaan, mikä on pikkuauton rooli Suomessa?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.