Kompastuvatko saksalaiset premium-merkit mallipaljouteensa?

15.04.2015 | TL-verkkotoimitus

Saksalaiset premium-merkit Mercedes, BMW ja Audi kaikki rikkovat myyntiennätyksiään. Samalla ne laajentavat mallistoaan hurjaa vauhtia. Pysyvätkö ne kuitenkaan enää erityisinä?

Saksan premium-merkit myivät vuoden 2015 ensimmäisen kuukauden aikana yhteensä 1,3-miljoonaa autoa. Ykköspaikan vei BMW, mutta Audi ja Mersu tulevat lähellä perässä.

Premium-auton viehätyksenä on usein pidetty sen erityisyyttä ja omalaatuisuutta. Kuljettajalla on tunne, että hän ajaa hieman paremmalla autolla kuin kanssa-autoilijat. Onko näiden premium-merkkien status kuitenkin uhattuna, jos niistä tulee liian yleisiä?

Saksalaisten vastaveto autojen yleistymiseen on tarjota kymmeniä ja kymmeniä erilaisia mallivaihtoehtoja. Jokainen auton on silloin erityinen ja tarjoaa jokaiselle jotakin.

Samasta autosta on tarjolla sedan, farmari, coupe ja ehkä jopa jonkinlainen katumaasturi. Jokaisen pariksi saa kymmenen eri moottorivaihtoehtoa, ja varusteilla auton saa yksilölliseksi.

Esimerkiksi Mercedes julkistaa vielä 30 mallia vuoteen 2020 mennessä ja Audilla on kasassa 60 mallivarianttia samana vuonna. Jokainen pienikin niche olisi hyvä täyttää, jotta jokaiselle ostajalle on tarjolla jotakin.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kuitenkin jotkin tutkimukset väittävät tätä trendiä vastaan, sillä liian suuri määrä vaihtoehtoja vähentää halua tehdä ostospäätös. Ilmiö on tuttu esimerkiksi Netflixin tilaajille.

Tekisi mieli katsoa jokin elokuva, mutta ylettömän suuri määrä eri vaihtoehtoja johtaa siihen, että valikoimaa vain selaa, mutta lopulta ei päädy katsomaan mitään.

Asiantuntijat varoittavatkin, että liian suurella määrällä malleja saksalaiset premium-merkit saattavat kaivaa itselleen hautaa, todetaan Bloombergissa.

Haluaisitko sinä, että saksalaisten mallistot olisivat hieman yksinkertaisempia?

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.