Konepesu edistää ruostumista?

21.09.2001 |
Konepesu edistää ruostumista?

Viime keväänä ruotsalaiset autoilijat hieroivat silmiään, kun päivälehdissä julkaistiin tietoja huoltoasemien automaattipesulaitteiden veden laadusta. Pesuvesi sisälsi suolaa!

Auton pesu huoltoasemien konepesulaitteissa on tuttu ja usein toistuva toimenpide suurelle osalle autoilijoita. Moni tietää, että paras pesutulos saavutetaan, kun auto pestään käsin. Jos auto ei ole kovin likainen, tyydytään kiireessä konepesuun. Myös autoilijan ikä vaikuttaa. Vanhempien autoilijoiden mielestä itse peseminen on tuskallisen hankala toimenpide.

Autoa ei nykyisin saa pestä missä tahansa. Asiaa on käsitelty sekä ympäristöä koskevissa määräyksissä että monien taloyhtiöiden järjestyssäännöissä. Taloyhtiöt haluavat säästää vettä. Ympäristöviranomaiset taas haluavat, että auton pesuvesi kemikaaleineen ei pilaa ympäristöä. Huoltoaseman tarjoama konepesu tuntuu siksi hyvin perustellulta ratkaisulta.

Harjapesukoneiden käyttämä vesi kierrätetään suljetussa järjestelmässä. Näin säästetään vettä ja vältetään pahimpien epäpuhtauksien joutuminen viemäriverkostoon. Harvan autoilijan mieleen on hiipinyt kysymys siitä, millaista oikeastaan on harjapesukoneiden käyttämä vesi?

Tutkimustulos Ruotsista keväältä 2000

Ruotsalaisia asia kiinnosti, ei varmaankaan vähiten siksi, että he arvostavat ympäristöään paljon. Päätettiin tehdä tutkimus, jossa analysoitiin harjapesukoneiden autojen päälle ruiskuttaman veden laatu. Vesi on kierrätettyä eikä pelkästään vesijohtoverkosta tulevaa uutta puhdasta vettä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tutkimustulokset kohauttivat. Veden laadussa oli tuntuvia laatueroja. Eräissä tutkimuskohteissa autojen pesussa käytetty vesi oli erittäin suolapitoista. Autoja pestiin siis "suolavedellä", joka sitten kuivattiin auton pintaan.

Tuloksia analysoitaessa tutkijat huomauttivat, että veden laadulla oli ilmeisesti yhteys vuodenaikaan ja jopa keliin. Todennäköisesti suolapitoisuus nousi silloin, kun autot olivat pesuun saapuessa ajaneet vastikään suolatuilla teillä ja kaduilla. Vastaavaa ilmiötä tuskin esiintyy aikoina, jolloin suolausta ei ole tehty. Tulokset saivat tutkijat jatkamaan tukimusta. Uuusia tietoja varmaan saadaan ensi talven aikana.

Autoilijan kannalta kuvattu ilmiö, jos sellaista esiintyy myös Suomessa, on harmillinen. Autosta huolta pitävä autoilija ajaa usein konepesuun silloin, kun hän on ajanut suolatuilla teillä ja tuntee huolta suolan vaikutuksista auton koriin. Joudutaan ojasta allikkoon, jos päältäpäin puhtaalta näyttävä auto on saanutkin uuden "suolakäsittelyn".

Asiaa koskevia tutkimustuloksia emme ole löytäneet Suomesta. Muutamat huoltamoisännät ovat kuitenkin kertoneet, että he eivät käytä pesuveden kierrätystä, koska pesutulos on ollut heikompi. Palaamme asiaan saatuamme tarkempaa tietoa.

Jorma Viitanen

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.